Strona główna FIT kobiety Trening po porodzie – powrót do zgrabnej sylwetki

Trening po porodzie – powrót do zgrabnej sylwetki

1975
0
PODZIEL SIĘ

Po porodzie kobiety zazwyczaj bardzo szybko wracają do normalnej sprawności. Jednak zawsze pozostają mankamenty, których chcą się pozbyć, na przykład zbyt rozciągnięta skóra, czy kilka zbędnych dodatkowych kilogramów. Remedium na to jest właściwie rozpoczęty oraz dobrany trening.

Trening w ciąży a trenowanie po porodzie

Nie tylko po porodzie ważna jest aktywność fizyczna. I w ciąży nie należy z niej rezygnować. Dzięki temu poród jest znacznie łatwiejszy, połóg krótszy, a po nim łatwiej jest wrócić do aktywności i treningu, ponieważ przerwa pomiędzy wykonywaniem ćwiczeń a ponownym ich rozpoczęciem jest znacznie krótsza. Oczywiście dodatkowo znacznie łatwiej zrzucimy nadmiar kilogramów, a nawet po porodzie okaże się, że takie wcale się nie pojawiły. Zatem forma będzie o wiele lepsza, a co za tym idzie również samopoczucie. Dlatego warto postawić na jakiś sport w tym czasie, oczywiście odpowiednio dobrany dla przyszłych matek.

Kiedy rozpocząć trenowanie

Kobiety naturalnie bardzo szybko dochodzą do siebie po porodzie. Już czterdzieści osiem godzin po nim są zdolne do aktywności. Jednak zalecane jest by robić to stopniowo. Przede wszystkim to świeżo upieczona mama nie ma głowy do ćwiczeń, bo noworodek pochłania wszystkie jej siły i całą uwagę. Dlatego aktywność rozpoczynamy gdy już całkowicie dojdziemy do siebie i okrzepniemy po nagłej zmianie w życiu. Pierwszy taki sprzyjający czas to około sześciu tygodniu po ciąży. Chociaż trening po porodzie może być rozpoczęty już kilka tygodni po nim, jest tak tylko w przypadku kobiet, które rodziły naturalnie. Kobiety, które przeszły cesarskie cięcie, przeżyły również dosyć poważną operację. Wobec tego okres rekonwalescencji po porodzie jest wydłużony. Przez około trzy miesiące po cesarskim cięciu kobieta nie powinna unosić żadnych ciężarów oraz unikać wysiłku fizycznego. Niestety cesarskie cięcie zwiększa prawdopodobieństwo rozwinięcia się większej nadwagi. Dlatego tym bardziej warto zapisać się na trening po cesarskim cięciu. Będzie to możliwe około dwanaście tygodni po operacji. Jednak wstęp do aktywności fizycznej możemy wprowadzić w życie już jakiś czas po porodzie. Oczywiście nie może to być aktywność wymagająca gwałtownych ruchów. Doskonałym sposobem na poprawienie kondycji jeszcze przed rozpoczęciem właściwego treningu są długodystansowe spacery z wózkiem, ćwiczenia rozciągające. Warto również korzystać z zabiegów relaksujących, zmniejszających przykurcze mięśni, na przykład z masażów.

Trening po ciąży

Po ciąży częściami ciała, które wymagają treningu są najczęściej brzuch, okolice pośladków, bioder, miednicy oraz dolnego odcinka kręgosłupa. Mięśnie z tych okolic są narażone na wyjątkowy wysiłek podczas ciąży, dlatego są osłabione, zmęczone. Trening pozwoli na zmniejszenie bólu, regenerację oraz wzmocnienie, co będzie przydatne w następnej ciąży jak również w codziennym życiu. Istnieje wiele specjalnie dobranych treningów dla kobiet, które chcą zrzucić nadwagę i ponownie wzmocnić mięśnie tych rejonów, warto skorzystać z treningów indywidualnych jak i skorzystać z pomocy trenerów indywidualnych.

Jakie ćwiczenia po porodzie?

Ogólnie rzecz biorąc trening po porodzie jest treningiem aerobowym, nastawionym na polepszenie kondycji, usprawnienie pracy układu oddechowego i krążenia. Do ćwiczeń tego typu zaliczamy bieganie, maszerowanie, pływanie, gry zespołowe, aerobik. Trening jest nastawiony na trenowanie mięśni brzucha, a więc wykonujemy brzuszki, przysiady, skłony ze skrętem ciała i wiele innych. Trening obejmuje rozgrzewkę oraz ćwiczenia rozciągające. Treningi nie są wyczerpujące ani mordercze – mijałoby się to z celem. Wiele kobiet karmi piersią, ponadto poród był dla nich wystarczającym wysiłkiem. Trening powinien być raczej formą rekonwalescencji, nie zaś za wszelką cenę sposobem na zbicie zbędnych kilogramów. Trening taki to nie tylko ćwiczenia, ale również forma rozrywki dla kobiety, która urodziła, miejsce spotkań towarzyskich z innymi matkami. To czas odetchnięcia od codziennych obowiązków, moment na wyjście dokądś samodzielnie, bez rodziny.

Trenowanie z dzieckiem

Jeśli kobiety czują, że jest za wcześnie, lub nie chcą zostawiać swoich maluchów w domu pod czyjąś opieką, mogą zabrać je ze sobą. Wiele zajęć jest organizowanych tak, by matki mogły przychodzić z dziećmi. Nie zawsze dzieci biorą udział w ćwiczeniach, chociaż niektóre je do nich angażują. Czasem po prostu spędzają czas w specjalnie do tego przygotowanym miejscu. Nie zawsze również same mają ochotę na ćwiczenie z mamą – wolą w tym czasie na przykład spać. Wszystko zależy od temperamentu dziecka. Do ćwiczeń nadają się te cierpliwe, które łatwo znoszą zmiany i są zaciekawione światem. To sposób na pokazanie im nowego otoczenia, innego od codziennej rutyny. Te dzieci, które często płaczą, mogą być nagłą zmianą otoczenia wystraszone. Mogą odwracać uwagę mamy, która nie będzie mogła skupić się na wykonywanym treningu. Dlatego wybierając się na zajęcia warto uważnie obserwować dzieci, a nawet zacząć z nimi ćwiczyć w domu, by zobaczyć jak reagują. Należy również wybierać miejsca przyjazne dzieciom.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.