Dieta korzystna dla mózgu

, 25 kwietnia 2014 Tagi , , , , , ,

Skomplikowany i tak ważny narząd, jakim jest mózg, wymaga starannej troski. Jednym z tych elementów, które dla pracy tak ważnego narządu mają istotne znaczenie, jest odpowiednia dieta. Istnieje wiele produktów, dzięki którym mózg działa sprawniej. A im mocniejszy mózg, tym zdrowszy cały organizm. Dodatkowe korzyści związane z dietą wspierającą mózg wiążą się z tym faktem, że dobrze działający narząd pozwala nie tylko wspierać procesy psychiczne, ale dodatkowo zwiększać intelekt. Czym zatem karmić mózg, by mógł on jak najdłużej sprawnie funkcjonować?

Tego mózg potrzebuje najbardziej

Podstawowymi elementami diety, dzięki którym mózg może sprawnie funkcjonować, są białka, witaminy oraz węglowodany. Bardzo ważną rolę odgrywają tu witaminy z grupy B oraz witamina C. Z pierwiastków ogromne znaczenie ma wapń oraz magnez, ważny jest również potas, fosfor i żelazo. W diecie dla mózgu powinna pojawić się również lecytyna i tyrozyna. Dobrze odżywiony mózg może sprawniej działać, zatem sięganie po produkty mające na ten narząd wyjątkowo dobry wpływ jest bardzo ważne.

Pełnowartościowe białko dla mózgu

Mózg potrzebuje odpowiednich ilości białka, przy czym powinno być to białko pełnowartościowe. Drób, jaja i sery są bardzo ważne w diecie, warto jednak przeszyć asortyment jeszcze o owoce morza.

Aminokwasy i ich znaczenie dla mózgu

Dwa aminokwasy mają ogromne znaczenie dla mózgu. To tryptofan, dzięki któremu produkowana jest w nim serotonina. Jest ona bardzo ważna dla zdrowego snu, ma również ogromne znaczenie jako przekaźnik odpowiedzialny za przesyłanie informacji w obrębie mózgu. Ten aminokwas doskonale radzi sobie z silnym napięciem, może też poprawiać nastrój i zmniejszać problemy z depresją. Jego doskonałym źródłem jest mleko, mięso oraz ryby, znaleźć go można również w orzechach. Drugi ważny dla mózgu aminokwas to fenyloalanina. Ma ona ogromne znaczenie i pozwala mózgowi szybciej reagować na bodźce. Dzięki niej lepiej funkcjonuje ludzka pamięć, pozwala ona jednocześnie zwiększyć refleks. Gdzie jej szukać? Najlepiej w białych serach, migdałach i fasoli, cennym jej źródłem jest również soja.

Mózg a witaminy z grupy B

Wśród witamin z grupy B szczególnie cenna dla mózgu jest cholina, skutecznie chroniąca przed miażdżycą i dzięki temu zmniejszająca ryzyko pojawienia się udaru mózgu. Można ją znaleźć w drożdżach, wątrobie i żółtkach jaj. Jej doskonałym źródłem są również zielone warzywa oraz kiełki pszenicy. Druga ważna witamina z grupy B to inozytol. Wraz z choliną tworzy on lecytynę.

Lecytyna jest dla sprawnego mózgu szczególnie ważna. To dzięki niej w odpowiedni sposób mogą zostać odżywione komórki nerwowe. Ponieważ chroni ona naczynia krwionośne i serce, zmniejsza ryzyko pojawienia się zmian miażdżycowych. W efekcie lecytyna może chronić przed udarem mózgu, który jest tak poważnym zagrożeniem dla zdrowia współczesnego człowieka.

Na sprawność umysłu ogromny wpływ ma również witamina B1, znajdująca się m. in. w drożdżach oraz w ziarnach pszenicy i otrębach. Na układ nerwowy, a tym samym na mózg, korzystnie wpływa także jej koleżanka – witamina B3. Znajduje się ona w chudym mięsie oraz w rybach, można ją spotkać również w daktylach i śliwkach.

Zobacz także: Najskuteczniejsze suplementy na poprawę pracy mózgu

W diecie dla zdrowego mózgu powinna znaleźć się również witamina C oraz witamina B6, która chroni przed zaburzeniami nerwowymi. Jak widać, witamin i składników odżywczych, które mogą wpływać w istotny sposób na pracę mózgu, jest sporo. Ten narząd, podobnie jak cały nasz organizm, wymaga racjonalnej i zróżnicowanej diety. Dzięki temu może otrzymać te składniki, których potrzebuje do swej codziennej pracy. Warto o tym pamiętać i unikać zbyt monotonnego menu. Odbije się ono również na pracy mózgu. Ostrożność powinny zachować również te osoby, które stosują diety odchudzające.

Poprzedni

Fitoestrogeny w tabletkach

Profilaktyka dla zdrowych nerek

Następny

Dodaj komentarz