Prawa pacjentów

Tagi , ,

Lekarz w Polsce jest autorytetem, dlatego wielu z nas nie chce lub obawia się poważać jego zdania lub decyzji. Szczególnie dotyczy to na przykład osób starszych. Mimo wszystko warto znać swoje prawa jako pacjenta.

Czym są prawa pacjenta?

Jest to specjalnie opracowany dokument, stanowiący o tym, jakie są standardy publicznej opieki zdrowotnej dla pacjentów. Dokument ten nosi nazwę Europejskiej Karty Praw Pacjenta. W Polsce znajomość tych praw jest niestety wciąż bardzo znikoma lub żadna. Karta ma na cel nie tylko informacyjny, ale jest także porozumieniem pomiędzy pacjentami i lekarzami i sposobem na budowanie zaufania między nimi. Znajomość przepisów Unii Europejskiej w tym zakresie jest ważna, ponieważ niektórzy lekarze mogą wykorzystywać niewiedzę by uciec od odpowiedzialności. Także wielu pacjentów nie walczy o swoje prawa, ponieważ nie są świadomi, że mogą ani, że powinni.

Prawa pacjenta

Istnieje w sumie siedemnaście opracowanych praw, jakie warto zapamiętać i wykorzystywać, jeśli tylko jest to konieczne.

Prawo do profilaktyki. Wielu z nas idzie do lekarza dopiero wówczas, gdy pojawią się objawy choroby. Niewielu z nas rozumie, że prawem pacjenta jest również prawo do profilaktyki, czyli do zapobiegania chorobom. Zaś obowiązkiem funduszu zdrowia jest prowadzenie działań mających na celu zapobieganie rozwojowi chorób. Jednym z takich działań są kampanie społeczne, na przykład dla mężczyzn zagrożonych rakiem prostaty, lub kampania zachęcająca kobiety do badania piersi w celu wykrycia zmian nowotworowych. Również lekarz powinien zlecać badania oraz edukować pacjentów tak, by ustrzec ich przed chorobą.

Prawo do dostępu do opieki medycznej. Każdy ma prawo do opieki zdrowotnej, bez względu na wszystko, o ile jego zdrowie tego wymaga. Natomiast obowiązkiem opieki jest ratowanie życia bez względu na wszystko. Nawet osoby nieubezpieczone nie mogą zostać odesłane z kwitkiem, ani traktowane w inny sposób niż te ubezpieczone w funduszu.

Prawo do informacji. Personel medyczny nie może zatajać przed pacjentem niczego dotyczącego jego stanu zdrowia lub możliwości dalszego leczenia. Jeśli z jakiś powodów zabieg lub leczenie nie może zostać wykonane w danym miejscu lekarz ma obowiązek powiedzieć pacjentowi gdzie będzie mógł dokonać leczenia i na jakich warunkach. Odwlekanie, zwodzenie jest przestępstwem i działaniem na szkodę zdrowia lub nawet życia pacjenta.

Prawo do wyrażenia zgody. Pacjent sam decyduje o tym czy chce, czy nie chce wziąć udziału w leczeniu, jak również w eksperymentalnej terapii. Jak wynika z punktu poprzedniego musi zostać o wszystkim rzetelnie poinformowany.

Prawo do poufności. Każdego lekarza obowiązuje tajemnica lekarska. Nie może on udzielać żadnych informacji o stanie zdrowia pacjenta bez jego zgody.

Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta. W Polce leczenie zabiera wiele czasu, ze względu na bardzo długie kolejki. Tymczasem prawem pacjenta jest leczenie w jak najkrótszym czasie.

Prawo do przestrzegania norm jakościowych. Bez względu na to kim są pacjenci, jaki mają stan posiadania, wszyscy mają prawo do tego, by zabiegi i procedura leczenia były tak samo rzetelne i na najwyższym poziomie jakościowym.

Prawo do innowacji. Bez względu na stan posiadania, o ile leczenie tego wymaga, pacjenci mają równy dostęp do najnowszej technologii mającej na celu skrócenie czasu leczenia i zwiększenie szans na przeżycie i odzyskanie zdrowia.

Prawo do unikania cierpienia i bólu. Ból i jego leczenie jest jednym z trudniejszych zagadnień w medycynie. Mimo przeszkód lekarze powinni zrobić wszystko, by pacjenci cierpieli jak najmniej, niezależnie od stadium choroby oraz rodzaju choroby. Również pacjenci umierający, dla których nie ma już nadziei są objęci tym prawem.

Prawo do dostosowania leczenia do potrzeb. Lekarze powinni zrobić wszystko, by metody leczenia były dostosowane do osobistego zapotrzebowania w takim stopniu, na jaki jest to możliwe.

Prawo do zażaleń. Jeśli leczenie w jakiś sposób odbiegało od standardów i spowodowało to szkodę, lub uszczerbek na zdrowiu w wyniku zaniedbania powyższych praw, istnieje zapis mówiący o tym, że pacjent ma prawo do złożenia zażalenia. Ale to nie wszystko: powinien również uzyskać odpowiedź z ustosunkowaniem się do zarzutów.

Prawo do rekompensaty. W wypadku stwierdzenia rzeczywistych zaniedbań i uchybień każdy pacjent ma prawo do zadość uczynienia. Powinien je otrzymać w jak najkrótszym czasie od momentu wystąpienia problemów.

Pozostałe prawa

Istnieją oprócz tych podstawowych praw również inne, wychodzące poza podstawowy zakres. Należą do nich:

Prawo do podejmowania działań leżących w interesie ogółu. Jeśli znajdą się świadkowie działań jakie mogą doprowadzić do uszczerbku zdrowia lub do śmierci innych mają oni prawo poinformować o tym społeczeństwo.

Prawo do działalności na rzecz praw pacjenta. Osoby objęte ubezpieczeniem zdrowotnym mają prawo do stanięcia w obronie tych pacjentów, których prawa są łamane w jakiś sposób.

Prawo do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej. Pacjenci mogą wypowiadać się na temat metod leczenia oraz profilaktyki zdrowotnej i mieć na nie rzeczywisty wpływ.

Poprzedni

Fakty i mity na temat aborcji

Przygotowanie do ciąży – o tym pamiętaj

Następny

Dodaj komentarz