Kwasy tłuszczowe nasycone i nienasycone

8 lipca 2021 Tagi , , , , , , ,

Kwasy tłuszczowe to naturalny budulec organizmu każdego człowieka. Wszystkie ich rodzaje dostarczają organizmowi człowieka skoncentrowanej formy energii. Pełnią ważną rolę w transporcie niektórych witamin, takich jak witamina A, K, czy E. Jednak okazuje się, że nadmierna ilość niektórych z nich może nam poważnie zaszkodzić. Sprawdź różnicę pomiędzy kwasami tłuszczowymi nasyconymi, a nienasyconymi.

Kwasy tłuszczowe nasycone

Ten rodzaj tłuszczy nie zyskał przychylności lekarzy specjalistów i dietetyków. Powodem jest nic innego, jak fakt, iż nadmierna ich ilość podnosi poziom tak zwanego złego cholesterolu. Co może prowadzić do komplikacji zdrowotnych. Cholesterol, który przekracza swoją normę grozi chorobami serca, sprzyja rozwojowi nowotworów i bezpośrednio przyczynia się do otyłości. Produkowane przez nasycone tłuszcze prostaglandyny i leukotrieny stymulują powstawanie stanów zapalnych w organizmie. Co więcej tłuszcze nasycone mogą przyczyniać się do powstawania chorób układu krążenia ze względu na to. Że odkładający się w tętnicach tłuszcz ma tendencję do tworzenia tak zwanych złogów.

Kwasy tłuszczowe nasycone występują w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego oraz w o wiele mniejszym stopniu w tłuszczach roślinnych. Głównym ich źródłem są: mięso, drób oraz produkty mleczne. Dokładniej rzecz biorąc spore ilości nasyconych kwasów tłuszczowych spotkać możemy w tłustym czerwonym mięsie. Kiełbasie, drobiu oraz śmietanie, maśle i pełnym mleku.

Osoby dbające o zdrowie powinny unikać spożywania nadmiernej ilości produktów zawierających kwasy nasycone. Specjaliści twierdzą, że odpowiednia ich ilość w organizmie człowieka nie powinna przekraczać dziesięciu procent ogółu energii.

 Tluszcz 2
Tluszcz 2

Kwasy tłuszczowe nienasycone

Kwasy nienasycone w przeciwieństwie do tych nasyconych pełnią w organizmie człowieka bardzo ważną rolę. Gdyż pozwalają one na jego prawidłowe funkcjonowanie. Ich odpowiednie proporcje powinny być zachowywane za pomocą odpowiedniej diety bądź jej suplementów. Wyróżniamy dwie podstawowe grupy tych cennych związków chemicznych: kwasy omega 3 oraz omega 6. Bardzo ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji jak 1:5.

Nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć tych cennych związków. Dlatego dbając o ich odpowiedni poziom w organizmie powinniśmy naszą uwagę koncentrować na produktach. Które cechują się ich wysoką zawartością, czyli tych pochodzenia roślinnego. Cennym źródłem kwasów omega 3 i 6 jest olej rzepakowy, sojowy i lniany, różne gatunki ryb, siemię lniane oraz orzechy.

Jeżeli chodzi o właściwości kwasów nienasyconych to w przeciwieństwie do kwasów nasyconych obniżają one poziom szkodliwego cholesterolu w organizmie. Minimalizują ryzyko powstawania skrzepów oraz rozszerzają naczynia tętnicze, dzięki czemu zmniejsza ryzyko pojawiania się chorób układu krążenia i serca. Co istotne dla damskiej części społeczeństwa kwasy omega 6 mają istotne znaczenie. W niwelowaniu objawów napięcia przedmiesiączkowego, a omega 3 likwidują bóle menstruacyjne.

Poprzedni

Korzyści z uprawiania jogi

Pływaj i rozwijaj swoje mięśnie!

Następny

Dodaj komentarz