Strona główna Fitness Bezpieczeństwo na siłowni i w klubie fitness

Bezpieczeństwo na siłowni i w klubie fitness

1976
0
PODZIEL SIĘ

Wydaje się, że wszyscy doskonale wiedzą do czego służy siłownia i jak się w niej zachować. Jednak wcale nie jest to takie oczywiste. Niekiedy popełniamy błędy i sami nie wiemy jak bardzo są szkodliwe, lub nie zdajemy sobie sprawy z konsekwencji, dopóki nie dojdzie do wypadku. O czym warto pamiętać?

Sprzęty na siłowni i bezpieczeństwo innych użytkowników.

Na siłowni i w klubach fitness znajduje się wiele sprzętów. Mają to do siebie, że ważą z reguły wiele kilogramów. Ciężkie sprzęty powinny być dokładnie przyśrubowane do podłogi. Wszelkie niedogodności, jak na przykład poluzowanie się sprzętu, zmniejszenie jego stabilności powinny być zgłaszane. Ciężkie sztangi oraz hantle zawsze powinny być odkładane na swoje miejsce, gdzie są specjalne uchwyty i zaciski, uniemożliwiające ich wypadnięcie. Zawsze należy sprzęty zostawiać tam, skąd wzięło się je na początku i odpowiednio zabezpieczać. Unikniemy dzięki temu wypadku, takiego jak spadnięcie komuś na nogę ciężkiej sztangi lub potknięcie się przez kogoś o nią. Dzięki temu również podniesiemy znacząco komfort użytkowania siłowni i klubów fitness. Po prostu innym użytkownikom będzie łatwiej rozpocząć ćwiczenia. Przed rozpoczęciem ćwiczeń na sprzętach dobrze jest zorientować się jak najlepiej działają i jak je poprawnie wykorzystywać. Po pierwsze nie zrobimy z siebie pośmiewiska, po drugie nie zrobimy sobie krzywdy, co jest istotniejsze. Jeśli cokolwiek budzi niepokój, sprzęt wydaje się wadliwy, zepsuty lub dzieje się z nim cokolwiek innego nie wolno na nim ćwiczyć. Trzeba również zawiadomić o tym obsługę i ostrzec innych użytkowników siłowni.

Opieka instruktora i planowanie.

W sporcie i w fitness planowanie jest bardzo ważne. Pójście na siłownię dla samego chodzenia powoduje, że niewiele da się zrobić. Co więcej możemy zabrać się za coś, do czego nie jesteśmy jeszcze gotowi. Kończy się to najczęściej kontuzją, a w najlepszym razie zmarnowanym czasem. Dlatego początkujący powinni jasno określić swoje cele i zapatrywania. Równie ważna jest współpraca z trenerem. Warto uważnie słuchać jak należy poprawnie używać sprzętów. Nie wolno samemu brać się za jakikolwiek sprzęt gdy instruktor jest akurat zajęty czymś innym. Nigdy nie należy brać na siebie więcej niż to dopuszczalne na danym etapie treningu.

Zdrowie a siłownia.

Na siłownię można chodzić będąc wyleczonym z wszelkich chorób. Jeśli doskwiera jakaś, a w szczególności choroba zakaźna, najrozsądniej zostać w domu. Jednak i całkiem zdrowi ludzie powinni pamiętać, że ćwiczenia fizyczne wyczerpują. Ważne, by na siłownię nie chodzić będąc głodnym. To naprawdę nie przynosi większych korzyści, a jedynie szkody dla organizmu i nie poprawia wyników. Należy przychodzić na siłownię po posiłku zjedzonym około dwie godziny wcześniej. Zawsze mieć przy sobie wodę, i być wypoczętym. Zapominanie o tak podstawowych sprawach kończy się czasem utratą przytomności, znaczącym osłabieniem, szczególnie w czasie zbyt intensywnych ćwiczeń. Jeśli zażywamy jakieś lekarstwa trzeba je mieć zawsze przy sobie, nawet jeśli nie są akurat tego dnia konieczne.

Odpowiedni strój i obuwie.

Strój na siłownię powinien być przylegający do ciała, lecz wykonany z materiału przepuszczającego powietrze. Buty powinny być wygodne, pozwalające na wykonanie nawet skomplikowanych ćwiczeń, z podeszwą antypoślizgową. Niedopuszczalne jest ćwiczenie w sandałach, klapkach lub nawet na boso.

Rozgrzewka.

Bardzo ważnym elementem każdej siłowni jest rozgrzewka. Ale ważne by nie mylić jej z rozciąganiem. Rozciąganie na początku treningu nie służy mięśniom i osłabia je, zwiększając ryzyko kontuzji. Natomiast rozgrzewka pobudza mięśnie do pracy i zmniejsza jej ryzyko. Jednak rozciąganie wcale nie jest zabronione, polecane jest jedynie nie przed, lecz po zakończeniu ćwiczeń.

Wady postawy.

Przed rozpoczęciem ćwiczeń i właściwego treningu warto postawić na rehabilitację. Jest to ważne również w przypadku odniesionych kontuzji. Wielu ludzi chce zbyt wcześnie wrócić do właściwego treningu. Natomiast wady postawy sprawiają, że większość ćwiczeń jest wykonywanych w sposób kiepski technicznie. Nie przynoszą żadnych korzyści, a co gorsza mogą spowodować poważne uszczerbki na zdrowiu. Sportowcy powinni mieć postawę bez zarzutu.

Gadżety.

Osoby dbające o swoje ciało, uprawiające sport, chcą być fit. Dlatego łatwo namówić je na kupno różnych gadżetów. Mają one za zadanie ułatwić i usprawnić trening. W większości są również bardzo drogie, a ich cena jest nieadekwatna do prawdziwej wartości danego sprzętu. Co więcej, często są zbędne, a nawet bywają niebezpieczne na siłowni i w klubach fitness.

Skupienie przede wszystkim.

Mimo iż po jakimś czasie na siłowni spotykamy tych samych ludzi i zaprzyjaźniamy się z nimi, to nie jest to dobre miejsce na rozmowę. Łatwo w ten sposób o brak koncentracji i pomyłkę. Dlatego plotki lepiej jest zostawić na inną okazję, na przykład wybrać się razem na kawę. Na siłowni lepiej jest zająć się ćwiczeniami, czyli tym, co najważniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.