Dieta na szybkie odchudzanie

6 maja 2015 Tagi , , ,

Która z diet odchudza najszybciej? Takie pytanie stawiają sobie rzesze osób chcących zrzucić zbędne kilogramy. Przy okazji osoby te popełniają jeden błąd – jest nim utożsamianie diet odchudzających szybko z dietami odchudzającymi skutecznie. Niewiele programów dietetycznych łączy obie te cechy, niemniej jednak jest kilka takich, które naprawdę dynamizują chudnięcie i umożliwiają trwałą zmianę nawyków dietetycznych, co – jak łatwo się domyślić – jest najlepszym zabezpieczeniem przed efektem jo-jo. Jakie to diety?

Intermittent fasting, czyli okresowy post

To jedna z najnowszych propozycji dietetycznych. W dużym skrócie intermittent fasting, czyli okresowy post polega na odżywianiu się według modelu, w którym przez pewien czas należy odżywiać się normalnie, po czym pościć o ściśle określonych porach lub w ściśle określonych dniach.
Najpopularniejsze wersje tej diety zakładają:

  • 6 lub 6 dni jedzenia i 1 – 2 dni ścisłego postu w ciągu tygodnia, lub
  • 8 – 10 godzin żywienia i 14 – 16 godzin ścisłego postu w ciągu doby.

Z badań nad tym modelem odżywiania wynika, że przyczynia się on do szybszego spalania tłuszczu, a dodatkowo znacząco poprawia profil hormonalny stosujących go osób. Czy to zdrowa dieta? Jej zwolennicy twierdzą, że tak, przeciwnicy (z grona konwencjonalnych dietetyków) okresowego postu nie polecają.

LCHF lub low carb

Dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa (LCHF) oraz opracowana na jej podstawie dieta low carb zyskują coraz szersze grono zwolenników ze względu na szybkość i skuteczność działania oraz eliminację niedogodności takich, jak głód. W przeciwieństwie do typowych diet polegających na liczeniu kalorii, przestrzeganiu godzin zjadania posiłków, czy eliminacji bardzo wielu składników odżywczych, diety nisko-węglowodanowe są łatwe w stosowaniu i mało uciążliwe. Polegają na wyeliminowaniu wszystkich prostych węglowodanów (słodyczy, mąki, pieczywa i owoców) i wielu węglowodanów złożonych.

Zamiast nich można do woli zajadać się warzywami, rybami i produktami pochodzenia zwierzęcego. W diecie slow carb dopuszczalne jest odstępstwo od diety w jednym dniu w ciągu całego tygodnia – w tym dniu można jeść wszystko.
Diety te bardzo dobrze wpływają na profil hormonalny (m.in. poziom insuliny i leptyny) i umożliwiają bezbolesne, stosunkowo szybkie odchudzanie oraz trwałą zmianę nawyków żywieniowych.

Dieta 1000 kalorii i jej pochodne

Szybkie odchudzanie możliwe jest też na diecie 1000 kalorii i jej pochodnych. W tym przypadku obowiązuje jednak ścisły rygor dietetyczny i ograniczenie kaloryczności posiłków do 1000 – 1500 kcal w zależności od wyjściowego zapotrzebowania kalorycznego odchudzającej się osoby. Dieta ta jest dobrze zbilansowana, ale wymaga bardzo skrupulatnego planowania posiłków i długiego okresu stabilizacyjnego po zakończeniu diety, w celu uchronienia się przed efektem jo-jo.

Która z tych diet odchudza najszybciej?

To trudno ocenić. Dieta 1000 kcal może przyczynić się do utraty tkanki mięśniowej i efektu jo-jo. Ze względów zdrowotnych nie każdy może pozwolić sobie na stosowanie diety LCHF, a dieta polegająca na okresowych postach wymaga przyzwyczajenia. Wszystkie są skuteczne, obiektywna ocena tego, jak zadziałają na konkretny organizm nie jest możliwa, bo o podatności na odchudzanie (podobnie jak i na tycie) decydują cechy osobnicze.

Poprzedni

Dieta w przypadku uczulenia na nikiel

Kawa zbożowa a odchudzanie

Następny

Dodaj komentarz