Strona główna Jedzenie Tłuszcze – czy zawsze są wrogiem odchudzania?

Tłuszcze – czy zawsze są wrogiem odchudzania?

10009
0
PODZIEL SIĘ
Tłuszcze – czy zawsze są wrogiem odchudzania?
5 (100%) 5 votes

W potocznej opinii tłuszcz kojarzy się z nadmiarem kalorii, smażonym kotletem i frytkami prosto z patelni. Ale coraz więcej osób jest świadomych tego, że nie wszystko, co zawiera tłuszcz jest szkodliwe. Zdrowe kwasy tłuszczowe są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, nawet jeśli właśnie się odchudzamy.

Które tłuszcze należy odstawić na diecie?

Tym, czego należy się bezwzględnie wystrzegać na diecie odchudzającej są tłuszcze, które kojarzą nam się negatywnie. Będą to zatem tłuste wyroby mięsne, z wieprzowiną na czele, potrawy smażone na głębokim tłuszczu, a także wyroby cukiernicze (ciastka, pączki), które zawierają szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans. Odstawmy na bok śmietanę i margarynę, nawet tą miękką. Jedzmy mniej nabiału. Chcąc ograniczyć spożywane kalorie, wybierzmy odchudzone wersje takich produktów, jak mleko, twaróg czy jogurt.

Uwaga: nie wybierajmy produktów z etykietą 0% tłuszczu! Całkowity brak tego składnika sprawi, że nie będziemy w stanie przyswajać  witamin rozpuszczalnych właśnie w tłuszczach.

Tłuszcze zwierzęce czy roślinne?

Które z nich są zdrowsze? Zdecydowanie tłuszcze roślinne, choć jeśli posmarujemy kromkę razowego chleba cienką warstwą masła od krów wypasanych na łące, z pewnością będzie to korzystne dla zdrowia. Jednak na diecie odchudzającej lepiej jest postawić na tłuszcze roślinne, które zawierają bezcenne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Olej rzepakowy, lniany i oliwa z oliwek powinny być z pierwszego tłoczenia na zimno. Pozwólmy sobie na odrobinę orzechów, a na obiad zjedzmy kawałek tłustej ryby morskiej, na przykład łososia lub śledzia, z dużą ilością warzyw. Jedzmy ziarna i pestki, choć w niezbyt dużych ilościach, bo mają sporo kalorii. Zaprzyjaźnijmy się z awokado i owocami morza. Nie należą do najtańszych, ale wystarczy niewielka ilość, aby dostarczyć sobie mnóstwa bezcennych substancji odżywczych.

Czym grozi nadmierne ograniczenie tłuszczu?

Ograniczenie zdrowych tłuszczy w diecie przyniesie więcej szkody niż pożytku. Pogorszy nam się cera, skóra stanie się przesuszona, a po kuracji może nas dopaść efekt jo-jo. Nie mówiąc już o niedoborach witamin, których się nabawimy. Dbajmy o to, aby dieta była mniej kaloryczna, ale jednocześnie zbilansowana. Postawmy nie na ilość, ale na jakość. Brakuje nam inspiracji? Pomysły na dietetyczne wersje dań i liczne porady na temat odchudzania można znaleźć na stronie Medicot

Nie bójmy się tłuszczu na diecie. Trzymajmy się jednak podstawowej zasady: maksymalnie ograniczmy nasycone kwasy tłuszczowe, a w ich miejsce wprowadźmy kwasy nienasycone. Wówczas nie tylko łatwiej będzie nam schudnąć, ale też zachowamy energię i dobre zdrowie. Jeżeli mowa o tłuszczach, to bardzo dobrym spalaczem tłuszczu są leki na odchudzanie, które efektywnie redukują tkankę tłuszczową jak zobacz tutaj.
Agnieszka Dec

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.