Odchudzanie po 40 – jak to zrobić?

29 kwietnia 2014 Tagi

Dlaczego odchudzanie po 40-tce jest znacznie trudniejsze niż wtedy kiedy jesteśmy młode? CO sprawia, że tyjemy wówczas szybciej i gorzej nam wrócić do dawnej sylwetki?

Otóż po 40 roku życia w organizmie kobiet zachodzą pewne zmiany, które sprawiają, że znacznie trudniej zadbać o sylwetkę. Głównym powodem takiego stanu rzeczy są hormony. Tych żeńskich- estrogenów i progesteronu- znacząco ubywa a przybywa męskich – androgenów, które odpowiadają za przyrost tkanki tłuszczowej w górnych partiach ciała – okolice ramion, brzuch, kark oraz twarz. Po 40-tce zmniejsza się także produkcja leptyny czyli hormonu, który hamuje apetyt. Takie stan rzeczy, to nie tylko sprawa hormonów. Z wiekiem także nasz układ trawienny pracuje bardziej leniwie, spada nasza aktywność fizyczna, bo nie mamy już siły na tyle ruchu co wcześniej. To wszystko właśnie sprawia, że gorzej nam zadbać o figurę i odpowiednią wagę.

Jak, więc się odchudzać, jaką stosować dietę po 40 roku życia, by przyniosła ona odpowiedni efekt?

Przede wszystkim nie wolno nam się przeforsowywać. Należy pamiętać, że zdrowie jest najważniejsze. Nie wpadajmy w wir ćwiczeń, biegania i siłowni, bo to groźne dla naszego zdrowia. Zacznijmy od zmniejszenia kaloryczności naszych posiłków. Po 40-tce tempo naszej przemiany materii spada, więc nie potrzebujemy tyle kalorii co wcześniej. Aby utrzymać właściwą wagę ciała wystarczy dla większości kobiet dieta ok. 1700 kcal (w zależności od trybu życia i masy ciała). Z diety powinnyśmy wyeliminować cukry proste, a więc słodycze, ciasteczka, ciasta, czekoladki, a także słodkie i gazowane napoje. Koniecznie dla zdrowia i zachowania dobrego wyglądu powinnyśmy zrezygnować z jedzenia słonych, niezdrowych przekąsek i produkty wysoko przetworzonych. Dieta dojrzałej kobiety powinna być przede wszystkim zdrowa i zbilansowana. Powinna zawierać odpowiednią ilość białka, węglowodanów i tłuszczu, oraz odpowiednio dużo witamin i soli mineralnych. Jedzmy dużo świeżych, sezonowych warzyw, ryby morskie, chude mięso i wędliny, pijmy odpowiednią liczbę płynów, a na pewno będziemy wyglądać dobrze i młodo.

Czy są produkty polecane szczególnie kobietom dojrzałych chcącym zadbać o swoją sylwetkę?

Tak. Potrzebujemy w związku z wiekiem nieco innych produktów i wartości odżywczych co dotychczas. Ze względu na zwiększone ryzyko osteoporozy warto jeść produkty bogate w wapń i witaminę D. Znajdziemy je w mleku i przetworach mlecznych, migdałach, roślinach strączkowych, produktach pełnoziarnistych i jajach. Wraz z wiekiem i ze zmniejszeniem ilości estrogenów rośnie ryzyko chorób serca. W związku z tym koniecznie jedzmy duże ilości warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych. W pewnym wieku zwiększa się też ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe. Żeby temu zapobiec powinnyśmy jeść dużo produktów bogatych w beta karoten, E, C, selen, polifenole. Ich źródłem są: zielone i pomarańczowe warzywa i owoce, oleje roślinne i ryby.

Z wiekiem nasz układ trawienny się rozleniwia. Czy po 40-tce możemy wspomóc proces trawienia?

Podstawą jest jedzenie o regularnych porach dnia. Najlepiej jeść małe posiłki 4-5 razy dziennie. Ostatni lekki posiłek powinnyśmy zjadać na 1-2 godziny przed snem. Jedząc nie spieszmy się, dokładnie przeżuwajmy, a nasz układ trawienny nam to wynagrodzi. Warto także wspomóc pracę przewodu pokarmowego dołączając do diety warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, które są źródłem błonnika pokarmowego oraz napoje mleczne z bakteriami probiotycznymi. Pamiętajmy także o wodzie mineralnej, bo gdy za mało pijemy mogą pojawić się zaparcia.

Poprzedni

Pilates w ciąży

Co pomaga na zakwasy?

Następny

Dodaj komentarz