Dieta niskokaloryczna – najważniejsze zasady!

21 maja 2015 Tagi , ,

Zależność pomiędzy ilością spożywanych kalorii a wagą ciała jest prosta – gdy kalorii dostarczamy zbyt wiele, wtedy nadmiar energii odkładać może się pod postacią tkanki tłuszczowej. Właśnie dlatego tak popularne od lat są diety niskokaloryczne. Na czym dokładnie polegają i dla kogo będą idealne?

Główną zasadą wszystkich diet niskokalorycznych jest obniżenie ilości kalorii w stosunku do tych spożywanych wcześniej. Jednak chociaż zasada ta może wydawać się bardzo prosta do zastosowania, zmniejszona ilość kalorii wcale nie musi iść w parze ze zdrowym odżywianiem się. Dodatkowym problemem jest nadmierne obniżanie ilości kalorii, co może przynieść całkowicie odwrotny skutek. Tak samo jak inne diety, także dieta niskokaloryczna powinna być starannie zaplanowana i indywidualnie dopasowana do osoby, która chciałaby na nią przejść.

Jak działa dieta niskokaloryczna?

Diety niskokaloryczne są polecane najczęściej przez dietetyków tym osobom, które chciałyby zrzucić nadmiar kilogramów. Najczęściej limitem jest wtedy 1200-1500 kalorii – zdrowa kobieta o prawidłowej masie ciała i przeciętnej aktywności fizycznej powinna spożywać normalnie około 2000 kalorii. Diety niskokaloryczne są wobec tego klasycznym przykładem diet wykorzystujących ujemny bilans energetyczny. Wtedy, gdy organizm nie dostaje satysfakcjonującej ilości kalorii, zaczyna spalać energię zgromadzoną w swoich tkankach, czyli w zapasach tkanki tłuszczowej. W ten sposób tkanka tłuszczowa może powoli zanikać, a waga spadać.

A shiny red apple isolated on white
Fot. Depositphotos

Czy warto pójść do dietetyka?

Oczywiście, dieta niskokaloryczna musi być indywidualnie dobrana do potrzeb osoby, która zamierza na nią przejść – trzeba wziąć pod uwagę głównie aktywność fizyczną, wykonywaną pracę, choroby, preferencje żywieniowe. Optymalny plan żywienia powinien być opracowany wraz z dietetykiem, który będzie mógł zadbać także o prawidłowe proporcje składników odżywczych w diecie – białek, węglowodanów i tłuszczów, a także wartościowe witaminy i minerały.

Negatywne skutki diety niskokalorycznej

Gdy dieta niskokaloryczna nie będzie odpowiednio zaplanowana, na przykład będzie dostarczała zbyt mało kalorii lub pożywienie nie będzie zawierało niezbędnych składników odżywczych, wtedy mogą pojawić się negatywne objawy ze strony organizmu. To przemęczenie, brak energii, osłabienie odporności, częste zaparcia, wypadanie włosów. Dodatkowo rygorystyczna dieta niskokaloryczna może skończyć się efektem jo-jo, ponieważ wpływa wtedy na rozregulowanie metabolizmu.

Dieta 1200 kalorii

Przy prawidłowo opracowanej diecie 1200 kalorii powinno się chudnąc w tempie od 0,5 do 1 kilograma w ciągu tygodnia. To najbardziej bezpieczne tempo, które zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia efektu jo-jo.

Podczas diety 1200 kalorii ważne jest dostarczanie organizmowi wartościowych składników – należy całkowicie odstawić fast-foody, słodycze, tłuste potrawy. Najlepiej przygotowywać pożywienie bez nadmiaru tłuszczu, gotować mięsa i warzywa na parze, piec w piekarniku lub na patelni na minimalnej ilości tłuszczu.

Warto pamiętać także o tym, aby posiłki spożywać dość często, najlepiej 4-5 razy w ciągu dnia, aby organizm stale posiadał dostęp do energii. Przerwy nie powinny być dłuższe niż 3 godziny. Jadłospis powinno się oprzeć przede wszystkim na warzywach i owocach, chudym mięsie, produktach pełnoziarnistych takich jak chleb, makaron, brązowy ryż, także warto jako przekąski wybrać nasiona i orzechy. Posiłki niskokaloryczne wcale nie muszą być małe, dlatego warto sprawdzać tabele kaloryczności, aby skomponować coś idealnego, żeby zaspokoić głód.

Ruszaj się – ruch to zdrowie!

Dodatkowo warto postawić na ruch – bieganie, fitness, ćwiczenia w domu, jazda na rowerze czy pływanie pozwalają na aktywowanie organizmu i poprawę jego metabolizmu, dlatego tkanka tłuszczowa będzie jeszcze szybciej znikała. Zważ na to by aktywność fizyczna nie była zbyt wyczerpująca, a raczej umiarkowana, gdyż przy niskiej ilości kalorii jest to zbyt obciążające dla organizmu. Zatem osoby, które chciałyby schudnąć, powinny wypróbować dietę niskokaloryczną – jest bardzo popularna i odpowiednio skomponowana wcale nie powoduje uczucia głodu i jednocześnie dostarcza organizmowi wszystkie potrzebne składniki odżywcze i minerały. Gdy doda się do niej ruch, można o wiele łatwiej uzyskać wymarzoną sylwetkę!

Poprzedni

Dieta bogato resztkowa – zasady

Zasady diety przeciwgrzybiczej

Następny

Dodaj komentarz