Efekty diety makrobiotycznej

17 czerwca 2015 Tagi , ,

Internet nasycony jest różnego typu informacjami na temat odchudzania, układania programów, stosowania odpowiednich zasad żywieniowych i uprawiania aktywności fizycznej, która ma doprowadzić do utraty nadmiaru tkanki tłuszczowej i poprawy stanu zdrowia. W tejże masie informacji można też znaleźć dziesiątki różnych diet mniej lub bardziej skutecznych, zdrowych, znanych lub będących nowością, bezpiecznych albo zupełnie szalonych. Do najpopularniejszych zalicza się dieta makrobiotyczna wynaleziona przez George’a Oshawę ponad wiek temu.

ZASADY DIETY MAKROBIOTYCZNEJ

Dieta makrobiotyczna powstała w oparciu o założenia chińskiej medycyny ludowej, co może świadczyć o wysokim poziomie jej „mądrości”. Nie da się zaprzeczyć, że starożytne chińskie metody leczenia należą do jednych z najskuteczniejszych, jakie wynaleziono, opierały się na wyjątkowej mądrości, znajomości natury oraz przetrwały w znacznej części, jako inspiracja do współczesnego leczenia. Według tych założeń żywność dzieli się na żeńska odprężająca i chłodną Yin oraz męską, gorącą i wzmacniającą Yang. Istotą zdrowia jest utrzymanie równowagi między tymi siłami. Dieta wymaga szczegółowego stosowania się do zasad, aby przyniosła korzyści i nie doprowadziła do anemii.  Podstawę posiłków w diecie makrobiotycznej stanowią wszystkie warzywa i owoce, nasiona roślin strączkowych, nasiona dyni i słonecznika, ziarna zbóż. Nie wolno spożywać nabiału, mięsa i jaj, a ryby dopuszczalne są w małych ilościach. Dieta jest bogata w błonnik a uboga w tłuszcze. Wymaga też specjalnego sposobu gotowania w szybkowarze, lub blanszowania warzyw bez obierania ich.

EFEKTY DIETY MAKROBIOTYCZNEJ

Jak w większości diet o ograniczonej ilości produktów i substancji odżywczych tak i dieta makrobiotyczna zapewnia utratę wagi. Szacunkowo notuje się spadek około 3-4 kg w ciągu 10 dni, jednak warunkiem jest przestrzeganie wszystkich zasad. Nieumiejętne przygotowywanie posiłków, obieranie warzyw, długie gotowanie może prowadzić do wypłukiwania witamin i minerałów, a wtedy i tak już zubożona dieta stanie się jeszcze mniej wartościowa. Jak we wszystkich chińskich wynalazkach tak i tu równowaga bywa bardzo krucha i wymaga wyczucia. Poza odchudzaniem dieta ma także właściwości oczyszczające. Wyeliminowanie z produktów tłuszczu, a wprowadzenie dużych ilości błonnika sprawia, że organizm staje się porządnie oczyszczony ze wszystkich zalegających resztek.

NAJWAŻNIEJSZE EFEKTY DIETY MAKROBIOTYCZNEJ:

1. SPADEK WAGI 3-4 KG / 10 DNI

2. OCZYSZCZENIE ORGANIZMU

3. UROZMAICENIE CODZIENNEJ DIETY

4. ZAOPATRZENIE ORGANIZMU W DUŻE POKŁADY BŁONNIKA

5. POPRAWA STANU JELIT

6. ZREDUKOWANIE ILOŚCI SPOŻYWANYCH TŁUSZCZÓW (W TYM TYCH SZKODLIWYCH TRANS)

7. ROZBUDZENIE POZYTYWNEJ ENERGII ŻYCIOWEJ

8. WZMOCNIENIE ORGANIZMU

9. ALE TEŻ: ZAGROŻENIE WYWOŁANIA STANU NIEDOBORÓW WITAMIN I MINERAŁÓW W ORGANIZMIE

CO NALEŻY JEŚĆ W DIECIE MAKROBIOTYCZNEJ – JADŁOSPIS

  • Pełne zboża: 50-60% codziennego pożywienia – brązowy ryż, pszenica, jęczmień, owies, proso, żyto, kukurydza, gryka, produkty pełnoziarniste: grubo zmielona pszenica, płatki owsiane, kluski, makaron, chleb i inne produkty mączne.
  • Zupy: jedna-dwie filiżanki dziennie – do zup można użyć warzywa, zboża, fasolę, ryby, mięso, sos sojowy; zupa powinna mieć zrównoważony, łagodny smak tzn. niezbyt słony i niezbyt mdły oraz nie powinna być ani za gorąca ani za zimna.
  • Warzywa: 20-25% – gotowane w wodzie lub na parze, pieczone, smażone, w postaci sałatek i marynat; najlepsze są sezonowe warzywa spożywane w okresie ich dojrzewania; około dwie trzecie gotuje się, z jednej trzeciej przyrządza się surówki (więcej wiosną i latem); unikać należy warzyw sztucznie konserwowanych i mrożonych.
  • Warzywa strączkowe: 5-10% – świeże lub suszone, gotowane oddzielne lub łącznie ze zbożem, warzywami oraz jako dodatki do zup; przykłady: fasolka azuki, bób, ciecierzyca, fasola półksiężycowata (limeńska), soczewica, soja, fasola, groch.
  • Ryby: kilka razy w tygodniu – w niewielkich ilościach; lepsze są te o białym mięsie: dorsz, flądra, halibut, okoń morski, stynka, sola, gdyż zawierają mniej tłuszczu niż ryby o mięsie czerwonym jak: sieja, śledź, makrela, łosoś, sardynki, tuńczyk; zaleca się też spożywanie ryb morskich zamiast słodkowodnych.
  • Nasiona i orzechy: jako przekąska – sezam, słonecznik, pestki dyni, migdały, orzechy laskowe, orzechy ziemne, orzechy włoskie, orzeszki pistacjowe, kasztany jadalne.
  • Owoce: kilka razy tygodniowo – najlepiej gotowane lub suszone w sposób naturalny, w postaci przekąsek lub deserów, powinni pochodzić z najbliższej okolicy: jabłka, gruszki, morele, czereśnie, śliwki, brzoskwinie, winogrona, jagody; unika się owoców tropikalnych, np.: grejpfrutów, ananasów, mango.
  • Desery: kilka razy w tygodniu – w niewielkich ilościach: placki, budynie, ciasta, leguminy; zamiast cukru oraz miodu stosuje się wyprodukowane ze zboża naturalne środki słodzące: syrop ryżowy, słód jęczmienny
  • Olej: – do pieczenia ryżu, klusek, warzyw, zboża, ryb, do zapraw sałatkowych i sosów, najlepszy jest tłoczony na zimno, nierafinowany olej roślinny: sezamowy, kukurydziany, gorczyczny, oliwkowy, orzechowy.
  • Napoje – woda źródlana lub studzienna; najlepsze napoje to kawa zbożowa i niearomatyzowane herbaty ziołowe; rzadziej można stosować zieloną herbatę, soki owocowe i warzywne, mleko sojowe, piwo, wino; należy unikać lub co najmniej znacznie ograniczyć picie czarnej herbaty i kawy, lemoniady, koktajli mlecznych, spirytualiów.

WSKAZANIA DO DIETY MAKROBIOTYCZNEJ

Makrobiotyka jest absolutnie zabroniona kobietom w ciąży, osobom chorym i młodzieży w okresie dorastania. Nie powinny jej tez stosować osoby z osteoporozą i cierpiące na choroby związane z sercem i naczyniami wieńcowymi. Choć dieta makrobiotyczna zalecana jest osobom chorym na nowotwory, wiele źródeł twierdzi, że ten rodzaj diety wcale nie wyleczy z raka a nawet może go pobudzić do rozwoju. Informacje w tej kwestii są sprzeczne. Choć dieta nie zawiera pokarmów bogatych w szkodliwe tłuszcze trans, białej mąki oraz potraw smażonych i pieczonych, nie daje gwarancji na poprawę stanu zdrowia. Jej wpływ na stan zdrowia rozstrzygany jest indywidualnie w każdym przypadku.

 

Źródła:

H.W.Hufeland: „Makrobiotik, oder die Kunst das menschliche Leben zu verlängern

Stanisława Olko: „Makrobiotyka w polskiej kuchni, czyli powrót do dawnego naturalnego sposobu odżywiania”

Bowman BB et al. „Macrobiotic diets for cancer treatment and prevention”. Journal of Clinical Oncology 1984;2:702-711.

www.wikipedia.pl

Poprzedni

Kto może stosować dietę Dukana?

Jak trenować skutecznie

Następny

Dodaj komentarz