Dres, buty i witaminy, czyli jakie suplementy dla biegacza?

3 sierpnia 2015 Tagi

W aptekach i sklepach specjalistycznych można kupić suplementy przeznaczone dla osób uprawiających sport, profesjonalnie i hobbystycznie. Wybór jest ogromny – keratyna, białko czy aminokwasy to jedne z najpopularniejszych substancji stosowanych przez sportowców.

Każda z nich ma konkretne zadanie do zrealizowania. Jedne mają na celu przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej, niektóre wspomagają budowanie masy mięśniowej, jeszcze inne pomagają w regeneracji organizmu po ciężkim treningu. Mimo że suplementy kojarzone są głównie z mocno rozbudowanymi bywalcami siłowni, niektóre z nich idealnie nadają się dla biegaczy. W połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą i treningiem mogą pomóc w osiąganiu lepszych wyników i zmniejszeniu ryzyka urazu.

Cheerful Caucasian couple running outdoors

Wydawać by się mogło, że to oczywista sprawa, ale często zdarza się, że w naszej diecie nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki witamin i substancji mineralnych. Szczególnie kobiety odchudzające się, które zaczynają biegać i mięsożercy „uczuleni” na owoce i warzywa są narażeni na niedobory witamin oraz makro- i mikroelementów. Warto więc zainwestować w zestaw antyoksydantów – beta-karoten, witaminę C i E. Będą one sprzymierzeńcami w walce z wolnymi rodnikami oraz pomogą w regeneracji mięśni po treningu. Ponadto witamina C wspomaga wytwarzanie kolagenu oraz ułatwia wchłanianie żelaza. Pierwiastek ten odpowiedzialny jest za transport tlenu w organizmie, niestety jego poziom spada podczas biegania. Problem niedoboru żelaza dotyczy wszystkich biegaczy, a przede wszystkim kobiet, wegetarian oraz wegan. Najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie chelatu żelaza, gdyż jest on wysoko przyswajalny.

Witaminą wymagającą uzupełnienia jest również wit. D, która odpowiada za wchłanianie wapnia, a jej niedobór sprzyja kontuzjom. W dużej mierze dostarczamy ją organizmowi, przebywając na słońcu. Jednak w okresie jesienno-zimowym warto także sięgnąć po suplementy z witaminą D. W aptekach internetowych np. i-Apteka.pl dostępne są specjalistyczne suplementy uzupełniające nie tylko poziom wit. D, ale również wapnia, cynku i magnezu. Istotne, aby najpierw skonsultować to z lekarzem.

Bardzo popularny wśród biegaczy jest BCAA, czyli aminokwas rozgałęziony, który zapobiega rozpadowi białek podczas długotrwałego wysiłku oraz stymuluje regenerację białek mięśniowych. Należy również pamiętać o uzupełnianiu pozostałych aminokwasów, dlatego warto włączyć do diety białko serwatkowe, które jest ich bogatym źródłem.

Dla biegaczy istotne są produkty bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 – DHA i EPA. Znajdziemy je oczywiście w tłustych rybach, jednak dostępne są również w wygodnej formie kapsułek z czystym olejem rybim. Kwasy Omega 3 wykazują działanie przeciwzapalne, łagodzą ból stawów i wspomagają regenerację powysiłkową, wskazane są szczególnie w trakcie leczenia kontuzji.

Przy intensywnym bieganiu warto również zadbać o stawy. Jednym z najczęściej wybieranych produktów przez sportowców jest glukozamina, będąca substancją naturalną, pozyskiwaną z pancerzy skorupiaków. Jak podaje portal i-Apteka.pl, preparaty z glukozaminą mają za zadanie łagodzenie bólu i zwiększenie elastyczności oraz mobilności struktur chrzęstno-stawowych. Działa również przeciwzapalnie i immunostymulująco.

Bieganie, jak każdy sport uprawiany na świeżym powietrzu, wiąże się z ryzykiem różnych infekcji. Należy zadbać zatem o preparat wzmacniający odporność organizmu. Jednym z najpopularniejszych wśród sportowców jest glutamina, która ma za zadanie obniżyć ryzyko zachorowania i stymulację aktywności komórek odpornościowych.

W przypadku, gdy bieganie jest sposobem na zrzucenie dodatkowych kilogramów, warto sięgnąć po suplementy przyspieszające redukcję tkanki tłuszczowej, zawierające kofeinę, termogeniki czy L-karnitynę.

Osoby uprawiające bieganie powinny pomyśleć o suplementacji. Jednak wybór konkretnych substancji musi być podyktowany indywidualnymi potrzebami. Inne preparaty wybierze biegacz amator, inne ktoś, kto ma już za sobą dłuższe treningi. Czasem wystarczy modyfikacja codziennej diety. Jeśli to za mało, wtedy należy włączyć suplementy, które najlepiej skonsultować najpierw ze specjalistą.

Poprzedni

10 objawów przetrenowania

Jak syntezować witaminę D3?

Następny

Dodaj komentarz