Mity na temat rzeźby mięśni

Mity na temat rzeźby mięśni

1711
PODZIEL SIĘ

Naturalnym skutkiem ubocznym uprawiania dyscyplin sportowych jest fakt, że zyskujemy szczupłą, smukłą sylwetkę. To jednak nie satysfakcjonuje do końca wielu ze sportowców. Stosują specjalny trening, aby wyrzeźbić piękną figurę, podkreślić ją za pomocą mięśni. Niestety wśród zaleceń jak to zrobić krąży wiele niekorzystnych mitów, które zamiast przybliżać, oddalają nas od tego celu.

Mit: rzeźba to wiele powtórzeń

Panuje przekonanie, że aby mieć wyrzeźbione mięśnie trzeba ciężko pracować na siłowni. Niektórzy powtarzają dane ćwiczenie nawet dwadzieścia razy, przekonani o tym, że jest to po prostu konieczne. Tymczasem wcale tak nie jest. Najważniejsze w rzeźbieniu ciała nie jest liczba powtórzeń, ale odpowiednia dieta oraz prawidłowe wykonywanie ćwiczeń. Jeśli będziemy się zmuszać do ich wykonywania bo uważamy, że to konieczne, to jedyne co uzyskamy to ból mięśni, a żadnych efektów. Podobnie jeśli po treningu zaczniemy objadać się niezdrowym jedzeniem. Chcąc uzupełnić deficyt energetyczny rzucamy się na wysokokaloryczne posiłki. Efektem jest jedynie przyrost tkanki tłuszczowej. A wtedy nawet najżmudniejsze ćwiczenia nie dadzą rezultatu, bo mięśnie ciągle będą ukryte pod warstwą tkanki tłuszczowej, a organizm będzie czerpał z niej energię. W rzeźbieniu sylwetki chodzi o odpowiednią, doładowującą mięśnie dietę, oraz o dokładne, systematyczne wykonywanie ćwiczeń, wcale bez wielkiej liczby powtórzeń.

Mit: aby mieć wyrzeźbione ciało trzeba spędzać godziny na siłowni.

Jest to powszechny błąd, bierze się stąd, że wierzymy iż dopiero po około pół godzinie treningu zaczynamy tak naprawdę spalać tłuszcz. Badania wykazały jednak, że organizm przyzwyczajony do treningów od razu uruchamia ścieżki, które prowadzą do oczekiwanego efektu. Tak naprawdę wcale nie trzeba pracować godzinami, by wyrzeźbić mięśnie. Zamiast treningu trwającego godzinę z powodzeniem możemy ćwiczyć na przykład pół godziny, ale częściej. Daje to znacznie lepsze efekty i nie da się ukryć jest zdrowsze dla psychiki.

Mit: jedzenie tłuszczu uniemożliwia wyrzeźbienie mięśni.

Z drugiej strony wielu z tych, którzy chcą wyrzeźbić mięśnie popada w przesadę. Z ich diety znika absolutnie każdy rodzaj tłuszczu. Wierzą, że przez to będą mieli znaczne trudności by wyrzeźbić sylwetkę. Owszem dieta jest ważna, i niestety trzeba poddać się wyrzeczeniom, z drugiej jednak strony pamiętajmy, że całkowite wyeliminowanie tłuszczów z diety jest poprostu niezdrowe dla organizmu. Tłuszcz u kobiet pełni bardzo ważną rolę, między innymi jest odpowiedzialny za poziom kobiecych hormonów. Jeśli kobiety intensywnie ćwiczą i wyeliminują jednocześnie z diety tłuszcz, to wkrótce ich rzeźba będzie lepsza, ale za to będą miały problemy z miesiączkowaniem. Ponadto kobiety nie wyglądają atrakcyjnie gdy nie mają na sobie grama tłuszczu. Wysportowana i wyrzeźbiona sylwetka w ich przypadku nie oznacza wcale bardzo niskiego poziomu tłuszczu. Mitem jest, że tłuszcz odkłada się w niewygodnych miejscach z powodu zjadania tłustych posiłków, bardziej wpływ na to mają węglowodany. Zjadanie zdrowych tłuszczy zawartych w orzechach, maśle orzechowym, nasionach, olejach, jajach, naturalnym maśle jest nie tylko zdrowe, ale absolutnie konieczne.

Mit: wystarczy robić brzuszki, aby mieć sześciopak.

Mięśnie brzucha składają się z wielu warstw. Wykonując wyłącznie brzuszki ćwiczymy jedynie niektóre partie mięśni. W rezultacie możemy ćwiczyć przez całe miesiące, a tak naprawdę nie widzieć postępów. Kluczem jest ćwiczenie wszystkich partii mięśni brzucha, również mięśni głębokich. Dlatego ćwiczenia brzucha powinny być zróżnicowane. Same brzuszki nie tylko nie dają większych efektów, ale również nadmiernie obciążają kręgosłup, co może prowadzić do zwyrodnień, szczególnie jeśli brzuszki są wykonywane nieprawidłowo. Ćwiczenia jakie trzeba wykonywać to również brzuszki ze skrętami ciała, ćwiczenie ciała z podparciem z boku, czy deska, która jest dobrym ćwiczeniem na głębokie warstwy brzucha. Ćwiczenia te nie są łatwe i wymagają precyzji, jednak dają znacznie większe efekty niż same brzuszki. Zasadę wprowadzenia kompleksowych ćwiczeń należy stosować nie tylko w przypadku brzucha, ale każdej części ciała, której chcemy nadać kształt.

Mit: kobiety powinny uważać z rzeźbieniem, bo będą wyglądać groteskowo.

Należy zacząć od tego, że trudno jest w ogóle wyrzeźbić mięśnie, nawet w przypadku kobiet. Nie ma obaw, że przypadkiem przesadzimy z ćwiczeniami i zbudzimy się któregoś dnia z nadmiarem mięśni. Sylwetka kulturystów to efekt wielu miesięcy a nawet lat ciężkiej pracy, wyrzeczeń, ścisłej diety.

Mit: tylko kulturyści powinni zajmować się rzeźbą.

Tak naprawdę świetna rzeźba ciała to nie tylko domena kulturystów. Wielu sportowców chce nie tylko osiągać wyniki, ale i dobrze wyglądać. Wiele z osób, które są fit, chcą też pochwalić się ładną rzeźbą mięśni nóg czy brzucha. Atletyczna budowa to dla wszystkich ludzi synonim siły i zdrowia. Dlatego praca nad rzeźbą, chociaż nie jest koniecznością, przydaje się wszystkim chociażby dla poprawienia swojej samooceny.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.