Czym zastąpić sól?

, 10 maja 2014 Tagi , ,

Dieta obfitująca w sól kuchenną może wyrządzić wiele szkód w naszym organizmie. O tym, że nadmiar soli jest szkodliwy dla ludzi wiadomo już od dawna. Sól nie tylko podnosi poziom ciśnienia tętniczego, ale spożywana przez dłuższy czas może przyczyniać się do rozwoju wielu różnego rodzaju niebezpiecznych chorób układu krążenia. Tymczasem to właśnie sól, obok cukru, jest jednym z najbardziej popularnych i najczęściej dodawanych dodatków do żywności. Czym zastąpić sól, by móc cieszyć się zdrowiem przez długie lata?

Negatywne skutki nadmiernego spożywania soli

Sól to bez wątpienia jedna z najstarszych przypraw stosowanych przez człowieka od zarania dziejów. Jednak jej spożywanie w zbyt dużych ilościach może prowadzić do rozwoju wielu groźnych schorzeń. Sól prawdopodobnie jest nie tylko winowajcą nadciśnienia tętniczego, ale także wielu chorób wiążących się z układem krążenia (między innymi zawałów serca oraz wylewów).

Zdaniem naukowców istnieje także związek pomiędzy nadmiernym spożywaniem soli a występowaniem nowotworu żołądka i udaru mózgu. Regularnie dostarczana do organizmu sól wyrządza w nim wiele szkód, a także powoduje zatrzymanie wody.

 Zioła – zdrowe zamienniki soli

Jak się okazuje, nie jest łatwo całkowicie wyeliminować sól z jadłospisu. Nie da się w ogóle nie przyjmować soli, ale możemy ją zastępować różnymi zamiennikami. Jeśli do tej pory sól dodawaliśmy do wszystkich przyrządzanych przez nas dań, to teraz możemy spróbować zastąpić ją ziołami. Tymianek, oregano, bazylia, kolendra czy koperek – to tylko kilka przykładowych ziół, które mogą stanowić zdrowe zamienniki soli.

Bazylia doskonale sprawdzi się przede wszystkim do dań mięsnych. By zachować cenne składniki kryjące się w świeżych liściach bazylii, najlepiej dodawać je do potraw pod koniec gotowania. Kolendrą z kolei możemy śmiało doprawiać wszelkie dania rybne oraz posiłki z roślin strączkowych.

Sięgając po zioła, wcale nie musimy obawiać się, że przygotowywane przez nas dania będą niesmaczne. Wręcz przeciwnie, zdecydowana większość ziół jest bardzo aromatyczna, dlatego niekiedy wystarczy szczypta tymianku czy kolendry, by potrawa zachęcała zapachem i smakiem. Zdrową alternatywą dla soli może okazać się także czosnek.

Sól ziołowa i o niskiej zawartości sodu

Jeśli nie chcemy całkowicie zrezygnować ze spożywania soli, wówczas możemy sięgnąć po znacznie zdrowszą sól ziołową lub nisko sodową. Sól ziołowa jest bardziej aromatyczna od tradycyjnej soli kuchennej, dlatego na ogół dodaje się ją w mniejszych ilościach. Dobrym rozwiązaniem może okazać się także sól niskosodowa – taka sól odznacza się obniżoną zawartością chlorku sodu, dzięki temu również jest znacznie zdrowsza od klasycznej soli kuchennej. Taka sól zawiera też w swoim składzie chlorek potasu, który sprzyja prawidłowej pracy serca i całego układu krążenia.

Co jeść, by ograniczyć ilość soli?

Sól, jak powszechnie wiadomo występuje w wielu produktach, po które sięgamy każdego dnia. Dlatego nie wystarczy ograniczyć dodawania soli do potraw przyrządzanych w domu. By spożywać znacznie mniejszą ilość soli, warto nauczyć się przede wszystkim czytać etykiety – to właśnie na nich znajdują się informacje o tym, jakich składników użyto do wyprodukowania poszczególnych artykułów spożywczych. Aby ograniczyć ilość soli w codziennym jadłospisie warto zrezygnować z kupowania wszelkiego rodzaju produktów wędzonych, wędlin, chipsów, krakersów, orzeszków solonych oraz konserw. Spożywajmy za to duże ilości świeżych owoców oraz warzyw.

Poprzedni

Co jeść aby przytyć?

Ćwiczenia crossfit

Następny

1 komentarz do wpisu “Czym zastąpić sól?”

  1. hmm a jak jest z kabanosami? bo do tej pory kupowalam wlasnie zamiast chipsow kabanosy cienkie bekonowe maestro. są troche slone. ale chyba zawartosci soli nie ma na opakowaniu

    Odpowiedz

Dodaj komentarz