Ile kalorii ma jajko?

, 27 kwietnia 2015 Tagi , , ,

Wśród licznych produktów określanym wspólnym mianem nabiał, chyba najwięcej kontrowersji dietetycznych budzi banalne jajko. Niewielkie, okrągłe, o gładkiej skorupce; wydawać by się mogło – nic ciekawego. A jednak! Dyskusje dietetyków i fanów zbilansowanej diety o tym czy jajka są zdrowe, czy też szkodliwe, czy kalorii zawierają dużo czy mało, przypominają bez mała akademickie rozważania o tym, co było pierwsze – jajko czy kura? W naszym artykule na pierwszym miejscu zostanie postawione jajko. Przyjrzymy mu się bliżej pod kątem zawartości składników odżywczych oraz kaloryczności. Nie jest to trudne, ponieważ jajko jest najprawdopodobniej jednym z najdokładniej przebadanych niemal pod każdym względem produktów spożywczych.

Czy jajka są zdrowe?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na zadane powyżej pytanie. Wszystko zależy bowiem od tego, w jakiej postaci jest spożywane, a także od ilości zjadanych jajek. Jest ono źródłem wysokowartościowego białka (albumina z kurzych jaj nie bez powodu jest jedną z najpopularniejszych odżywek dla kulturystów!), więc jest w stanie doskonale zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na niezbędne aminokwasy. Ale z drugiej strony, jajka to cholesterolowa bomba i spożywanie ich w nadmiarze bywa zgubne dla układu krwionośnego.

W postaci gotowanej na twardo jajka są bardzo praktycznym i niedrogim źródłem witaminy D, niezbędnej do prawidłowego rozwoju komórek układu kostnego, uczestniczącej w procesach regeneracyjnych wątroby, na na dodatek – wykazującej działanie przeciwnowotworowe. Jajek w swojej diecie nie należy zatem bynajmniej unikać. Należy je jednak jadać z umiarem. Niektórzy dietetycy mówią o jednym inni o maksymalnie trzech na tydzień, jako o porcji bezpiecznej i zdrowej dla organizmu. Jajka w niewielkiej ilości nie zaszkodzą, a stanowią przysmak, bez którego wiele osób nie jest w stanie wyobrazić sobie śniadania (jajecznica) lub obiadu (jajko sadzone podawane z młodymi ziemniaczkami to tradycyjny wiosenny obiad).

Z czego składa się z jajko?

Z tego, że z białka i żółtka – widza wszyscy. Jednak jakie są proporcje najważniejszych składników pokarmowych w standardowym jajku? Już udzielamy odpowiedzi. Zwykłe gotowane jajko waży około 50 – 60 gramów. Aż 13 procent składu jajka to białka, a 11 procent tłuszcz. Węglowodany to zaledwie 1 procent. Większość stanowi woda (76 procent). Jajko to ważne źródło energii. 34 procent energii jest dostarczanych z białka. Węglowodany dają 3 procent, natomiast tłuszcze aż 64 procent. Oczywiście jajka smażone na tłuszczu (na przykład na maśle albo na boczku) zawierają więcej tłuszczów. W dużych ilościach mogą stanowić obciążenie dla wątroby, więc takie potrawy odradza się osobom na diecie.

two halves of a boiled egg
Fot. Depositphotos

Ile kalorii ma jajko?

W przeliczeniu na 100 gramów spożycie jednego gotowanego jajka dostarcza organizmowi aż 151 – 155 kcal. Uwaga również na cholesterol: to aż 424 mg. Surowe świeże białko to 48 kcal – od razu widać, ile zmienia obróbka termiczna! Jajecznica ( z jednego jaja!) to prawdziwa bomba kaloryczna: aż 167 kalorii. Przy czym, co ciekawe, jajecznica na boczku jest mniej kaloryczna od jajecznicy na maśle.

Omlet z jednego jaja to 125 kalorii. Jajko o standardowej wadze podane w postaci sadzonej to 93 kcal. Na szczęście, te kalorie można łatwo spalić. Wystarczy do tego 14 minut gry w piłkę nożną (coś dla przedstawicieli płci męskiej), 23 minuty pływania, 36 minut pracy w ogródku oraz 30 minut zakupów ( ta wiadomość z pewnością ucieszy panie). Spalać kalorie można również podczas tańca (wystarczy 11 minut) oraz jazdy na rowerze (7 minut). Wartość kaloryczną jajek zwiększają również wszelkiego typu dodatki: majonez, farsz, czy też cukier i dżem dodawane do omletów.

Jeść czy nie jeść – oto jest pytanie!

Oczywiście, że jeść. Nawet przestrzegając diety i licząc kalorie, nie należy odmawiać sobie wszelkich przyjemności. Jednak jak zwykle, należy się kierować przede wszystkim zdrowym rozsądkiem i nie przesadzać w żadną stronę. Wskazany jest umiar i zasada złotego środka. A wtedy jajko nie będzie groźne.

Poprzedni

Dobre tabletki na odchudzanie

Jak schudnąć po ciąży?

Następny

Dodaj komentarz