Bieganie dla początkujących

, 27 kwietnia 2015 Tagi , , , ,

Bieganie to coraz bardziej popularna forma aktywności fizycznej. Dyscyplina ta wydaje się być idealna dla wszystkich tych osób, które chcą schudnąć, a także poprawić swoją kondycję. Wydawać by się mogło, że do biegania nie trzeba specjalnie się przygotowywać. Niestety jest to dość błędne przekonanie – brak rozgrzewki czy niewłaściwie dobrane obuwie może spowodować, że nie tylko nabawimy się groźnej kontuzji, ale też szybko stracimy ochotę do uprawiania joggingu. Warto wiedzieć, że bieganie dla początkujących zawsze wymaga wcześniejszego przygotowania się. Poniżej prezentujemy praktyczne wskazówki, które przydadzą się osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z tym sportem.

Strój i obuwie to podstawa

Dla każdego biegacza bardzo ważny jest właściwy strój i odpowiednie obuwie biegowe. Wydawać by się mogło, że biegać można tak naprawdę we wszystkim, jednak ubiór powinien być lekki i wygodny. Nie może w żaden sposób ograniczać wykonywanych przez nas ruchów. Zamiast koszulki bawełnianej można wybrać koszulkę sportową wykonaną z oddychającego materiału – taki strój szybciej odprowadzi pot. W trakcie chłodniejszych dni warto mieć pod ręką bluzę, a zimą można założyć na siebie nawet dwie warstwy. Nie dotyczy to natomiast spodenek – w krótkich spodenkach można biegać nawet w zimniejszym okresie, ponieważ nogi zazwyczaj rozgrzewają się dość szybko. Warto też zainwestować w odpowiednie buty biegowe – pamiętajmy jednak, by kupić je w profesjonalnym sklepie sportowym. Dzięki temu w czasie biegania będziemy czuć się komfortowo i jednocześnie zmniejszymy ryzyko nabawienia się kontuzji.

Zanim zaczniesz biegać

Chociaż jogging wydaje się być dyscypliną, którą uprawiać może każdy to jednak nie do końca jest tak w rzeczywistości. Szczególnie ostrożne powinny być przede wszystkim osoby, które borykają się z różnego rodzaju problemami kardiologicznymi (np. nadciśnienie tętnicze) – tacy pacjenci przed rozpoczęciem biegania powinni zaczerpnąć fachowej konsultacji medycznej. Ostrożność powinny też zachować osoby, które cierpią na otyłość. Jeśli nasze BMI jest powyżej normy, wówczas nie przystępujmy od razu do biegania. Znacznie lepiej do takiego wysiłku będzie przyzwyczaić organizm stopniowo. Warto więc rozpocząć treningi od marszu czy gimnastyki wzmacniającej. Dzięki temu nieco zbijemy BMI i będziemy mogli bezpiecznie przystąpić do biegania.

Running and sport concept
Fot. Depesitphotos

Kiedy rozpocząć pierwszy bieg?

Większość osób twierdzi, że biegać można o dowolnej porze dnia. Rzeczywiście jest to prawda, jednak znacznie ważniejsze jest to, by znaleźć własną porę i w miarę możliwości się jej trzymać. Jeśli zdecydujemy się biegać rankiem, pamiętajmy, by wcześniej zjeść śniadanie, gdyż nie zaleca się uprawiania joggingu na czczo. Na około półtorej godziny przed bieganiem można spożyć lekkostrawny posiłek węglowodanowy. Pamiętajmy też o odpowiedniej ilości płynów – picie jest bardzo ważne w trakcie biegania, gdyż zapobiega odwodnieniu (odwodnienie to jeden z najgorszych wrogów każdego biegacza, gdyż powoduje bardzo szybki spadek siły).

Odpowiednie tempo i regularność

Przygodę z biegiem warto rozpocząć rozsądnie, by nie stracić zapału i nie nabawić się kontuzji. Dla początkujących biegaczy bardzo ważne jest odpowiednie tempo. Optymalne to takie, które umożliwia swobodne rozmawianie w trakcie biegu (takie tempo jest nazywane „tempem konwersacyjnym”). Dzięki temu nie dostaniemy zadyszki po przebiegnięciu kilkuset metrów. Warto też dodać, że taki spokojny trening ma bardzo korzystny wpływ na pracę mięśni, a zwłaszcza na pracę serca. Jeśli chcemy odczuć korzyści z biegania, wówczas musimy biegać regularnie. Wcale nie muszą to być intensywne i wykańczające treningi – możemy biegać na przykład trzy czy cztery razy w tygodniu. Uprawiając jogging co dwa-trzy dni będziemy mieć gwarancję stopniowego wzrostu kondycji. Pamiętajmy, by po bieganiu nie objadać się. Po treningu można sięgnąć po posiłek białkowo-węglowodanowy – białko sprawi, że mięśnie szybciej się zregenerują, a węglowodany przywrócą nam siłę.

Poprzedni

Aerobik w domu

Co jeść na diecie?

Następny

Dodaj komentarz