Białko i jego rola w diecie

24 kwietnia 2014 Tagi ,

Biało, czyli inaczej proteiny to bardzo ważny składnik organizmu. Substancja ta odpowiada za wiele bardzo ważnych procesów życiowych i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jaką rolę pełni białko?

Proteiny pełnią funkcję budulcową i transportową (transportuje tlen i hemoglobinę), wspomaga pozbywanie się toksyn z organizmu i przyczynia się do powstawania nich enzymów trawiennych, hormonów i przeciwciał. Ponadto białko to podstawowy budulec mięśni, tóry przyspiesza ich regenerację (po ciężkim treningu) i umożliwia prawidłowe funkcjonowanie. Proteiny to substancje ubogie w tłuszcze i węglowodany, dlatego ich spożywanie nie powoduje tycia.

Dieta wysoko czy niskobiałkowa?

Dieta wysokobiałkowa jest odpowiednim sposobem żywienia dla osób, których głównym celem jest budowa tkanki mięśniowej. Powinny ją tosować również osoby, które zmagają sę z cukrzycą, niewydolnością krążenia, naczynnością tarczycy oraz wyniszczeniem organizmu.

Dieta niskobiałkowa skierowana jest dla osób cierpiących na choroby nerek i wątroby. Nie powinny jej stosować osoby zdrowe, ponieważ prawidłowo funkcjonujący organizm powinien przyjmować stałe, odpowiednie ilości białka.

W jakich produktach znajdziemy białko?

Wyróżniamy dwa rodzaje białka: pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.

Najpopularniejszym zwierzęcym źródłem białka są znane nam wszystkim jaja. Produkty te bogate są w niezbędne aminokwasy, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć. Białka jaj mają wysoką wartość odżywczą, podobnie jak żółtka, które dodatkowo zawierają tłuszcze nasycone oraz sporo cholesterolu.
Kolejnym bardzo dobrym źródłem białek jest drób, a w szczególności mięso z kurczaka i indyka. Poza białkami produkty te zawierają też dużą ilość innych ważnych dla zdrowia składników, takich jak magnez, potas, kwasy tłuszczowe oraz witaminy z grupy B. Nie należy również zapominać o wołowinie, ponieważ jest to mięso, które zawiera pełnowartościowe pokłady białka. Ze względu na swój skład polecana jest szczególnie osobom aktywnym fizycznie.

Wymieniając produkty bogate w proteiny duży nacisk należałoby położyć na ryby, a w szczególności ich trzy gatunki : łosoś, pstrąg i sardynka. Te gatunki ryb mają niską zawartość tłuszczów nasyconych. Oczywiście również chude ryby, takie jak np. tuńczyk, są dobrym źródłem białka.

Duże znaczenie ma fakt, w jaki sposób przyrządzamy nasze potrawy. Najlepiej jeśli zakupione przez nas produkty będą gotowane na parze lub grillowane – w ten sposób unikniemy przyjmowania szkodliwego dla zdrowia tłuszczu.

Białko pochodzenia roślinnego to bardzo dobra alternatywa dla wegetarian. Duże ilości tego cennego dla nas składnika zawierają rośliny strączkowe, takie jak bób, groch oraz fasola. Mimo tego, iż są to produkty o właściwościach wzdymających, to posiadają wiele zalet. Przede wszystkim należałoby zauważyć, że mają one właściwości i subtsancje, które obniżają poziom cholesterolu i pomagają w profilaktyce nowotworowej.

Stosunkowo niedawno naukowcy odkryli, że bardzo dobrym źródłem białka są również orzechy oraz soja.

Negatywne skutki spożywania zbyt dużej ilości białka.

Nadmierne spożywanie białka może powodować poważne spustoszenia w organizmie człowieka, a w szczególności dziecka. Zbyt duża ilość przyjmowanych aminokwasów znacznie podnosi poziom insuliny i może sprzyja
rozwojowi zaburzeń metabolicznych, które w konsekwencji prowadzą do nadwagi. Zbyt duża ilość protein może również powodować wypieraniu z organizmu innych, cennych dla zdrowia składników odżywczych, obciążenie nerek i wątroby oraz wypłukiwanie wapna, co w konsekwencji może powodować niebezpieczną chorobę, jaką jest osteoporoza.

Poprzedni

Czy bieganie odchudza?

Czy ziemniaki tuczą?

Następny

Dodaj komentarz