Dieta bezglutenowa a odchudzanie

, 10 czerwca 2015 Tagi , ,

Po modzie na dietę kapuścianą, Dukana i parę innych przyszedł czas na dietę bezglutenową. To dieta zdrowotna – jej podstawowe zasady znane są od lat. Znane i stosowane przez osoby z celiakią, chorobą która objawia się nietolerancją i nadwrażliwością na gluten. Od kilku lat nie tylko chorzy na celiakię stosują się do jej zasad. Dieta bezglutenowa stała się popularna wśród gwiazd i za pośrednictwem mediów trafiła pod przysłowiowe strzechy. Zaliczono ją do diet odchudzających, ale czy dieta bezglutenowa rzeczywiście ułatwia odchudzanie?

Czym jest gluten i czy ma wpływ na wagę?

Gluten jest mieszaniną białek roślinnych występujących w niektórych (niestety najpopularniejszych) zbożach. Zawiera go pszenica, żyto i jęczmień. Produkty zawierające choć odrobinę tych zbóż należy całkowicie wyłączyć z diety. Dodatkowo ze względu na duże zanieczyszczenie owsa (który sam w sobie glutenu nie zawiera) osobom na diecie bezglutenowej (w Polsce) zaleca się unikanie tego zboża. Gluten nie jest składnikiem wysokokalorycznym choć występuje w wysokokalorycznych zbożach.

Plaga nietolerancji glutenu – dieta bezglutenowa

Szacuje się, że około 1% populacji cierpi na celiakię. Dane te jednak nie są do końca przekonujące, bo nie zawsze objawy tej choroby jednoznacznie wskazują na celiakię (zmęczenie, osłabienie, problemy z trawieniem). Część chorych na celiakię nie zdaje sobie w ogóle sprawy z tego faktu. Zwolennicy powrotu do natury i spożywania jak najmniej przetworzonej (oraz niemodyfikowanej genetycznie) żywności podkreślają, że współcześnie można zaobserwować zwiększenie ilości zachorowań na nietolerancję glutenu.

Zjawisko to może wynikać z dwóch przesłanek: po pierwsze gluten jest wszechobecny (zboża dodaje się do wszystkich produktów, nawet mięsnych), po drugie – współcześnie uprawiane gatunki zbóż mają niewiele wspólnego z praprzodkami, a co za tym idzie ludzki organizm przyzwyczajony do starych odmian, może reagować na nie nietolerancją (w tym nietolerancją glutenu).

hand holding  bread with measuring tape
Fot. Depositphotos

Co jeść na diecie bezglutenowej?

Pozostając na diecie bezglutenowej można jeść praktycznie wszystko z wyjątkiem wspomnianych wyżej zbóż. Ważne jest też to, by wnikliwie studiować etykiety produktów spożywczych – nawet minimalna domieszka glutenu jest dyskwalifikująca. Zamiast mąki z popularnych zbóż można używać mąki kukurydzianej, gryczanej czy ryżowej. One glutenu nie zawierają.

Dieta bezglutenowa a odchudzanie

Jak widać gluten nie jest składnikiem, którego eliminacja może zaważyć na odchudzaniu. Nie jest on ani cukrem, ani tłuszczem, ale białkiem. Białka praktycznie nie tuczą. Czy zatem dieta bezglutenowa to dobry sposób na odchudzanie? I tak i nie. Tak w sytuacji, w której rzeczywiście źle gluten tolerujemy. Wyeliminowanie go z diety poprawi trawienie i sprawność organizmu – będzie dużo łatwiej chudnąć. Nie w sytuacji, gdy gluten nam nie szkodzi, co prawda produkty z glutenem (wszystkie ciastka, bułki, makarony, chlebki) są bardzo kaloryczne i rezygnacja z nich na pewno wyjdzie nam na zdrowie, ale jeśli zastąpimy je innymi wysokoenergetycznymi produktami (np. mąką kukurydzianą) może okazać się, że przejście na dietę bezglutenową w ogóle nie wpłynie na wagę.

Poprzedni

Czy mam anoreksję?

Dieta i jadłospis dla osób cierpiących na refluks żołądkowy

Następny

Dodaj komentarz