Dieta nadciśnieniowa

12 kwietnia 2014 Tagi , , ,

Nadciśnienie tętnicze to choroba cywilizacyjna XXI w. Szacuje się, że tylko w naszym kraju choruje na nią trzecia część ludności. Ponieważ konsekwencje nieleczonego nadciśnienia bywają bardzo poważne i prowadzą do niewydolności serca, nerek oraz udarów, konieczne jest zapobieganie powstawaniu tego schodzenia, a kiedy już się pojawi, jego systematyczne leczenie pod kontrola lekarza oraz zmiana trybu życia. Im wyższe ciśnienie krwi, tym większy reżim trzeba wprowadzić i systematycznie stosować leki obniżające ciśnienie. Odpowiednia dieta nadciśnieniowa pomoże ci walczyć z chorobą.

DIETA NADCIŚNIENIOWA WYMAGA DYSCYPLINY:

Jednym z ważniejszych elementów kuracji dla osób z nadciśnieniem tętniczym jest niskosodowa dieta. Systematycznie stosowana może być doskonałym wsparciem kuracji farmakologicznej, a w przypadku niewielkich wzrostów nawet całkowicie może uregulować wskazania.

[AdSense-A]

Do podstawowych założeń diety nadciśnieniowej zalicza się:

ZASADA NR 1: ZERO SOLI!

Całkowite wyeliminowanie z posiłków sodu nie tylko w postaci soli kuchennej, ale również potraw i przetworów peklowanych, konserwowanych, gotowych sosów, smaków do zup, rosołków i jarzynek w proszku. Sól w potrawach z powodzeniem mogą zastąpić przyprawy ziołowe. Zabronione jest używanie gotowych mieszanek warzywnych z glutaminianem sodu czy maltodekstryną.

ZASADA NR 2: ZERO ALKOHOLU!

Maksymalne wyeliminowanie napojów alkoholowych w każdej postaci zwłaszcza, jeśli przyjmuje się także leki, które mogą tracić pod wpływem etanolu swoje właściwości lecznicze.

ZASADA NR 3: ZMIANA DIETY!

Wprowadzenie nie do diety potraw z dużą zawartością potasu, magnezu i wapnia. Wysoka podaż potasu przeciwdziała zatrzymywaniu sodu. Uważa się też, że to właśnie niedobory tych pierwiastków wpływają na podwyższenie wyników. Poza tym bardzo ważne są:

  • Wprowadzenie do diety dużej ilości warzyw zawierających antyoksydanty, które z kolei zwiększają ilość prostacykliny rozszerzającej naczynia krwionośne. Działają one podobnie, jak witamina C w konsekwencji wpływając na poziom ciśnienia krwi.
  • Ograniczenie w posiłkach potraw gotowanych na wywarach mięsnych i kostnych, a także produktów kiszonych.
  • Ograniczenie warzyw strączkowych i powodujących wzdęcia, jak kapusta czy ogórki.
  • Dieta bogata w kwasy Omega-3, a to oznacza zjadanie sporej ilości tłustych ryb, dodawanie do surówek oliwy, wypijanie tranu. Poza rybami kwasy zawarte są też w siemieniu lnianym, które warto dodawać do potraw i wypieków.
  • Zjadanie selera i czosnku mających właściwości obniżające ciśnienie. Seler dodatkowo obniża też poziom cholesterolu.
  • U osób z nadwagą stosowanie produktów niskotłuszczowych i niskowęglowodanowych prowadzące do systematycznego spadku wagi. Często to właśnie nadwaga czy nawet otyłość są główną przyczyną nadciśnienia, które spada automatycznie wraz z chudnięciem.
  • Wprowadzenie do diety ciemnego pieczywa pełnoziarnistego zamiast białego pszennego.

ZASADA NR 4: REZYGNACJA Z MOCNEJ KAWY I HERBATY!

W diecie nadciśnieniowców należy koniecznie wyeliminować mocne napoje zawierające duże dawki kofeiny i teiny. Substancje te przyjmowane w nadmiarze prowadzą do znacznego pobudzenia organizmu, w tym również do podniesienia ciśnienia krwi. Picie takich napojów jest również zabronione kobietom w ciąży, gdyż może spowodować zbyt gwałtowny skok ciśnienia krwi, który działa niekorzystnie na przebieg ciąży i zdrowie płodu. Podobnie rzecz ma się z innymi napojami pobudzającymi zawierającymi kofeinę, teinę, guaranę i tym podobne substancje.

ZASADA NR 5: PALISZ PAPIEROSY? WYBIERZ ZDROWIE I RZUĆ PALENIE!

Z pewnością każdy lekarz nie pochwali palenia papierosów w chorobie nadciśnieniowej. Jak pokazują badania, wypalenie papierosa powoduje, że już po minucie w organizmie człowieka dochodzi do znacznego obkurczenia ścian naczyń krwionośnych, co w chorobie nadciśnieniowej może okazać się bardzo groźne. Palenie papierosów uwalnia również groźne dla człowieka hormony stresu, a mianowicie adrenalinę i noradrenalinę. Na skutek wzrostu poziomu obu hormonów w naszym ciele dochodzi do przyśpieszenia akcji bicia serca oraz wzrostu przepływu krwi w obkurczonych naczyniach krwionośnych i włosowatych. W takiej sytuacji serce jest o wiele bardziej obciążone – musi borykać się nie tylko z nadmiarem adrenaliny i noradrenaliny, ale również z nadmiarem toksycznego tlenku węgla. Poza tym palenie papierosów powoduje miażdżycę, problemy z oddychaniem oraz zmniejszenie ukrwienia mózgu, co także ma duży wpływ w chorobie nadciśnieniowej.

 

Poprzedni

Jak alkohol wpływa na metabolizm?

Sport w walce ze stresem

Następny

Dodaj komentarz