Czy ćwiczenia kobiety i mężczyzny powinny się różnić?

28 lutego 2021 Tagi , , ,

Siłownia to kolejne miejsce, gdzie widać zacierające się różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami. W strefie ze sztangami, która kiedyś była zdominowana przez mężczyzn, coraz częściej można spotkać kobietę wyciskającą ciężary. Tak samo na zajęciach typu aerobik czy na trampolinach można spotkać mężczyzn. Czy ćwiczenia pomiędzy płciami powinny się różnić?

Kobiety i mężczyźni mają często inne cele sylwetkowe

Różnice w ćwiczeniach pań i panów zazwyczaj nie wynikają z innych predyspozycji, ale z innego wyglądu jaki chcą osiągnąć. Oczywiście istnieją wyjątki, ale najczęściej kobietom zależy na zrzuceniu wagi i zbudowaniu delikatnych mięśni. Faceci często też chcą stracić tłuszcz, ale chcą go zastąpić widocznymi mięśniami, szczególnie w górnych partiach ciała. W efekcie tych różnic kobiety wybierają cardio i zajęcia typu aerobik, interwały czy pilates, a mężczyźni kierują się do części siłowni ze sztangami i drążkami.

Wybieranie jednak samego cardio przez kobiety albo tylko treningu siłowego przez mężczyzn to zła metoda. Kobiety, które chcą schudnąć powinny połączyć ćwiczenia spalające z tymi budującymi mięśnie. Masa mięśniowa przyspieszy spalanie tłuszczu, a dodatkowo pomoże w zachowaniu jędrnej skóry. Zwłaszcza przy dużym spadku wagi jest to bardzo ważny aspekt. Ćwiczenia siłowe pozwolą też na zachowanie odpowiedniej postawy, zdrowego kręgosłupa czy mocniejszych mięśni brzucha i zgrabnych pośladków.

Mężczyźni z kolei mają tendencję do omijania cardio. Nie chcą spalić mięśni zdobytych w pocie czoła. Ćwiczenia aeorobowe to jednak nie tylko spalanie, ale też lepsza kondycja, dotlenienie organizmu, silniejsze mięśnie i stawy. Tak samo jak w przypadku kobiet, faceci powinni łączyć ćwiczenia siłowe i cardio, ale w innych proporcjach.

Mężczyźni szybciej się męczą, kobiety muszą dłużej ćwiczyć

Kobiety nie lubią tego słyszeć, ale męskie ciało lepiej reaguje na treningi siłowe. Płeć męska szybciej nabiera masy mięśniowej i szybciej spala tłuszcz. Jest to spowodowane wyższym poziomem testosteronu. Mężczyźni potrzebują za to więcej czasu na regenerację, dlatego zazwyczaj robią dłuższe przerwy pomiędzy seriami i dzielą trening góry i dołu ciała na różne dni. Kobiety lepiej reagują na ćwiczenia z większą ilością powtórzeń, ale o mniejszej intensywności. Takie ćwiczenia pozwalają im też na ujędrnienie skóry i uzyskanie lekkiej muskulatury. Nie potrzebują też aż tyle czasu na regenerację.

Wybierając ćwiczenia, kieruj się własną formą, a nie stereotypami

Uwarunkowania fizyczne mogą się oczywiście bardzo różnić, nie zawsze w zakresie płci. Istnieją kobiety, które bardzo szybko nabierają mięśni w górnej części ciała, tak samo jak niektórzy faceci mają problem ze zrzuceniem tłuszczu z okolic ud i pośladków. Decydując się na ćwiczenia, wybierajmy formę, która nam najbardziej odpowiada, a nie tym co ,,wypada”. Coraz częściej kobiety wybierają trening siłowy, ponieważ chcą mieć bardziej umięśnione pośladki i uda. Squaty ze sztangą będą na to świetnym sposobem. Faceci coraz częściej doceniają wagę cardio i łączą trening siłowy z bieganiem albo pływaniem.

Zajęcia grupowe kontra ćwiczenia samodzielne

Wystarczy pobyć minutę na siłowni, żeby zauważyć, która płeć wybiera jaką formę ćwiczeń. Kobiety zdecydowanie częściej wybierają zajęcia grupowe. Lubią ćwiczenia w towarzystwie, pomoc instruktora, aspekt muzyki i wspólnego przeżywania. Mężczyźni częściej wybierają samotne dźwiganie sztangi. Są mniej skłonni do proszenia o pomoc i lubią sami planować swoje treningi. Niestety dla płci pięknej, to również mężczyźni częściej ćwiczą i mają większą motywację. Pomimo coraz większych zmian w modelu rodzin, dalej to kobieta jest odpowiedzialna za zakupy, gotowanie i wychowywanie dzieci, w związku z czym ćwiczenia często są odkładane na dalszy plan. Ta tendencja zmienia się trochę w przypadku osób po 50- tym, 60-tym roku życia. W tym wieku to Panie chętniej dbają o siebie, a Panowie rezygnują z chodzenia na siłownię.

Kobiety częściej też zwracają uwagę na swoje rozciągnięcie, zdrowie kręgosłupa i wybierają zajęcia typu joga czy pilates. Ich ciała są w efekcie zazwyczaj bardziej elastyczne i odporne na kontuzje.

Kobiety chętniej wybierają ćwiczenia w domu

Po części jest to spowodowane tym, że do ćwiczeń wystarczy im mata, gumy i hantle, w przeciwieństwie do mężczyzn, którzy potrzebują też ławeczki, sztangi i drążka. Niektóre kobiety, szczególnie te, które dopiero zaczynają ćwiczyć albo mają nadwagę, nie czują się na siłowni komfortowo. Brak pewności siebie sprawia, że wolą poćwiczyć w domu z filmikiem z Youtube. Taka forma ruchu jest oczywiście równie zdrowa i może dać takie same efekty jak siłownia. Należy jednak zadbać o odpowiednią formę ćwiczeń i dobrą technikę.

Coraz częściej powstają też siłownie skierowane tylko dla Pań. Jest to przestrzeń, gdzie Panowie mają wstęp wzbroniony. Jest to świetna opcja dla kobiet, które krępują ćwiczyć się przy mężczyznach, młodych mam albo kobiet w ciąży. Często na takie siłownie decydują się dziewczyny, które są w formie i wcześniej ćwiczyły na siłowni koedukacyjnej, ale nie lubią męskich zaczepek i ofert pomocy.

Wspólne ćwiczenia budują związek

Trening na siłowni może być świetnym, wspólnym hobby dla pary. Ćwiczenia w dwójkę działają motywująco, ponieważ kiedy my nie mamy siły na trening, nasz partner nas zmotywuje. Możecie chodzić razem na siłownie, ale korzystać z różnych maszyn, albo znaleźć wspólny sport. Wspólne ćwiczenia mogą Was zmotywować do wypróbowania przyrządów, które zawsze Was onieśmielały. Istnieją ćwiczenia, które można wykonywać w dwójkę – partnerka może działać jako obciążenie, a partner może nasz asekurować podczas podnoszenia ciężarów.

Wspólne wypady na siłownie mogą Was też zmotywować do lepszego odżywiania w domu. Dietetyczne gotowanie dla dwojga jest o wiele łatwiejsze, niż samotne odchudzanie czy nabieranie masy.

Chociaż pomiędzy naszymi ciałami istnieją różnice, nie powinniśmy pozwalać, żeby ograniczały nasze upodobania czy marzenia. Żadna forma aktywności czy sportu nie jest skierowana dla jednej płci. Każda forma ruchu, która sprawia nam radość, jest zdrowa, więc nie zwracajmy uwagi na stereotypy i nie dajmy się fizycznym ograniczeniom.

Poprzedni

Błędy na siłowni – jak ich uniknąć?

Trampoliny, bungee fitness i squash jako świetne formy cardio

Następny

Dodaj komentarz