Nordic walking czy bieganie?

, 12 kwietnia 2014 Tagi , , , , , , , , ,

Wraz z biegiem czasu coraz częściej zwracamy uwagę na swoją kondycję fizyczną. Decydując się na podjęcie treningów warto zastanowić się, na czym tak naprawdę nam zależy oraz na ile jesteśmy w stanie się m poświęcić. Ostatnimi czasy coraz większą popularnością cieszy się nordic walking, czy mówiąc inaczej marsz przy użyciu specjalnych kijów. Ta forma aktywności fizycznej często zastępuje miejsce klasycznego biegania, czy joggingu. Czy słusznie? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, który sport jest lepszy!

Nordic walking

Nordic walking jest nową dyscypliną sportu, gdyż powstała ona w drugiej połowie XX wieku. Jej pomysłodawcami byli Finlandczycy i to właśnie oni rozpowszechnili ten sport na cały świat.

[AdSense-A]

Nordic walking w przeciwieństwie do typowego joggingu angażuje do pracy więcej partii mięśni. Osoby uprawiające ten sport, ćwiczą więc mniej intensywnie, ale za to bardziej efektywnie. Dzieje się tak za sprawą zupełnie odmiennego sposobu pobudzania naszego organizmu i metabolizmu. Podczas nordic walking organizm pracuje na poziomie 60-65% tętna maksymalnego i czerpie energię głównie z komórek tłuszczowych. Każdorazowe spalenie 1g tłuszczu przyczynia się do uwolnienia 1ml wody, zaś podczas innych bardziej męczących treningów (jogging, sprinty, cross fit) na poziomie powyżej 70% tętna maksymalnego głównym materiałem energetycznym stają się glukoza i glikogen. Spalenie 1g cukru oddaje do organizmu 0,6ml wody. Dodatkowo podczas ćwiczeń powyżej 70% naszego tętna Max dochodzi do bardzo gwałtownego spalania glikogenu i szybkiej utraty energii. Trenując nordic walking czy jeżdżąc na rowerze organizm adaptuje się do długotrwałego czerpania energii z innego źródła jakim są komórki tłuszczowe oraz pozbywa się prawie dwa razy większej ilości wody z organizmu.

Podstawowym sprzętem potrzebnym do uprawiania nordic walking są specjalne kije, których użycie angażuje do pracy mięśnie klatki piersiowej, brzucha, ramion oraz bicepsów i tricepsów. Ponadto w wyniku nieustannego marszu pracują również nasze łydki, pośladki i uda. Można więc śmiało powiedzieć, że nordic walking korzystnie wpływa na całe nasze ciało.

Zobacz także: spalanie kalorii a nordic walking

Bardzo ważną zaletą tego sportu jest fakt, że doskonale nadaje się on dla osób w każdym przedziale wiekowym. Nie wymaga od nas ogromnej kondycji fizycznej, ani długiego przygotowania. Nordic walkingiem spokojnie zastąpić można wieczorny spacer w towarzystwie znajomych, gdyż z powodzeniem można łączyć ze sobą te dwie przyjemności. Jest to bardzo dobra forma sport szczególnie dla osób starszych, które niekoniecznie dobrze radzą sobie z bieganiem. Nordic walking wzmocni ich organizm i co najważniejsze nie obciąży stawów. Z powodzeniem mogą ten sport uprawiać również osoby otyłe, ponieważ na pewno spalą wiele zbędnych kilogramów, pobudzą swój metabolizm nie doprowadzając się przy tym do stanu skrajnego zmęczenia.

Bieganie

Bieganie, czyli tak zwany jogging to sport popularny od lat. Uprawiany jest na szeroką skalę przez profesjonalnych sportowców, jak również amatorów, którym zależy na zdrowiu i atrakcyjnym wyglądzie. Istnieje wiele zalet z regularnego uprawiania tego sportu. Po pierwsze pozwala on stracić zbędne kilogramy, poprawia kondycję fizyczną, przyśpiesza metabolizm, dotlenia organizm oraz korzystnie wpływa na serce. Niestety nie do końca jest formą aktywności fizycznej odpowiedniej dla wszystkich, a szczególnie dla osób w starszym wieku, gdyż powoduje szybkie spalanie zapasów glikogenu, produkcję większych ilości kortyzolu oraz  silne zmęczenie, a co gorsza źle wpływa na stawy.

[highlight color=”eg. yellow, black”]W trakcie biegania bardziej niż w przypadku nordic walking jesteśmy narażeni na wszelkiego rodzaju kontuzję, gdyż mocno obciążony jest nasz kręgosłup i stawy kolanowe.[/highlight]

Zarówno nordic walking jak i bieganie możemy uprawiać wspólnie z przyjaciółmi lub rodziną. Jest to znakomita forma spędzania wolnego czasu oraz aktywności dla naszego ciała. Nie można jednoznacznie stwierdzić, która z tych dwóch dyscyplin będzie najlepsza dla Ciebie, dlatego warto wypróbować obie formy aktywności i samemu zdecydować, który sport bardziej nam odpowiada i przynosi lepsze efekty dla naszego samopoczucia i sylwetki.

Zobacz także: jak dobrze biegać?

Poprzedni

Jak sprawdzić niedobór witamin?

Stepper czy rower stacjonarny? A może bieżnia?

Następny

Dodaj komentarz