Kontuzja to nie wyrok, ćwiczyć można

19 maja 2015 Tagi , , ,

Jest wiosna, idzie lato .… w tym okresie zawsze jesteśmy nad wyraz chętni do uprawiania sportów, szczególnie na powietrzu. Wyciągamy z szafy dres, buty do biegania, witamy ponownie nasz ukochany rower czy kijki trekkingowe. Nasz zapał może zgasić kontuzja, niezależnie od tego czy trening był zbyt intensywny czy nie. Z kontuzją jednak dalej można ćwiczyć. Trzeba się tylko trzymać kilku żelaznych zasad.

Szansa na nabawienie się kontuzji w sporcie istnieje zawsze, nawet w chwili, w której ryzyko zrobienia sobie krzywdy wydawałoby się najmniejsze.

Wystarczy moment nieuwagi, by przygotowania kondycyjne do sezonu wakacyjnego przełożyć na ….. przyszły rok.

Rozgrzewka TAK, Rozciąganie NIE.

Są proste sposoby, aby możliwość wystąpienia urazu zmniejszyć do minimum.

Przede wszystkim rozgrzewka. Przed każdym wysiłkiem fizycznym powinniśmy wykonać serię nieskomplikowanych ćwiczeń. Mają one służyć w rozgrzaniu i uelastycznieniu mięśni ciała oraz w przygotowaniu organizmu do wysiłku (zwiększenie wydolności). Rozgrzewka jest konieczna przed wszystkich dalszymi treningami, nie tylko tymi, które są związane z intensywną pracą mięśni.

Problem tkwi jednak w tym , że nie wszyscy rozumieją na czym rozgrzewka polega. Często mylona jest z rozciąganiem, które może właśnie doprowadzić do kontuzji. Wykonywanie ćwiczeń rozciągających, szczególnie w sposób sztywny, może doprowadzić do tego, że

stabilizacja w obrębie naszego tułowia może być zbyt rozluźniona. Takie ćwiczenia właśnie mogą grozić kontuzją. Rozciąganie jest uzasadnione wtedy gdy wykonujemy je już w trakcie treningu. Np. po krótkim odpoczynku a przed kolejnym etapem ćwiczeń.

Jak ćwiczyć mając kontuzję?

Kontuzja to nie jest koniec świata. Jeżeli nie jest zbyt poważna, umożliwia uprawianie naszego ulubionego sportu. Czasami na ten okres trzeba wybrać inną formę sportu, która również może okazać się ciekawa. W przypadku np. skręcenia kostki można wykonywać pewne ćwiczenia, nie zależy jednak obciążać uszkodzonego mięśnia czy stawu. Intensywność i długość treningu też powinna być ograniczona.

Jeżeli dochodzi do unieruchomienia kończyny dolnej, możemy wykonywać ćwiczenia górnej części tułowia. Ale to nie znaczy, że tej dolna część idzie w odstawkę. Wręcz przeciwnie, można trenować, jednak niekoniecznie od razu wskakiwać na rower czy bieżnię. Polecane są tu ćwiczenia izometryczne czyli sposób napinania mięśni bez zmiany ich długości. Regularny trening izometryczny to skuteczna metoda wzmocnienia mięśni i ograniczenia utraty tkanki mięśniowej, bez wykonywania wielu ruchów.

Jaka dieta na kontuzję

Osoby lubiące sport, aktywnie spędzające wolny czas, w przypadku kontuzji czyli sytuacji ograniczenia aktywności ruchowej, powinny zmienić swoją dietę. Spożywane dotychczas kalorie powinny zostać ograniczone w wymiarze tygodniowym o 1 tys. do nawet 3 tys. względem stanu sprzed unieruchomienia lub ograniczenia ruchowego. Pamiętajmy, że masa naszego ciała też ma wpływ na leczenie kontuzji. Jeżeli urazowi uległy mięśnie czy stawy, dieta powinna być lekka, nie obciążająca chorego stawu. Oprócz rehabilitacji, odpowiednia dieta może przyczynić się do szybszego powrotu do zdrowia.

Wszystkie najważniejsze i sprawdzone informacje na temat leków znajdziecie na stronie www.znamlek.pl

Poprzedni

10 skutecznych zabiegów spa na odchudzanie

12 profitów gotowania na parze

Następny

Dodaj komentarz