Co daje bieganie?

, , 2 czerwca 2014 Tagi ,

Zaczynasz swoją przygodę ze sportem, ale nie wiesz na jaką dyscyplinę sportu zdecydować się? Zanim podejmiesz decyzję przemyśl kilka istotnych kwestii: jak silna jest Twoja motywacja? Jak dobra jest Twoja kondycja? Musisz sobie odpowiedzieć na te inne pytania. 

Jeżeli nie masz dużo czasu, nie inwestuj w sport, który trzeba uprawiać codziennie lub w taki, który wymaga wielu przygotowań ( np. pływanie – pomyśl, że chodzi nie tylko o ilość czasu, którą spędzasz w wodzie, przecież w szatni tracisz przynajmniej pół godziny!). Na sam początek nie warto wybierać sportów kosztownych – takich jak np. tenis. Do tego sportu potrzebujesz porządnych, kosztownych akcesoriów, miejsca do grania ( wynajęcie kortu na godzinę to koszt około 40 – 80 złotych) oraz pomocy instruktora. Jeżeli dopiero zaczynasz – najlepiej jest wybrać bieganie.

Dlaczego właśnie bieganie?

Bieganie stanowi prawdopodobnie najłatwiejszy trening dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z uprawianiem aktywności fizycznej. Wystarczy kupić odpowiednie buty i znaleźć odpowiadającą nam trasę. Z całą pewnością nie będziesz miał problemu z wyborem butów – na rynku dostępnych jest tyle modeli, że nawet najbardziej wybredny klient znajdzie coś dla siebie.

Co daje bieganie?

Bieganie stało się jedną z najpopularniejszych form ruchu. Wszystko dlatego, że sport ten uprawiany regularnie przynosi bardzo dużo korzyści. O niektórych z nich przeczytasz w tym artykule. Do wielu zalet biegania należy zmniejszone ryzyko występowania choroby niedokrwienia serca, wylewu, otyłości, cukrzycy, osteoporozy, choroby Alzheimera, a także kilka rodzajów raka.  Ponadto bieganie obniża ciśnienie tętnicze, cholesterol. Zwiększa wydajność organizmu, wzmacnia kości, tkankę łączną i stawy dzięki czemu obniża ryzyko kontuzji. Każdy, nawet krótki marsz czy bieg wpływa korzystnie na wydolność sercowo – naczyniową. Następuje poprawienie funkcjonowania tętnic, obniża się ciśnienie tętnicze, zmniejsza się ilość złego cholesterolu. Regularny trening zapewnia też wzmocnienie stawów oraz ścięgien. Ich wzmocnienie jest efektem wzmożonego wysiłku a zwiększona siła mięśni niesie ze sobą dalsze korzyści: lepsza równowaga mięśniowa zmniejsza ryzyko kontuzji, poprawia się Twoje postawa. Bieganie niesie za sobą jeszcze jedną bardzo ważną korzyść – przyspiesza metabolizm i sprawia, że spalanie tkanki tłuszczowej następuje znacznie szybciej. Wynika to z tego, że podczas regularnego biegania wzmacniają i powiększają się Twoje mięśnie, potrzebują więc większej ilości energii. Spalana jest więc większa ilość kalorii. Bieganie jest bezkonkurencyjne jeżeli chodzi o ilość spalanych kalorii podczas godzinnego treningu.

Running shoes
Fot. Depositphotos

Oprócz korzyści fizycznych, bieganie dostarcza korzyści psychologicznych. Przypomnij sobie uczucie, które towarzyszyło Ci po przebiegnięciu długiego dystansu – zapewne byłaś bardzo zmęczona, ale prawdopodobnie towarzyszyła Ci również wielka radość, zadowolenie, posiadałaś motywację do kolejnego biegu, mimo zmęczenia byłaś szczęśliwa. Ten stan nazywany jest zwykle euforią biegacza. Dlaczego pomimo wielkiego wysiłku odczuwamy szczęście? Odpowiedzialne są za to specjalne hormony, endorfiny, zwane również hormonami szczęścia. To dzięki nim po biegu czujemy, że nasze akumulatory są w pełni naładowane, poprawia się nasz humor i paradoksalnie – mamy więcej energii w ciągu dnia.

Zacznij biegać

Jeżeli zastanawiasz się nad rozpoczęciem treningów lub w ogóle nad rozpoczęciem uprawiania aktywności fizycznej bieganie wydaje się być najlepszym pomysłem na początek. Niektórzy mogą mieć problem z tym żeby zacząć biegać, inni prawdopodobnie będą mieli trudności i narzuceniem sobie odpowiedniej dyscypliny i trzymania się planu biegowego. Jeżeli i Twoja motywacja niebezpiecznie się obniży, przypomnij sobie o wszystkich korzyściach, które płyną z biegania. Wskaźnik Twojej motywacji od razu powinien podskoczyć w górę!

Poprzedni

Właściwości zdrowotne cebuli

Co to jest dopamina?

Następny

Dodaj komentarz