Jak dbać o serce?

Jak dbać o serce?

883
PODZIEL SIĘ

Serce to z pewnością najbardziej zapracowany organ naszego ciała, jednocześnie jeden z tych, które jeśli raz zachorują, może skończyć się to tragicznie. Dlatego właśnie warto dbać o serce po to, by nie zaczęło chorować, by dawało nam to co najlepsze.

Dlaczego ruch pomaga zachować zdrowe serce?

Każdy niezależnie od wieku, słyszał już, że regularny sport i aktywność fizyczna są niezastąpione dla serca. Jednak wielu z nas tak naprawdę nie wie dlaczego tak się dzieje. Przede wszystkim brak ruchu powoduje rozwój nadwagi. Zwiększona masa ciała to obciążenie dla serca, które pracuje ciężko, by dotlenić cały organizm. Otyłość powoduje migotanie przedsionków serca, co może kończyć się zawałem. Podczas snu nadmiar kilogramów przygniata klatkę piersiową, powodując bezdech senny. W niektórych przypadkach jest to przyczyną śmierci poprzez uduszenie. Bezdech senny pogarsza nadciśnienie, również będące przyczyną otyłości. Osoby, które są otyłe mają zwiększoną krzepliwość krwi, ich krew jest gęstsza, wolniej transportuje tlen i składniki odżywcze. Dlatego właśnie zachowanie aktywności fizycznej, pozwalającej zrzucić zbędne kilogramy jest tak istotne dla zdrowia. Z drugiej strony, aby mieć chore serce, wcale nie trzeba być osobą otyłą. Istnieje duża grupa osób, które są szczupłe, czy nawet chude, ale mają problem z cholesterolem. Przyczynia się do tego nieprawidłowa dieta, bardzo bogata w tłuszcze, a także zaburzenia gospodarki tłuszczem. Warto pamiętać, że nawet jeśli ktoś jest relatywnie szczupły, ale jego dieta jest nieprawidłowa, z dużym prawdopodobieństwem tłuszcz odkłada się na narządach wewnętrznych, również w okolicy serca. Bardzo utrudnia to pracę narządów wewnętrznych i bywa przyczyną zgonu. Dlatego tak ważne jest wykonywanie rutynowych badań, oraz regularna aktywność fizyczna.

Dieta a zdrowe serce

Wiele mówi się na temat wpływu węglowodanów na serce. Okazuje się, że mało węglowodanów w diecie oznacza wysokie ryzyko jego zachorowalności. Z badań wynika, że sercu szkodzą diety oparte w większej mierze na białku zwierzęcym. Są to najczęściej diety odchudzające, które rzeczywiście pomagają zrzucić zbędne kilogramy, ale jednocześnie powodują zwiększoną miażdżycę naczyń krwionośnych, co w rezultacie może prowadzić nawet do zawału serca i zgonu. Z drugiej strony nadmiar węglowodanów również nie jest wskazany dla serca. Najczęściej nasza dieta opiera się na węglowodanach prostych, chociaż złożone również przyczyniają się do otyłości. Nadmiar węglowodanów prostych wpływa na przybieranie na wadze, rozwój cukrzycy, a w rezultacie doprowadza do zawału serca i udarów mózgu. Dieta, która służy sercu to przede wszystkim bogata w świeże warzywa. Zawierają one dużą ilość błonnika, obniżającego poziom cholesterolu i pozytywnie wpływającego na serce. Wybierajmy warzywa, które są w ciemnym lub czarnym kolorze, ponieważ właśnie one zawierają antocyjany. Pełnią one w organizmie funkcje ochronne, również dla serca. Wobec tego od czasu do czasu można raczyć się również czerwonym winem, które również zawiera antocyjany. Ważne jest spożycie dużej ilości zielonych warzyw, które są bogate w żelazo. Bardzo ważne dla serca jest spożywanie odpowiednich, zdrowych tłuszczów. Kwasy omega 3 i 6 powinny być spożywane w odpowiedniej proporcji.

Kawa i herbata sprzymierzeńcami serca

Okazuje się, że umiarkowane picie kawy i herbaty jest dla serca zjawiskiem pozytywnym. Wypijanie sześciu filiżanek herbaty dziennie obniża ryzyko wystąpienia chorób nawet o blisko czterdzieści procent, natomiast wypijanie nawet dwóch filiżanek kawy dziennie to zmniejszenie ryzyka już o dwadzieścia procent. Dlatego umiarkowane picie kawy i herbaty, a także ziół jest w stanie obniżyć ryzyko chorób serca. Warto jednak pamiętać, że kawa i herbata powinny być dobrej jakości. Kawy nie serwujemy z cukrem i śmietanką, a pijemy częściej małą czarną lub kawę zieloną. Warto również wybierać w różnych gatunkach herbat, na przykład pić czerwoną, białą, zieloną, zamiast tradycyjnej brązowej. Dzięki temu dostarczamy organizmowi dużą ilość naturalnych garbników, flawonoidów i antyoksydantów, które mają pozytywny wpływ na obniżenie nadmiernego poziomu cholesterolu we krwi. Dokładny mechanizm działania tych naturalnych składników nie jest jeszcze poznany, ale badania potwierdziły już ich skuteczność.

Wylecz choroby, by odciążyć serce

Aby serce było zdrowe, bardzo ważne jest utrzymanie w odpowiedniej kondycji również układu immunologicznego. Bardzo źle na serce wpływają wszystkie niewyleczone, „przechodzone” choroby. Obciążają one je. Podobnie niewielu ludzi zwraca uwagę na stan swoich zębów. Często okazuje się, że są one zepsute, jak również pojawiają się trudności z dziąsłami. Wszytko to spowodowane jest obecnością niebezpiecznych bakterii. Przez jamę ustną w ciągu kwadransa przepływa kilkanaście litrów krwi. Bakterie przenikają przez cienką błonę śluzową ust, gardła i języka, oraz dostają się do krwiobiegu, uszkadzając serce. Dlatego każdy powinien zadbać o to, by mieć zdrowe, czyste zęby.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.