Ile jeść jajek dziennie?

, Tagi , , ,

Jeszcze do niedawna jajka nie cieszyły się zbyt dobrą opinią wśród dietetyków. Ale jak się okazuje, produkty te pod względem składników odżywczych nie mają sobie równych. Jajka bez dwóch zdań warto wprowadzić do swojego menu. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie, ile jajek dziennie można zjeść?

Esencja życia

Jajka są kojarzone przede wszystkim z symbolem życia. Po produkty te najchętniej sięgamy w okresie świąt Wielkanocnych – pisanki zajmują dość ważne miejsce na świątecznym stole, gdyż symbolizują odradzające się życie. Jak się jednak okazuje, jajka warto jeść nie tylko od święta. Tego rodzaju produkty są zdrowe i pełne cennych składników odżywczych, a na dodatek sprzyjają zachowaniu zdrowia fizycznego i psychicznego. To wystarczający powód, dla którego jajka powinny zagościć na stałe w naszym menu.

Źródło białka i aminokwasów

Jajka nie bez powodu zostały określone przez dietetyków mianem prawdziwej bomby odżywczej. Są one przede wszystkim źródłem wzorcowego białka, a to jest jednym z niezbędnych składników odżywczych dla ludzkiego organizmu. Jajka zawierają także w swoim składzie cenne aminokwasy egzogenne (czyli takie, których człowiek nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować). Wartość odżywcza jajek nie kończy się jednak na naturalnym białku oraz na aminokwasach. W jajkach znajdziemy także witaminy: A, D, E i K oraz te z grupy B. Pod skorupką występuje również witamina C oraz luteina, która szczególnie istotne znaczenie ma dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku.Poza białkiem, witaminami i solami mineralnymi w jajkach znajdziemy także zdrowe tłuszcze – są to głównie nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6.

Jajka a cholesterol

Wiele osób świadomie rezygnuje ze spożywania jajek głównie ze względu na zawartość cholesterolu w żółtku, który może powodować miażdżycę i inne choroby układu krążenia. Zgodnie jednak z przeprowadzonymi niedawno badaniami, żółtko wcale nie zawiera tak wiele cholesterolu, jak wcześniej przypuszczano. Warto też zaznaczyć, że żółtko poza cholesterolem zawiera w swoim składzie lecytynę, która rozbija cholesterol na niewielkie części, utrudniając tym samym jego wchłanianie.

Ile powinien wynosić limit jajek?

Zdaniem dietetyków osoby zdrowe mogą spożywać tygodniowo od czterech do maksymalnie pięciu jajek. Oczywiście należy mieć na uwadze jajka, które zostały wykorzystane do przygotowania różnych potraw (jajka znajdują się między innymi w makaronach oraz różnego rodzaju ciastach). Zupełnie inaczej wygląda sytuacja u osób, u których zdiagnozowano podwyższony poziom cholesterolu, cukrzycę bądź jedną z chorób układu krążenia. Takie osoby powinny spożywać maksymalnie dwa jajka tygodniowo. Warto dodać, że w niektórych przypadkach ograniczenia dotyczą wyłącznie żółtka – z jego spożywania powinny zrezygnować osoby, które cierpią między innymi na schorzenia wątroby. Jajka najlepiej jadać smażone (na miękko, sadzone) lub krótko gotowane w lekko osolonej wodzie. Pamiętajmy, że w czasie zbyt długiej obróbki termicznej jajka tracą swoje cenne właściwości – po dziesięciu minutach gotowaniach wartość odżywcza jajka może spaść nawet o połowę. Dlatego też jajek przygotowanych na twardo powinno unikać się w schorzeniach układu trawiennego.

Poprzedni

Zasady diety trzynastodniowej

Jakie ćwiczenia można wykonywać w domu?

Następny

Dodaj komentarz