Fasola – wartości odżywcze które dają radę!

, 1 maja 2015 Tagi , ,

Warzywa strączkowe są niezbędne w diecie, ponieważ zawierają wiele cennych składników mineralnych i witamin. Niestety wiele osób o tym zapomina lub darzy fasolę skrytą nienawiścią. Tymczasem może ona być naprawdę bardzo smaczna o ile zostanie dobrze przyrządzona.

Fasola – wartości odżywcze które dają radę!

Fasola to jedzenie uniwersalne. Uprawia się na świecie około czterystu jej gatunków, a jej przechowywanie przez dłuższy nie nastręcza trudności. Jest idealnym pożywieniem na przykład w miesiącach zimowych, kiedy trudno o świeże owoce i warzywa. Dobrze nadają się jako uzupełnienie jedzenia wegetarian, ponieważ zawierają dużo białka. Zawierają kompleks witamin z grupy B oraz aminokwas tryptofan, które współdziałając razem wpływają na harmonię umysłu i dobre samopoczucie człowieka.

Jest w fasoli białej także sporo potasu, wapnia, sodu. Niektóre gatunki fasoli zawierają dużo żelaza i cynku. Fasolkę spożywać można nie tylko jako gotowe nasiona, ale chętnie hoduje się z nich młode kiełki. One także zawierają wiele cennych składników. Idealnie nadają się na wiosnę, ponieważ pomagają obudzić się organizmowi po zimie oraz są profilaktyką przez nowotworami. Oczywiście jednak wciąż najcenniejsze są same strąki rośliny. Warto nasiona zaparzać i pić jak herbatę, szczególnie w miesiącach zimowych.

Wzdęcia po fasoli

Wielu ludzi narzeka na oczywistą wadę fasolki, a mianowicie fakt, że po spożyciu nękają ich nieprzyjemne wzdęcia i gazy. Dzieje się tak z powodu występowania lektyny, która blokuje trypsynę, enzym, który trawi białko. W jelicie grubym następuje uaktywnienie bakterii jelitowych, które otrzymują nie do końca strawioną pożywkę. To właśnie w ten sposób powstają nieprzyjemności. Jest to rzeczywiście uciążliwy i działający na niekorzyść fasolki powód, jednak niewielu ludzi wie, iż istnieją sposoby na ugotowanie fasoli w taki sposób, że nie będzie powodowała gazów.

White beans
Fot. Depositphotos

Co zrobić, aby fasola nie wzdymała?

Przede wszystkim należy ją dokładnie wymoczyć. Warto by stała tak przez całą noc. Następnie odcedzamy fasolkę z wody i wylewamy ją – do gotowania należy zastosować świeżą. Niektórzy sugerują nawet by wodę tą zmieniać kilkakrotnie. Przez pierwsze dziesięć minut gotujemy fasolę bez przykrycia na mocno podkręconym ogniu. Następnie gotujemy dopóki nie zrobi się miękka na mniej intensywnym ogniu pod przykryciem. Solimy do smaku.

Inną metodą jest moczenie, a następnie podgotowywanie fasoli w świeżej wodzie przez trzy minuty, następnie zaś znów jej odstawienie na dwie godziny. Następnie gotujemy fasolę przez dwie godziny w nowej porcji wody. Moczymy fasolę całą noc w przegotowanej wodzie. Następnego dnia należy przepłukać fasolkę i gotować ją przez półtorej godziny bez przykrycia. Niestety cała operacja powoduje utratę cennych składników dlatego aby je zatrzymać należy gotować fasolkę w tej samej wodzie, w której była moczona przez pełne dwanaście godzin.

Zioła i przyprawy w walce z niestrawnością

Ziołami, które pomogą zwalczyć gazy są: cząber, kminek, koper włoski, majeranek. Zawierają one wiele składników odżywczych, głównie duże ilości żelaza, dzięki którym danie z fasolą będzie jeszcze bardziej wartościowe.

Poprzedni

Opowiemy Ci jak zgubić oponkę na brzuchu!

Czy herbata z cytryną szkodliwa?

Następny

Dodaj komentarz