Niedobór witaminy D

, Tagi ,

Niedobór witaminy D jest w Polsce sytuacją alarmową. Badania potwierdzają przypuszczenia – nawet około 90 procent Polaków może mieć podobne problemy, jak twierdzi doktor medycyny Paweł Płudowski z CZD w Warszawie.

Rola witaminy D w organizmie

Witamina ta ma nie lada wpływ właściwie na całe ciało człowieka, który obejmuje niemal wszystkie ważne układy, jak układ kostny i układ krążenia, a nawet układ nerwowy. W układzie kostnym bierze udział w tworzeniu osteoblastów, czyli komórek odpowiedzialnych za tworzenie kości. Odpowiednia ilość witaminy D jest niezbędna przede wszystkim dzieciom, które przechodzą okres intensywnego wzrostu, co nie znaczy, że dorośli jej nie potrzebują.

Witamina ta jest niezbędna wszystkim, którzy chcą utrzymać a także rozwijać odpowiednią masę mięśniową. Nieoceniony jest także wpływ tej witaminy na układ odpornościowy człowieka – wspomaga go i aktywizuje. Zwalcza krętki gruźlicy i wspomaga leczenie stwardnienia rozsianego. Jest pomocna w leczeniu cukrzycy. Obniża ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Ma wpływ na płodność człowieka. Ułatwia regenerację wątroby.

Niedobór witaminy D

Niestety fakt, że żyjemy w klimacie, kiedy to sezonowo mamy coraz mniej dostępu do światła słonecznego nie jest bez znaczenia. Niedobory tej witaminy nie są śmiertelnie groźne, lecz powodują zatrważający wzrost rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak rak. U dzieci niedobór powoduje przede wszystkim rozwój krzywicy, u dorosłych dotkliwe bóle kości. Mięśnie mają nieodpowiednią wagę i niedorozwój poprzez niedostateczne wchłanianie wapnia. Gwałtownie spada odporność człowieka. Pojawić się może także nadwaga, szczególnie otyłość brzuszna, która z kolei zwiększa ryzyko powstania cukrzycy typu II. Niedobór powoduje także wzrost ciśnienia tętniczego krwi, które utrzymujące się zbyt długo prowadzić może do uszkodzenia narządów lub udaru.

Depresja a niedobór witaminy D

Znane są przypadki jesiennej depresji czy zimowej chandry, każdy człowiek chociaż raz przeżył coś podobnego. Okazuje się, że uczucie smutku może mieć związek z niedoborem witaminy D. Przyczyną może być upośledzenie neuroprzekaźników, które odpowiadają za przesyłanie informacji w układzie nerwowym. Witamina ta może być więc skuteczna w leczeniu objawów depresji a także jako środek zapobiegawczy jej. Nie bez znaczenia jest także udział tej witaminy w tworzeniu serotoniny, na który niedobór cierpią osoby z depresją. Hormon ten jest odpowiedzialny za spokój ducha i zdrowy, głęboki sen.

Źródła witaminy D

Jak wiadomo istnieją dwa podstawowe źródła, z których organizm może skorzystać chcąc syntezować witaminę D.

  • słońce,

promieniowanie słoneczne o ile stosowane co dziennie powoduje samoistne wytwarzanie się witaminy D w organizmie człowieka. Skuteczne okazują się już kilkuminutowe kąpiele słoneczne dziennie. Niestety jak wiadomo nie zawsze dzień jest słoneczny nawet w miesiącach wiosennych i letnich. Już jednodniowe zachmurzenie powoduje spadek produkcji witaminy. Ponadto nie wszyscy mają taką samą zdolność pochłaniania światła słonecznego przez skórę; osoby o bardzo jasnej karnacji mogą cierpieć na poparzenia słoneczne przebywając na słońcu tylko krótki czas, natomiast osoby o ciemniejszej karnacji melanina zawarta w skórze blokuje słońce. Podobnie jak kremy z filtrem. Niezbędne jest zatem uzupełnianie jej innymi sposobami szczególnie w okresie zimowym.

  • jedzenie,

źródłami witaminy D są różnorakie dostępne na co dzień pokarmy. Mogą to być ryby jak łosoś, tuńczyk, dorsz, makrela, śledź, sardynki, węgorz. Tran, czyli tłuszcz zwierząt morskich także jest jej dobrym źródłem. Produkty mleczne i nabiałowe jak mleko, sery, a także żółtka jaj także zawierają witaminę D.

Lampa przeciwdepresyjna

W okresie jesiennym i zimowym warto jest korzystać ze sztucznych, zastępczych źródeł światła. Nie chodzi jednak o solarium, lecz specjalne lampy przeciwdepresyjne, które imitując światło słoneczne pomagają zredukować smutek, nostalgię, a także przyczyniają się do wzrostu witaminy D w organizmie.

Poprzedni

Jak ugotować ryż?

Produkty bogate w białko

Następny

Dodaj komentarz