Skutki niedoboru magnezu

, 12 kwietnia 2014 Tagi , , , , , , , ,

Magnez to pierwiastek, który ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bez jego udziału wiele istotnych procesów zachodzących w organizmie nie byłoby możliwych. Skutki niedoboru magnezu mogą mieć bardzo szkodliwe działanie na cały organizm człowieka, dlatego niezbędna jest odpowiednio zbilansowana dieta, która zapewni jego właściwe proporcje. Zobacz, co może się stać, jeśli zbagatelizujesz niedobory magnezu.

Magnez występuje we wszystkich komórkach ludzkiego organizmu, a na 600 procesów chemicznych, które w nim zachodzą pierwiastek ten bierze udział w ponad połowie. Odpowiada on między innymi za prawidłowe funkcjonowanie nerwów i mięśni. W szczególności za odpowiednią między nimi komunikację za pomocą impulsów nerwowych. Jon magnezu jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania większości naszych narządów, w szczególności serca i nerek.

[AdSense-A]

Skutki niedoboru magnezu

Pierwszym, a zarazem najważniejszym objawem niedoboru tego pierwiastka jest tak zwany syndrom niespokojnych nóg oraz drganie powiek. Ponadto każdy z nas może odczuwać ogólne osłabienie organizmu, ciągły niepokój i poirytowanie. Brak wystarczającej ilości magnezu objawia się również ze strony układu nerwowego poprzez podwyższone ciśnienie krwi oraz nieregularny rytm bicia naszego serca.

Dalsze objawy niedoboru magnezu

Niedobór tego cennego pierwiastka objawia się również poprzez mniejszą zdolność do skupiania uwagi oraz upośledzenie w zapamiętywaniu informacji i kojarzeniu faktów.Okazuje się, że magnez działa mobilizująco na komunikację pomiędzy neuronami, aktywizuje ich współpracę, przyśpiesza ją oraz polepsza. Magnez zwiększa również gęstość połączeń synaptycznych a więc neuronowych w rejonach mózgu odpowiedzialnych za zapamiętywanie i kojarzenie. Co istotne osoby z niedoborem magnezu są bardziej podatne na wpadanie w stany depresyjne, gdyż znacznie odbija się to na naszym samopoczuciu i postrzeganiu rzeczywistości.

Skutki niedoboru magnezu najprościej zauważyć w działaniu Twojego układu nerwowego. Jego niedobór lub ograniczona ilość wykazują negatywny wpływ na naszą ogólną kondycję psychiczną. Zbyt mała ilość magnezu przyczynia się do naszego rozdrażnienia, łatwego wpadania w nerwy oraz ogólnego poziomu „zestresowania”. Niedobór magnezu wpływa także na kondycję naszych mięśni. Niedobór tego ważnego pierwiastka powoduje bolesne skurcze mięśni, najczęściej mięśni łydek, które zwykle są wyjątkowo nieprzyjemne i najczęściej dopadają nas w godzinach nocnych.

[colored_box color=”eg. blue, green, grey, red, yellow”]Ponadto niedobór magnezu wpływa na wzrost przepuszczalności błon komórkowych, czego skutkiem jest wzrost stężenia sodu i wapnia wewnątrzkomórkowego oraz spadek ilości potasu wewnątrzkomórkowego.[/colored_box]

 

Przyczyny niedoboru magnezu

Główną przyczyną niedoboru magnezu jest, tak jak w większości przypadków niedoboru minerałów, nieprawidłowa dieta, która niestety nie jest w stanie zapewnić nam odpowiedniej ilości tego cennego pierwiastka.

Kolejnych przyczyn należy upatrywać w naszym szkodliwym stylu życia opierającym się na nadużywaniu alkoholu, który wypłukuje witaminy i minerały z naszego organizmu, spożywaniu zbyt dużej ilości tłuszczów, długotrwałym odczuwaniu stresu itd.

Jak uzupełnić niedobory tego pierwiastka?

Istnieje wiele ogólnodostępnych produktów, które zawierają cenne pokłady magnezu. Dobrze sprawdzą się orzechy, nasiona, grube kasze i pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce, kakao naturalne oraz wysoko zmineralizowane wody mineralne (np. Piwniczanka, Muszynianka etc.). Pokarmy o umiarkowanej zawartości magnezu to makrela, łosoś, śledź, makaron, mąka pszenna, ryż biały, banany, rodzynki, suszone śliwki, suszone brzoskwinie, groch, seler, ziemniaki w skórce.

W stanach niedoboru magnezu zaleca się suplementację dawką dobową ok 6mg na kilogram masy ciała, zaś podczas ciąży i w okresie laktacji zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta dwukrotnie.

[colored_box color=”eg. blue, green, grey, red, yellow”] Coraz częściej sięgamy również po różnego rodzaju gotowe suplementy diety mające na celu uzupełnić niedobory tego cennego pierwiastka. Nie jest to złe rozwiązanie jednak należy pamiętać, że w każdym przypadku suplementacji nie może stanowić ona jedynego źródła brakującej substancji. [/colored_box]

 

Poprzedni

Dieta cytrynowa i jej efekty

Trening z piłką lekarską

Następny

3 komentarze do wpisu „Skutki niedoboru magnezu”

  1. Ja miałam znaczny niedobór magnezu więc zgodnie z zaleceniem lekarza zaczęłam stosować magnez. Wybrałam taki dodawany do kąpieli, a mianowicie żywą sól magnezową.

    Odpowiedz
  2. cześć 😉 zgadzam się dieta jest bardzo ważna w uzupełnianiu magnezu , ale nie zawsze są wystarczające . miałam problem ze stawami bolały szczególnie po całym dniu na nogach , byłam osłabiona i nic mi się nie chciało . Włosy wypadało garściami ;/ zaczęłam jeść produkty bogate w magnez ale nie poprawa byłam znikoma ;/ w końcu polecono mi chela mag zażywam już 3 tydzień odstawiłam kawę i widzę poprawę . Skurcze mięśni są znacznie rzadziej , czuję się coraz lepiej mam więcej życia w sobie 😉 polecam

    Odpowiedz
  3. niestety ale objawy niedoboru magnesu pokrywają się z tymi dotyczącymi niedoboru potasu, dlatego warto wykonać profilaktycznie jonogram, sama cierpię na niedobór tego pierwiastka i przyjmuję suplement katelin+ dostępny na szczęście bez recepty

    Odpowiedz

Dodaj komentarz