Naturalne wspomagacze dla sportowców

26 kwietnia 2021 Tagi , , , ,

Jesteśmy nauczeni, że tabletki i inne farmaceutyki są bardziej skuteczne, niż naturalne środki. Sportowcy i osoby trenujące na siłowni chętnie kupują suplementy, odżywki i różnego rodzaju wspomagacze. Natura oferuje nam jednak składniki, które mają takie samo działanie. Czym są naturalne wspomagacze?

Korzeń maca to naturalny steryd

Indianie z Peru znają ten naturalny suplement od tysięcy lat. W Europie jest modny dopiero od kilku lat i uznawany za superfoods. Maca to warzywo korzeniowe, które posiada wiele właściwości. Jest znany jako… naturalna viagra. Maca wpływa na poziom hormonów płciowych i zwiększa potencję oraz płodność. Kobiety powinny stosować korzeń w przypadku bolesnych miesiączek i skutków menopauzy. Korzeń maca wykazuje też właściwości zapobiegające osteoporozie, wzmacniające odporność, dodające energii. To warzywo to również kopalnia składników odżywczych: zawiera witaminy A, B1, B2, B6, C i E, oraz wapń, żelazo, miedź, cynk, mangan, potas, sód, błonnik i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Aspekt, który interesuje sportowców, to sterole zawarte w korzeniu maca. Działają one podobnie do sterydów anabolicznych, dzięki czemu wspomagają budowę i wzmacnianie masy mięśniowej. Osoby, które trenują zażywając macę, przyspieszą budowanie mięśni oraz ochronią się przed ich stratą w czasie redukcji. Sportowcom przydadzą się też energetyzujące właściwości korzenia maca oraz jej wpływ na lepszą regenerację.

Nasiona konopi jako świetne źródło białka

Dla każdego, kto trenuje w celu zwiększenia masy mięśniowej, ważne jest białko. Zazwyczaj jego źródłem jest drób albo nabiał. Pierś z kurczaka albo indyka, serek wiejski, odżywki białkowe to często podstawa diety każdego sportowca. Istnieją jednak alternatywne źródła białka, które nie pochodzą od zwierząt, a dodatkowo posiadają wiele innych cennych składników odżywczych. Najlepszych przykładem są nasiona konopi siewnej. Jest to jedno z najlepszych źródeł roślinnego białka – pod tym względem prześcigają je tylko soja i algi (soja jest często modyfikowana genetycznie i powoduje alergie.). Nasiona konopi zawierają wszystkie aminokwasy niezbędne człowiekowi, a takie, których nie potrafimy wyprodukować sami – zdarza się to bardzo rzadko. Szczególnie wegetarianie i weganie powinni docenić ten aspekt, ponieważ często cierpią na niedobory aminokwasów.

Przewagą konopi nad innymi źródłami białka zwierzęcego, jest to, że są one lekkostrawne. Inne dobre źródła, takie jak rośliny strączkowe są ciężkostrawne i potrafią stwarzać problemy żołądkowe. Nasiona konopi przeciwnie – regulują trawienie. Dodatkowo są bardzo dobrze przyswajalne – w 90% i nie zostawiają w organizmie puryn i mocznika, które są produktem ubocznym spożywania mięsa.

Dodatkowym aspektem spożywania nasion konopi, jest to, że zamieniamy białko zwierzęce na roślinne. Diety sportowców i osób trenujących są często bardzo bogate w mięso. Duże spożycie produktów zwierzęcych zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory, miażdżycę, choroby serca i naczyń. Dodawanie nasion konopi do jogurtu, shake’a, sałatki, czy jakiegokolwiek innego posiłku pozwoli nam zrezygnować z dawki białka zwierzęcego. Nasiona konopi są też dostępne w formie odżywki proteinowej.


Nasiona konopi to też witaminy A, B1, B2, B3, B6, C i E oraz minerały: fosfor, wapń, magnez, mangan, żelazo, sód, miedź i cynk.


Sok z buraka działa jako naturalny doping

Burak to warzywo świetnie znane w Polsce. Kto nie jadł barszczu albo surówki z buraczków. Sok z tego warzywa może nas zaskoczyć swoimi właściwościami. Jest oczywiście bardzo zdrowy i ma witaminy A, B, C, potas, jest bogaty w kwas foliowy, żelazo. Dzięki tym składnikom sok z buraka pobudza powstawanie czerwonych krwinek, serotoniny (hormonu szczęścia), wspiera odporność i zmniejsza ryzyko depresji. Sok buraczkowy reguluje też poziom ciśnienia i cholesterolu. Taki sok jest jednak szczególnie wskazany dla osób uprawiających sport. Zawarty w burakach tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne, co powoduje, że komórki otrzymują więcej tlenu i składników odżywczych. Mięśnie pracują wtedy efektywniej i dłużej, dzięki czemu pozwalają na lepsze wyniki.

Skuteczność soku z buraka została potwierdzona przez naukowców, i to nie amerykańskich, a brytyjskich. Kolarze poddani badaniom otrzymali sok z buraka i placebo. Ci stosujący naturalny doping w postaci soku osiągnęli znacznie lepsze wyniki. Jest to dowód na to, że uprawiając sport, warto sięgnąć po sok z buraka, zamiast napoje energetyzujące albo izotoniki.

Zioła działające jako naturalny wspomagacz

Również zioła mogą pomóc osiągnąć lepsze wyniki w sporcie. Wiele z nich posiada adaptogeny – substancje, które pomagają ludzkiemu ciału przystosować się do trudnych warunków, również zmęczenia, czy ciężkich treningów. Jednym z takich ziół jest święta bazylia. To azjatyckie zioło jest jednym z najlepszych, jakie mogą wybrać sportowcy. Poprawia wentylację płuc, dzięki czemu komórki otrzymują więcej tlenu, potrzebnego do wysiłku. Obniża też poziom kortyzolu, który wpływa negatywnie na mięśnie i nasz obwód w talii. Dodatkowo święta bazylia pomaga w regeneracji mięśni po treningu.

Drugim ziołem wskazanym dla sportowców jest cytryniec chiński. To zioło również pochodzi z Azji. Ma działanie energetyzujące, dzięki czemu będziemy mieć więcej sił do wysiłku fizycznego i lepszy nastrój w ciągu dnia. Jeżeli chodzi nam z kolei o lepszą regenerację, to powinniśmy sięgnąć po przywrotnik pospolity. Ta roślina poprawia przemianę materii, pracę żołądka, mięśni.

Zanim sięgniemy po sklepowe suplementy i odżywki, zainteresujmy się naturalnymi wspomagaczami. Wszystkie potrzebne nam składniki znajdziemy w naturze, należy tylko odpowiednio połączyć warzywa, owoce, nasiona, ziarna, źródła białka i zioła.

Poprzedni

Treningi na YouTube – 10 najlepszych kanałów

Aplikacje, które pomogą Ci w byciu fit

Następny

Dodaj komentarz