Dlaczego cukier trzcinowy jest zdrowszy?

, 12 kwietnia 2014 Tagi , , , , ,

O cukrze mówi się powszechnie w kręgach medycznych i środowiskach osób dbających o zdrowie, że jest biała śmiercią. Stwierdzono nawet, że stanowi on jedną z najbardziej szkodliwych trucizn na ziemi i dlatego powinien być całkowicie zakazany. Niestety jego zużycie jest powszechne i niewiele osób eliminuje cukier ze swojego domu całkowicie, chociaż istnieją inne sposoby na to, żeby osłodzić sobie życie. Ci, którzy nie do końca potrafią z tego produktu zrezygnować poszukują różnych zamienników, wśród których znalazł się także cukier trzcinowy. Jak zwykle bywa w takich wypadkach brak wiedzy przekładany jest na to, co nam się wydaje, a ponieważ nie chcemy ryzykować przyznania się do błędu i konieczności całkowitej rezygnacji ze słodzenia, przypisujemy cukrowi trzcinowemu wiele pozytywnych zasług.

[AdSense-A]

Czy cukier trzcinowy jest naprawdę zdrowszy?

Najprawdopodobniej jest to skutkiem zwyczajnego skojarzenia, że co nie do końca oczyszczone i bielutkie jak śnieg, jest lepsze i bardziej wartościowe. Tak właśnie dzieje się z ryżem czy ciemnym pieczywem, więc kolor cukru trzcinowego zachęca do takiego porównania.  W rzeczywistości jest to opinia jak najbardziej błędna, bowiem ciemna barwa cukru trzcinowego nie wynika z zawartych w nim związków, lecz z dodatku melasy, której nie oddziela się w procesie produkcji, jak w cukrze białym. Zasługi zapewne przypisuje mu się też z powodu historii i stosowania brązowego cukru, jako środka leczniczego w wielu przypadłościach. Jest on też znacznie smaczniejszy i o wiele lepiej komponuje się ze słodzonymi napojami.

Cukier trzcinowy a cukier biały

Porównując cukier buraczany i trzcinowy można jednak znaleźć kilka niewielkich różnic, które z dwojga złego pozwolą wybrać właśnie ten a nie inny produkt. Cukier trzcinowy zawiera niewielką ilość pierwiastków mineralnych, takich, jak potas i magnez, żelazo, fosfor, wapń. To wprawdzie niewielka różnica, wynikająca z braku procesu rafinacji podczas produkcji, jednak, jeśli już trzeba czymś słodzić i nie można stosować do tego miodu, lepiej wybrać cukier trzcinowy niż biały. W zasadzie cukier trzcinowy jest też mniej kaloryczny, jednak zaledwie o 23 kcal/100g, co praktycznie nie ma większego znaczenia. Podczas zakupów trzeba jednak uważać, bowiem nie zawsze brązowy cukier jest tym, którego poszukujemy. Czasami mamy do czynienia ze zwykłym oszustwem, brązowy cukier to tradycyjny produkt buraczany zabarwiony karmelem lub melasą w celu zwiększenia sprzedaży.

Poprzedni

Jak bieganie z astmą działa na organizm?

Dieta w chorobie nerek

Następny

Dodaj komentarz