Brokuły dobre na muskuły

12 kwietnia 2014 Tagi

Brokuły to warzywo, które powszechnie zagościło na polskich stołach dopiero kilkanaście lat temu. Wcześniej roślina ta była znana jedynie z dobrych restauracji i na równi ze szparagami traktowana, jako wykwintny dodatek do potraw. W rzeczywistości w brokułach nie ma nic wykwintnego, ponieważ są one nieco delikatniejszym zielonym kuzynem polskiego kalafiora, uprawianym w kraju od XVII w, a biorąc pod uwagę fakt, ze to kalafiory są bardziej wymagające w uprawach, aby były piękne i zdrowe, to raczej one mogłyby bardziej pasować do miana wykwintnych.

Walory zdrowotne brokułów

Nie można zaprzeczyć, że brokuły zaliczane są do jednych z najzdrowszych warzyw.

[AdSense-A]

Już sama przynależność do tej grupy pokarmowej jest dużym plusem, bo jak wiadomo warzywa to najbardziej wartościowy rodzaj pokarmu. Lista pozytywnych substancji i oddziaływań tego warzywa jest bardzo długa. Do tych najważniejszych zalicza się:

  • Silne działanie przeciwnowotworowe, najintensywniejsze ze wszystkich warzyw, dzięki zawartości takich substancji, jak indol-karbinol i chlorofil, beta-karoten, izotiocyjany, sulforafan, zapewniające ochronę przed rakiem tchawicy, krtani, płuc, przełyku, piersi, szyjki macicy, skóry, żołądka, prostaty, jelita grubego.
  • Duża zawartość związków mineralnych potrzebnych do regeneracji komórek i procesów fizjologicznych, w tym magnez (21 mg), wapń (47 mg), żelazo (0,73 mg), potas (316 mg), fosfor (66 mg), siarka, mangan.
  • Duża zawartość cennych witamin z beta karotenem, czyli witaminą A na czele, a także witaminy B1, B2, B6, C, K, PP, kwas pantotenowy i kwas foliowy.
  • Cenne źródło błonnika pokarmowego wspierającego układ pokarmowy w procesach trawiennych i zaledwie 34 kcal w 100 g warzywa.
  • Zapobieganie chorobom i organicznym nieprawidłowościom takim, jak cukrzyca, anemia, choroby serca, artretyzm.
  • Zapobieganie depresjom zwłaszcza u kobiet dzięki dużej zawartości kwasu foliowego, pozytywnie wpływającego na pracę układu nerwowego i produkcję serotoniny. Kwas foliowy ma także znaczący wpływ na kształtowanie się układu nerwowego płodu.
  • Działanie moczopędne pozytywnie wpływa na podwyższone ciśnienie krwi, proces odchudzania oraz likwidowanie obrzęków.
  • Spora zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 (21 mg) i omega-6 (17 mg) oraz brak kwasów nasyconych reguluje poziom złego cholesterolu

Brokuły na muskuły

Pomimo powszechnego przekonania, że to białko zawarte w mięsie jest najważniejsze dla sportowców brokuły mogą być uważane za bardzo cenny składnik pokarmowy wspomagający pracę nad muskulaturą. Wynika to z faktu, że podczas intensywnego treningu do granic wytrzymałości w mięśniach uwalnia się hormon kortyzol powodujący katabolizm, czyli rozpad białek kurczliwych w mięśniach szkieletowych. Zawarte w warzywie substancje obniżają poziom tego hormonu, a przy okazji mają też pozytywny wpływ na pracę nadnerczy i wzmacniają stawy.

 

 

Poprzedni

Trening wegetarianina

Jak gotować bez kostek rosołowych

Następny

Dodaj komentarz