Selen w diecie

12 kwietnia 2014 Tagi , , , , , , , ,

Selen choć niezbyt popularny, podobnie jak wiele innych pierwiastków, które dostarczamy naszemu organizmowi stanowi bardzo ważny składnik naszej diety. Niewiele osób wie o tym, że selen jest bardzo silnym antyoksydantem, a więc odgrywa wielką rolę w walce z wolnymi rodnikami oraz toksynami, które wytwarzają się w naszym organizmie jako skutek uboczny przemian metabolicznych.  Zwłaszcza w przypadku osób, które mają w zwyczaju dość częste sięganie po papierosy i alkohol, selen w diecie może przyczynić się do widocznej poprawy stanu zdrowia. Rolą selenu jest neutralizacja działania szkodliwych substancji w organizmie, a więc właśnie używek i wszelkiego rodzaju toksyn. Zobacz, jakie znaczenie ma selen i jakie produkty są najcenniejszym źródłem tej cennej substancji?

[AdSense-A]

 

Co to jest selen?

Selen to pierwiastek obecny w organizmie każdego człowieka. Doceniany jest głównie, jako antyoksydant oraz pierwiastek, który wzmacnia układ odpornościowy oraz serce. Kobiety powinny szczególnie doceniać selen ze względu na to, że ma od bardzo dobre działanie na stan naszych włosów, paznokci oraz skóry. Mężczyźni natomiast stosują go doceniając jego właściwości poprawienia potencji.

Selen to pierwiastek chroniący nasz organizm przed upływem czasu oraz zmianami nowotworowymi. Zawarty w selenie silny przeciwutleniacz jakim jest peroksydaza glutationowa sprawia, że selen aktywnie włącza się w proces usuwania wolnych rodników z organizmu. Następnie chroni także przed ich dalszym rozwojem oraz atakiem na komórki ciała. Dzięki właściwościom opóźniającym procesy starzenia, selen zalecany jest w diecie osób, dla których młody wygląd ma bardzo duże znaczenie. Selen działa również antytoksycznie oraz bierze udział w profilaktyce chorób nowotworowych. Jako antyoksydant podwyższa odporność, zapobiega infekcjom, reguluje poziom cholesterolu, leczy choroby alergiczne (w tym skórne zmiany alergiczne) oraz wzmacnia układ krwionośny oddziałując pozytywnie na krzepliwość krwi.

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek u osoby dorosłej wynosi około 65-85 mikrogramów, z zastrzeżeniem, że znaczne przekroczenie tej proporcji może powodować zatrucie.

Objawy niedoboru selenu w organizmie

Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że w ich organizmie występują niedobory selenu, a tak naprawdę jego zbyt mała ilość znacznie odbija się na naszym zdrowiu. Na szczęście polska kuchnia składa się z dań, które pozwalają uzupełnić niedobory, a przyczyną innego stanu rzeczy może być stosowanie zbyt restrykcyjnej diety. Objawy natomiast dotyczą między innymi powiększenia i niewydolności serca oraz problemów z tarczycą (wole i niedoczynność).

Selen w diecie – Najlepsze źródła selenu

Produkty bogate w selen na szczęście są dosyć popularne, dlatego nie będziemy musieli drastycznie zmieniać swoich przyzwyczajeń i nawyków żywieniowych. Pierwiastek ten możemy znaleźć między innymi w jajach, ciemnym ryżu, owocach morza, rybach, nasionach słonecznika produktach zbożowych, drobiu oraz wątrobie. Bogata w selen jest również kukurydza, której substancje połączone z selenem działają silnie przeciwnowotworowo. Bardzo często gleba, na której ma wyrosnąć kukurydza jest wzbogacana dużą ilością selenu poprzez jej nawożenie.Bogatym źródłem selenu są również drożdże, szczególnie te piwne. Oprócz selenu zawierają bardzo wiele innych pierwiastków i witamin (zwłaszcza za grupy B), które mogą okazać się na wagę złota przy stosowaniu na przykład diety wegetariańskiej. Chcąc dostarczyć swojemu organizmowi odpowiednie dawki selenu nie zapominajmy również o czosnku. Ten bardzo cenny produkt nie tylko zawiera duże ilości selenu, ale jest również bardzo zdrowy.

Poprzedni

Jednodniowa dieta owsiana i jej efekty

Ketchup – Fakty i Mity

Następny

1 komentarz do wpisu “Selen w diecie”

Dodaj komentarz