Pić czy nie pić do posiłku?

12 kwietnia 2014 Tagi , , , , , ,

Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości wody jest niezbędnym warunkiem zdrowia. Istnieje wiele poglądów na temat tego, jaką jej ilość powinno się wypijać. W rzeczywistości jest to kwestia indywidualna i wiąże się z masą ciała i zapotrzebowaniami względem trybu życia i panujących warunków zewnętrznych. Ilość potrzebnej organizmowi dziennie wody wynosi 30 ml na 1 kg wagi, co oznacza, że kobiecie ważącej 55 kg wystarczy 1,6 l, ale osoba otyła o wadze 130 kg potrzebuje jej już 4 litry. Jeśli do tego doda się trudne warunki takie, jak trening, bieganie, ciężka wysiłkowa praca, upał czy wysoka gorączka, to ilość ta powinna jeszcze wzrosnąć.

[AdSense-A]

Nasze pytanie brzmi: Pić czy nie pić do posiłku?

Wiele osób spożywa płyny również podczas jedzenia. W polskiej kulturze kulinarnej wręcz obowiązkowa stała się herbata do kolacji czy kompot do obiadu, a ostatnie tendencje reklamowe propagują zwyczaj popijania posiłków napojami gazowanymi. Zdania odnośnie tematu „pić czy nie pić do posiłku” bywają podzielone i jak zwykle to, co dla jednych jest dobrodziejstwem, dla innych stanowi czynnik szkodliwy.

  • Pierwszym z takich aspektów jest fakt, że picie wody podczas posiłków spowalnia metabolizm i opóźnia trawienie pokarmu. Jest to szczególnie niebezpieczne dla osób otyłych i odchudzających się, ponieważ powoduje dłuższe zaleganie pokarmu w żołądku i zarazem jego większe wchłaniania, co owocuje odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak, ponieważ spożywane płyny rozcieńczają soki żołądkowe i sprawiają, że są one mniej wydajne.
  • Picie do posiłku spowalnia procesy trawienne, dlatego powinny go unikać osoby cierpiące na refluks, nadkwaśność i zgagę. Rozrzedzenie posiłku napojem powoduje, że posiłek dłużej zalega w żołądku przyczyniając się tym samym do wstydliwych objawów ze strony gastryki (np. bardzo częste zarzucanie treści pokarmowej zwane potocznie „odbijaniem”). Osoby cierpiące na wymienione wyżej schorzenia powinny unikać picia do pół godziny przed posiłkiem i do godziny po posiłku.
  • Działaniem przeciwnym do poprzedniego jest wypełnianie przez wodę żołądka, dzięki czemu nie wymaga on już tak dużej ilości pokarmu, aby poczuć nasycenie. Jedna kanapka ze szklanką gorzkiej herbaty zajmuje tyle miejsca, co dwie lub trzy kanapki, a dostarcza co najmniej o połowę mniej kalorii.
  • Picie podczas jedzenia nie jest wskazane, jeśli stanowi popychacz dla pokarmu. Płyn pozwala na szybsze przełykanie kęsów, które nie zostały jeszcze dostatecznie pogryzione i wymieszane ze śliną. Trzeba pamiętać, że proces trawienia rozpoczyna się już w jamie ustnej, a jeśli ten etap zostanie pominięty, to cały ciężar spada na żołądek.
  • Picie do posiłków nie powinno szkodzić, jeśli wybiera się odpowiednie płyny. Całkowicie zakazane są napoje gazowane i słodzone soki natomiast korzystny wpływ na trawienie może mieć zielona herbata i lampka czerwonego wina. Nie powinno się natomiast pić czarnej herbaty, która hamuje proces przyswajania żelaza.
  • Wielu dietetyków zaleca słuchanie swojego organizmu. Jeśli domaga się on wody podczas posiłków można mu ją dostarczyć, jednak trzeba pić powoli, małymi łyczkami i wybierać odpowiedni napój. Ważna jest też jego temperatura. Korzystniejsze bywa picie napojów chłodnych. Potrzebę picia można ograniczyć jedząc wolno i dokładnie przeżuwając.
Poprzedni

Najdroższe zabiegi chirurgii plastycznej

Dlaczego warto jeść szparagi?

Następny

Dodaj komentarz