Niedobór witaminy B

28 kwietnia 2014 Tagi ,

Do witamin z grupy B należy wiele związków posiadających mnóstwo wspólnych cech. Są one bardzo ważne do prawidłowego działania metabolizmu komórkowego. Organizm ludzki nie może ich sam syntetyzować dlatego też trzeba je dostarczać z pożywieniem.

Funkcja witamin B.

Wszystkie witaminy z grupy B pełnią szereg ważnych funkcji w organizmie ludzkim. Chronią one przed problemami z koncentracją i zapamiętywaniem nowych informacji, a także utrwalaniem starych. Dbają o prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ich prawidłowa ilość wpływa na wzrost dzieci i młodzieży. Wpływają również na emocje, łagodząc stres. Witamina B1 uczestniczy w przemianie węglowodanów, a B5 w przemianie tłuszczy i białek. Przeciwdziałająca starzeniu się organizmu jest witamina B6, która dodatkowo wzmaga odporność immunologiczną, chroni naczynia krwionośne i rozpuszcza zakrzepy. Dla rozwoju płodu bardzo ważna jest właściwa ilość kwasu foliowego. Podawany już od pierwszych tygodni życia chroni przed rozwojem wad płodowych mózgu. U dorosłego człowieka zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób niedokrwiennych serca. Witaminy B pełnią jeszcze szereg innych ważnych funkcji takich jak: zwiększają apetyt, działają przeciwbólowo, jak również przyczyniają się do utrzymania pięknej i zdrowej skóry.

Objawy niedoboru.

Niedobór witaminy B może wywołać bardzo poważne skutki dla ludzkiego organizmu. Najczęstszymi objawami hipowitaminozy są nudności, biegunki, zaburzenie trawienia, wymioty i utrata apetytu. Długotrwały brak tych witamin wywołuje zmiany w naczyniach krwionośnych i ciężkie schorzenia układu nerwowego i mięśniowego. Schorzenia skórne, apatia i bóle głowy wywołane mogą być zmniejszoną ilością witaminy B3, a drętwienie palców spadkiem B5. Niedokrwistość, choroby skóry, zaburzenia menstruacyjne i wzdęcia brzuszne mogą być leczone poprzez dostarczanie witaminy B6 wraz z pożywieniem.

Choroba beri-beri spowodowana skrajną awitaminozą, wywołana jest brakiem tiaminy, chyli witaminy B1 w diecie. U chorego dochodzi do zapalenia wielonerwowego, zaniku mięśni, obrzęku kończyn, tułowia, twarzy i porażeń. Ponadto zmniejsza się łaknienie i dochodzą liczne zaburzenia psychiczne. Kiedyś można było ją spotkać u ludzi spożywających jedynie biały ryż. Na szczęście obecnie jest ona coraz rzadsza.

Gdzie występuje?

Witaminy z grupy B można spotkać w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Można spotkać je praktycznie w każdym produkcie. W ziemniakach, pełnoziarnistych zbożach, roślinach strączkowych, kiełkach pszenicy i soi, migdałach i orzechach. Występują także w mięsach i podrobach, takich jak wątróbka, drób, cielęcina i wieprzowina. W bananach, awokado, gruszkach, brzoskwiniach i malinach znajdziemy witaminy B3, B6 i B9. Produkty mleczne i żółtka jaj są bogatym źródłem choliny, niacyny i biotyny.

Najlepiej przyswajalne źródła witaminy B występują w naturze. Dzięki odpowiedniej diecie ludzki organizm może je z łatwością magazynować i wykorzystywać. Obróbka pokarmów w wysokiej temperaturze powoduje zniszczenie większości witamin. Najlepiej jest zrezygnować z tradycyjnego gotowania w wodzie na rzecz przyrządzania potraw na parze, a także niektórych z nich, jak warzyw i owoców w stanie surowym. Tylko w ten sposób pokarmy zachowają mnóstwo leczniczych witamin.

Poprzedni

Co to jest BMI?

Jakie jedzenie jest najzdrowsze?

Następny

Dodaj komentarz