Bieganie na schudnięcie

, , 14 maja 2014 Tagi , ,

Większość osób podejmuje decyzję o rozpoczęciu biegania w celu zgubienia kilku kilogramów. Nie wszystkim udaje się jednak osiągnąć ten cel. Warto więc wyjaśnić jak należy biegać, by schudnąć.

Pierwsze treningi

Jeśli nasza kondycja jest dość dobra, powinniśmy biec możliwie jak najdłużej bez przystanku. W przypadku odchudzania bieg nie musi być szybki – wystarczy umiarkowane tempo. Naukowcy udowodnili bowiem, że tłuszcz spala się najlepiej, gdy tętno jest w okolicach 70% tętna maksymalnego, czyli gdy nasz organizm nie jest zbyt mocno przeciążany. Do mierzenia tętna można używać pulsometru, jednak lepszym wyznacznikiem jest bieg w tempie, które nie sprawia nam problemów. Jeśli nawet bardzo wolne tempo powoduje zadyszkę, należy zrezygnować z biegania na rzecz szybkiego marszu i wrócić do niego dopiero, gdy kondycja się poprawi.

Jak długo biegać?

Jeśli chcesz zrzucić kilogramy, stosuj długie bieganie a chudnięcie będzie bardzo szybkie. Ważne jest bowiem nie tylko tempo biegu, ale również jego czas – należy biec bez przystanku przez co najmniej 15 minut. Osoby, które nie są w stanie biec dłużej niż kwadrans, mogą przeplatać początkowo bieg z truchtem. Cały trening powinien trwać od 30 do 60 minut, gdyż organizm zaczyna spalać tłuszcz dopiero po 20 minutach od rozpoczęcia ćwiczeń. Im dłużej będziemy biegać, tym więcej tkanki tłuszczowej nam ubędzie. Więcej kalorii spali się również, jeśli od czasu do czasu przyspieszy się tempo treningu na kilka minut – organizm będzie wtedy zmuszony do większego zużycia tłuszczów. Taktyki takiej nie można jednak stosować przy słabej kondycji.

Czy można biegać na czczo?

Bieganie na czczo nie sprawia, że szybciej się chudnie. Niektórzy twierdzą, że podczas treningu niepoprzedzonego posiłkiem organizm zaczyna spalać mięśnie, jednak nie jest to do końca prawdą. Organizm zaczyna trawić mięśnie dopiero po dłuższym okresie niedożywienia. Bieganie na czczo może jednak spowodować omdlenie, jeśli oprócz ćwiczeń stosuje się dietę odchudzającą. Z tego powodu zaleca się zjedzenie lekkiego posiłku bogatego w białko na 1-2 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń. Jeśli biegamy rano, możemy również wypić niesłodzoną kawę z mlekiem.

Czy bieganie odchudza tylko nogi?

Bieganie jest jednym ze sportów, który odchudza całe ciało. Nie jest możliwe zgubienie tkanki tłuszczowej jedynie z brzucha czy nóg. Jeśli zaczniemy chudnąć, nasz organizm będzie pozbywał się zapasów z całego ciała równomiernie. W okolicach, w których nadmiar tkanki tłuszczowej jest największy, najtrudniej schudnąć, jednak regularne treningi uporają się również z tym problemem.

Young woman running outdoors on a lovely sunny winter/fall day (
Fot. Depositphotos

Gdzie biegać i w jakim stroju?

Zaleca się, by biegać po naturalnych terenach – lasach, parkach, łąkach i unikać terenów asfaltowych i brukowanych. Bieg po asfalcie lub kostce brukowej naraża stawy na mikrouszkodzenia, które w przyszłości mogą zaowocować problemami z chodzeniem. Strój biegacza musi być natomiast przede wszystkim lekki i nie krępujący ruchów. Zimą nie trzeba biegać w kurtce – wystarczy cienka bluza, czapka i rękawiczki. Najważniejszy jest jednak dobór odpowiedniego obuwia – najlepiej kupić je w dobrym sklepie sportowym.

Poprzedni

Aerobic w wodzie

Ćwiczenia ujędrniające

Następny

Dodaj komentarz