Ile kalorii ma pączek?

, 26 maja 2014 Tagi ,

Pączki to przysmak wielu osób. Sięgamy po nie nie tylko w Tłusty Czwartek, ale każdego dnia. Pojawiają się często jako słodki dodatek w czasie spotkań ze znajomymi i rodziną, zajadamy się nimi, żeby poprawić sobie humor lub szybko zaspokoić głód. Ponieważ ten słodki wypiek jest tak popularny. warto wiedzieć ile kalorii ma pączek i jakie substancje odżywcze zawierają w swoim składzie oraz jak wpływa na nasze zdrowie.

Wartości odżywcze

Niestety pączki nie należą do produktów szczególnie bogatych w cenne substancje odżywcze. Znajdziemy w nich głównie węglowodany i niestety całkiem sporo tłuszczu. W jednym pączku znajduje się aż 12 g tej substancji, co oznacza 1/3 dziennego zapotrzebowania organizmu. Spalenie takiej ilości tłuszczy wymaga jazdy na rowerze co najmniej przez godzinę. Warto o tym pamiętać i odpokutować pączkowe obżarstwo lżejszą dietą. Niestety pączki nie są również dobrym źródłem cennych minerałów i witamin, innymi słowy dostarczają dużo energii, ale mało wartościowych substancji, które mają bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Kaloryczność pączków

Kaloryczność pączka zależy od kilku różnych czynników. Ważne są składniki zastosowane do produkcji ciasta, rodzaj nadzienia i lukier. Najbardziej kaloryczne pączki to oczywiście te z nadzieniem czekoladowym i polane grubą warstwą bardzo słodkiego lukru. Przeciętny pączek ma około 300 kalorii. To mniej więcej tyle samo, co kotlet schabowy, kilogram jabłek, 5 jajek lub cztery kromki chleba razowego. Oznacza to, że w celu spalenia jednego pączka trzeba sprzątać przez godzinę mieszkanie, tańczyć przez czterdzieści minut, grać w siatkówkę lub jeździć na rolkach przez pół godziny. Dlatego warto uważać na to ile pączków jemy i jak często po nie sięgamy. Niestety na diecie bogatej w tego typu przysmaki można bardzo szybko uzbierać sporo zbędnych kilogramów, które będzie bardzo trudno zrzucić.

coloured sweets
Fot. Depositphotos

Pączki a zdrowie

Nie da się ukryć, że jedzenie pączków nie ma zbyt wiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że do smażenia pączków najczęściej wykorzystuje się tak zwaną fryturę, czyli specjalnie przygotowany olej roślinny. Po wielokrotnym zastosowaniu tego typu oleju zaczynają powstawać w nim izomery trans, które mają bardzo szkodliwy wpływ na organizm – podnoszą poziom cholesterolu i mają silne działanie rakotwórcze. Na szczęście możemy postarać się o to, żeby pączki które jemy były trochę mniej szkodliwe dla zdrowia. Wystarczy, że przygotujemy je w domu, używając zawsze świeżego tłuszczu do smażenia i konfitur o małej zawartości tłuszczu jako nadzienia. Do takich pączków można dodać trochę mąki pełnoziarnistej, co obniży ich indeks glikemiczny i sprawi, że unikniemy dużych skoków poziomu cukru we krwi. Dzięki temu nie będziemy cierpieć po zjedzeniu pączków z powodu tak zwanych zjazdów glikemicznych, czyli szybkiego spadku ilości glukozy we krwi zaraz po jego gwałtownym wzroście. Takie zjazdy są niebezpieczne dla naszego zdrowia i sprawiają, że szybko stajemy się głodni, pomimo tego, że dostarczyliśmy organizmowi bardzo dużo kalorii. Najzdrowszym nadzieniem, które możemy wykorzystać do produkcji domowych pączków są konfitury z dzikiej róży, które zawierają bardzo dużo witaminy C. Takie domowe pączki są zdrowsze i możemy je jeść bez dużych wyrzutów sumienia. Oczywiście również z takimi domowymi wypiekami nie można przesadzać, ponieważ nadal mają sporo kalorii.

Ile pączków można zjeść?

Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Zależy to oczywiście od kaloryczności pączków, po które sięgamy. Nie da się jednak ukryć, że jeśli zależy nam na zachowaniu zgrabnej sylwetki i dobrego zdrowia, lepiej ograniczyć ilość tych przysmaków w naszej codziennej diecie. Jeśli nie możemy żyć bez słodkich, kalorycznych wypieków, lepiej przygotować je samodzielnie w domu, zwracając uwagę na wysoką jakość produktów, których używamy. W ten sposób spalimy trochę kalorii w czasie gotowania i będziemy mieli gwarancję, że nasze pączki nie zawierają szkodliwych substancji.

Poprzedni

Jak przyrządzić szparagi?

Jak bardzo szybko schudnąć?

Następny

Dodaj komentarz