Jak przyśpieszyć metabolizm?

, , , 19 maja 2014 Tagi ,

Każdy z nas choć raz w życiu pomyślał o przejściu na dietę. Większość z nas na pewno wprowadziła myśl w czyn. Jak długo jednak udało się na niej wytrzymać? Czy nie było tak, że byliśmy zadowoleni z efektów widocznych przez pierwsze dwa, trzy tygodnie stosowania diety? Czy po takim czasie, Twoja waga uparcie stała w miejscu chociaż wyeliminowałaś ze swojej codziennej diety wiele przyjemności? Nie rezygnuj z diety, tylko popraw swój metabolizm.

Metabolizm, czyli co?

Czym właściwie jest przemiana materii? Najprościej mówiąc, jest to całokształt reakcji biochemicznych, które zachodzą w komórce i wpływają na jej wzrost, zdolność do ruchu, pobudliwość, zdolność do regeneracji i rozmnażania. W skład procesów przemiany materii wchodzą procesy anaboliczne, czyli procesy syntezy oraz procesy kataboliczne, czyli procesy odpowiedzialne za rozpad.

Od czego zależy tempo przemiany materii?

Szybkość, z jaką w ludzkim organizmie zachodzą przemiany materii nie jest stała, lecz zmienia się z upływem czasu. Najszybsze tempo przemiany materii występuje u noworodków oraz u nastolatków będących w okresie pokwitania. Zdecydowanie wolniejszy jest on u kobiet przechodzących menopauzę. Na metabolizm wpływ mają również czynniki genetyczne oraz klimat, w jakim żyjemy. Zazwyczaj nie mamy większego wpływu na żaden z powyżej wymienionych czynników, co nie oznacza, że nie mamy wpływu na swój metabolizm. Istnieje bowiem taka grupa czynników, na które mamy wpływ, a one z kolei mają wpływ na szybkość procesów metabolicznych.

Jak poprawić metabolizm?

Przede wszystkim, zacznij od jedzenia posiłków w regularnych odstępach czasu. Chodzi o to, aby jeść systematycznie ok 4 lub 5 posiłków dziennie. Zbyt długa przerwa pomiędzy posiłkami wpływa na obniżenie tempa metabolizmu.

Przyjrzyj się nieco dokładniej swojej diecie. Jaki istotne miejsce zajmują w niej produkty bogate w błonnik? Nie ma ich wiele? Zdecydowanie powinnaś to zmienić. Błonnik pomaga usuwać z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii, metale ciężkie, wiąże wodę w organizmie. W jakich produktach występuje? Znajdziesz go w pełnoziarnistym pieczywie, warzywach i owocach. Nie zapomnij o tym, że gdy zwiększasz ilość przyjmowanego błonnika.

Dietary food on time isolated on white
Fot. Depositphotos

Ważna woda

Powinieneś również zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. Woda jest niezbędna w prawidłowym przebiegu procesów metabolicznych. Transportuje składniki odżywcze do każdej komórki ciała, bierze czynny udział w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii. Bardzo dobrym pomysłem jest rozpoczęcie dnia od szklanki wody z cytryną – pobudzisz metabolizm a zarazem usuniesz kwasy z organizmu. W ciągu dnia wypijaj przynajmniej 1,5 litra wody.

Adekwatna dieta

Powróćmy na chwilę do kwestii odpowiednich produktów: jeżeli jesteś zwolennikiem owoców, koniecznie wybierz jabłka! Dzięki dużej zawartości pektyn już jednak jabłko jest w stanie zniwelować uczucie głodu, wszystko dlatego, że pektyny „pęcznieją” w żołądku. Pamiętasz jak istotny jest błonnik? Znajdziesz go właśnie w jabłkach! Raz na jakiś czas oczyść swój organizm – zjedz w ciągu dnia kilka jabłek. Twój układ trawienny odpocznie, a Ty nie będziesz czuł się głodny.

Równie ważny jest sen. Śpij około 7- 8 godzina na dobę. Zbyt mała ilość snu zaburza gospodarkę hormonalną co nie pozostaje bez echa w przebiegu procesów metabolicznych.

Poprzedni

Jakie jest działanie glutaminy?

Jakie są najzdrowsze owoce?

Następny

Dodaj komentarz