Ćwiczenia w ciąży

6 maja 2014 Tagi , ,

Ciąża to szczególny czas dla kobiety, jak również dla rozwijającego się w jej łonie dziecka. Nie jest to jednak czas, kiedy przyszła mama powinna cały czas leżeć. Wręcz przeciwnie, jeśli oboje czują się dobrze, nie ma przeciwwskazań, warto zadbać o kondycję fizyczną.

 Zalety ćwiczeń w ciąży

Wielu kobietom szczególnie tym, które przed ciążą prowadziły energiczny tryb życia, z pewnością będzie przeszkadzać nagłe zamknięcie się w czterech ścianach. Aktywność fizyczna wtedy ma kilka plusów. Przede wszystkim ruch pomaga przyszłej mamie utrzymać dobry nastrój i lepiej znosić obciążenie. Lepsze samopoczucie to zasługa wydzielających się podczas ćwiczeń endorfin. Już dziesięć minut gimnastyki dziennie mogą zdziałać cuda. Dzięki niej możliwe jest zminimalizowanie ryzyka cukrzycy czy zatrucia ciążowego, a także zniwelowanie bardziej prozaicznej rzeczy jaką jest nadwaga. Dzięki aktywności fizycznej kobieta po ciąży szybciej zrzuci zbędne kilogramy, a sam poród będzie łatwiejszy. Jest to także sposób na zachowanie odpowiedniej elastyczności skóry. Zmniejsza się szansa na to, że jeszcze długo potem ciało będzie oszpecone nieestetycznymi rozstępami, a skóra będzie zwisać. Dawka ruchu poprawia ukrwienie, a dzięki temu płód jest lepiej dotleniony i odżywiony.

 Ćwiczenia w ciąży

Mówi się, że ciąża nie jest chorobą i jest to prawda, lecz warto pamiętać, że ma też swoje prawa. Nawet kobiety, które świetnie znoszą ten czas, mają gorsze dni – wtedy powinny odpoczywać. I vice versa, dobre samopoczucie nie świadczy z kolei o tym, że wszystko nam wolno. Wszak nie każde ćwiczenia fizyczne nadają się dla ciężarnych. Aby czerpać z nich korzyści i nie ryzykować uszkodzeniem płodu oraz utratą zdrowia warto wybrać średnią aktywność. Sporty ekstremalne, biegi, jazda na rowerze lub konno oczywiście odpadają. Ćwiczenia siłowe a także zajęcia na siłowni nie są dobrym pomysłem. Słowem, wszystko to co niesie za sobą ryzyko wypadku lub przeciążenia nie jest wskazane.

Pływanie i zajęcia wodne

Woda jest przyjacielem dla wielu, którzy z różnych przyczyn nie powinni lub nie mogą ćwiczyć poza nią. Także ciężarne powinny korzystać z jej dobrodziejstwa. Sprawia, że system oddechowy staje się bardziej wydolny, zapewnia zajęcie mięśniom i uelastycznia układ krwionośny. Pomaga budować ogólną wytrzymałość organizmu przyszłej matki, co będzie owocowało łatwiejszym porodem. Woda pomaga także poczuć się lekko, odciążyć kręgosłup i stawy oraz zmniejszyć ich bolesność.

Joga dla ciężarnych

Joga to sport, który pozwala wyciszyć się i zrelaksować. Niektóre asany, czyli pozycje nadają się szczególnie dla kobiet w ciąży. Prawidłowo wykonane nie przeciążają, ani też nie powodują bólu. Dzięki delikatnym, powolnym ćwiczeniom rozluźniamy mięśnie i minimalizujemy ból kręgosłupa. W pierwszych trymestrach joga pomaga uspokoić układ hormonalny, zmniejszyć nudności i złe samopoczucie. Nauka kontroli oddechu to coś co niezwykle przydaje się w czasie akcji porodowej. Ćwiczenia należy wykonywać według ściśle określonej instrukcji, najlepiej z zawodowcem. Nie należy przeforsowywać się, wykonywać głębokich skłonów, gwałtownych skrętów.

Joga dla ciężarnych została stworzona według systemu B. K. S. Iyengara. Zakłada różne asany. Niektóre kobiety martwią się, że nie podołają ćwiczeniom, lecz system zakłada użycie krzeseł, koców i poduszek jako wsparcia.

Asany nie pozostają także bez wpływu na samopoczucie ciężarnej, która przeżywa skomplikowany okres w swoim życiu. Towarzyszą jej różne emocje i myśli, które odreaguje dzięki jodze.

Poprzedni

Jadłospis w diecie kopenhaskiej

Ile kalorii ma jabłko?

Następny

Dodaj komentarz