Czy bieganie odchudza?

3 maja 2014 Tagi , ,

Ostatnimi czasy bieganie staje się coraz bardziej popularne. Wiele osób decyduje się na rozpoczęcie tego typu treningu, głównie ze względu na jego skuteczność w walce z nadwagą i zbędnymi kilogramami. Nie każdy jednak wie, że bieganie bieganiu nie równe! Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak biegać, żeby Twój wysiłek przyniósł zamierzone efekty i nie poszedł na marne.

Jak biegać żeby schudnąć?

Bieganie podobnie, jak każda inna mniejsza lub większa aktywność fizyczna pozwala spalić wiele kalorii. Podczas biegu pracuje całe nasze ciało, a więc wszystkie ważne i mniej ważne partie mięśni pobudzone są do pracy.

[highlight color=”eg. yellow, black”]Uwaga! Liczba spalonych kalorii rośnie wraz z długością naszego treningu.[/highlight]

Główna zasada jest taka – biegaj spokojnie, cały czas kontrolując swój oddech. Oczywiście na początku zapewne przebiegnięcie pierwszego kilometra będzie szczytem Twoich możliwości, ale nic w tym dziwnego, w końcu Twoje ciało musi przyzwyczaić się do wysiłku, a mięśnie do zwiększonej pracy. Bardzo ważne jest stopniowe przyzwyczajanie organizmu do biegania, a do tego niezbędna jest regularność. Początkujący biegacze mogą stosować metodę przeplataną – kilka minut miarowego biegu, następnie krótki marsz i tak naprzemiennie. Dzięki takiej metodzie możesz wytrzymać nawet 60 minut, a to już na pewno dla wielu osób nie lada osiągnięcie!

Naukowcy udowodnili, że nasze ciało zaczyna spalać tłuszcz po około 20 minutach ciągłego wysiłku. Dlaczego tak się dzieje? Na początku treningu organizm czerpie energię z węglowodanów, a dopiero po ich wyczerpaniu zaczyna pobierać ją z odkładającej się w naszym ciele tkanki tłuszczowej. Rachunek jest prosty – im dłuższy wysiłek, tym większa ilość spalonych kalorii.

Dla osób nazwijmy to bardziej zaawansowanych lepsze wyniki przyniosą tak zwane biegi interwałowe. Tego typu trening polega na intensywnym 10-minutowym biegu, który w większym stopniu angażuje do pracy ludzki aparat ruchu i układ oddechowy. Oczywiście ta forma treningu ma wiele minusów. Przede wszystkim nie należałoby rozpoczynać interwałów bez opanowania nazwijmy to podstaw biegania. Zastane mięśnie i nierozgrzane ciało zwyczajnie nie jest przygtowane na intensywny, nawet wykańzający trening, dlatego na pewno da nam o tym znać.

Wiele osób decydujących się na odchudzanie poprzez bieganie popełnia jeden podstawowy błąd – biega na czczo. Mylne przekonanie, że pozbawione pożywienia ciało opuści więcej kalorii może przynieść więcej szkody niż pożytku. Głodny biegacz może odczuwać mdłości, zawroty głowy, a nawet stracić przytomność – nie warto ryzykować. Jedyną przyjętą formą biegania na czczo jest poranny bieg po bardzo obfitej kolacji.

Bieżnia czy biegi przełajowe?

Okazuje się, że biegi przełajowe (po urozmaiconym terenie) nie mają sobie równych. Biegając po zróżnicowanym podłożu, pokonując różne trudności i górki spalimy znacznie więcej kalorii niż truchtając po idealnej powierzchni bieżni. Dlaczego tak się dzieje? Urozmaicony teren zmusza nasze ciało do większego wysiłku. Tracimy więcej energii na amortzację, odbicie i często zmieniamy tempo, co w praktyce nieco przypomina trening interwałowy. Oczywiście nie oznacza to, że trening na profesjonalnej bieżni jest czymś złym!

Bieganie to nie wszystko!

Jeśli sądzisz, że codzienny jogging to wszystko, co powinieneś robić w kierunku odchudzania jesteś w dużym błędzie. Pamiętaj o odpowiedniej diecie, piciu dużych ilości płynów, a dopiero wtedy będziesz mógł mówić o efektach.

Poprzedni

Białko po treningu

Białko i jego rola w diecie

Następny

Dodaj komentarz