Strona główna Fitness Uspokojenie organizmu po treningu, czyli cool down

Uspokojenie organizmu po treningu, czyli cool down

1686
0
PODZIEL SIĘ

Po skończonym treningu odczuwamy wiele różnych sensacji w ciele. Jest gorąco, czujemy się naładowani energią, albo ledwo stoimy na nogach. Zamiast kłaść się lub rzucać w wir innych zajęć warto zrobić tak zwany cool down, czyli uspokojenie organizmu po wysiłku fizycznym.

Czym jest cool down?

Wielu z nas pierwszy raz spotyka się z tym określeniem. Tymczasem niektórzy twierdzą, że jest to tak samo istotna część treningu jak rozgrzewka. Podczas gdy rozgrzewka ma za zadanie rozgrzać mięśnie, uspokojenie organizmu pozwala na ich rozluźnienie, stopniowe przejście w stan spoczynku. Zbyt raptowne przerwanie treningu jest dla organizmu pewnym szokiem. Podczas gdy rozgrzewka przyśpiesza puls, cool down pomaga go spowolnić w mniej raptowny sposób. To, co łączy rozgrzewkę i uspokojenie organizmu to fakt, że oba zestawy ćwiczeń pozwalają na uniknięcie kontuzji a nawet rozwoju niektórych groźnych chorób. Jeśli ćwiczymy w klubie fitness lub z trenerem osobistym, to zawsze pamięta on o odpowiednim wyciszeniu. Jeśli trenujemy sami, to od nas zależy ta część. Warto o niej pamiętać i nie rezygnować z niej nawet pomimo zmęczenia.

Główne zalety cool down

Stopniowe przejście do stanu spoczynku. Zbyt gwałtowne przerwanie wysiłku, podczas gdy organizm znajduje się w trybie wysiłku fizycznego jest niebezpieczne dla niego. Nagłe zatrzymanie się powoduje w ciągu kilku minut gwałtowne kurczenie się żył, mniejszy przepływ krwi. W takich warunkach tworzą się zakrzepy, które wędrują po całym ciele i mogą być przyczyną nawet zgonu. Zbyt gwałtowne przejście ze stanu ruchu do spoczynku powoduje często zawroty głowy, a u bardziej wrażliwych osób omdlenia. Cool down pozwala na uniknięcie tego rodzaju problemów. Jest polecany wszystkim osobom, niezależnie od tego jaką dyscyplinę sportową wykonują. Szczególnie powinny uspokojenie wykonywać te osoby, które cierpią na jakieś choroby serca lub układu oddechowego. Cool down pomaga organizmowi lepiej znieść wysiłek.

Wyciszenie, rozluźnienie i dobre samopoczucie. Człowiek dla równowagi potrzebuje balansu we wszystkim co robi. Trening powinien być płynny. Nagłe go przerwanie po prostu nie jest logiczne dla mózgu. Trenowanie to także nie tylko bieg dla uzyskania korzyści, ale także sposób na podwyższenie samopoczucia, oraz wyciszenie się. Cool down to chwila, gdy możemy w spokoju ocenić, czy trening był udany, ewentualnie czy jest coś, co należy zmienić. Pozwalamy uwalniać się odpowiednim hormonom, a ciało jest przyjemnie rozgrzane i rozluźnione jeszcze przez długi czas po zakończeniu ćwiczeń.

Zapobieganie zakwasom. Niewątpliwą praktyczną zaletą wyciszenia organizmu po treningu jest zmniejszenie ryzyka powstania zakwasów. Jest to przydatne szczególnie początkującym sportowcom, ale nie jest bez znaczenia dla wszystkich aktywnie uprawiających sport.

Przejście do następnych ćwiczeń. Cool down możemy również zastosować jako płynne przejście do kolejnej części treningu. Całkowite przerwanie treningu nawet na kilka minut sprawia, że mięśnie potrzebują ponownego rozruchu. Cool down w trakcie treningu pozwala utrzymać je na podobnym poziomie nawet w czasie przerwy.

Jak wykonać uspokojenie?

Wykonywanie cool down jest tak naprawdę bardzo łatwe. W przypadku wykonywania treningu aerobowego, czyli biegania, jeździe na rowerze, to po prostu pod koniec tego typu ćwiczeń zwalniamy. Z biegu przechodzimy do truchtu, z truchtu do marszu, a z marszu do powolnego spaceru. W jeździe na rowerze po prostu zwalniamy tempo, możemy również na przykład zsiąść z roweru i ostatni dystans trasy pokonać spacerem. Należy robić to dotąd, dokąd nie odczujemy, że ciało jest już uspokojone, a serce wróciło do swojego normalnego rytmu. Podczas cool down należy oddychać przez rytmicznie przez nos. Dopiero po uspokojeniu serca możemy zrobić kilka ćwiczeń oddechowych i rozciągających.

Przydatne ćwiczenia

Od nas samych zależy jaki zestaw ćwiczeń oddechowych i rozciągających wybierzemy. Zasadą jest, by wykonywać ćwiczenia na wszystkie partie ciała, by rozciągnąć jak najwięcej mięśni. Podczas rozciągania dołączamy do ćwiczeń oddech. Przy pochylaniu się wykonujemy wydech, przy prostowaniu wdech. Ćwiczeniami rozciągającymi mogą być krążenia ramion, skłony naprzemienne, jak również skłony w siadzie z prostymi i rozsuniętymi nogami. Ćwiczenia należy wykonywać dokładnie, nie śpieszyć się, ale również nie zbytnio ociągać. Dobrym pomysłem jest wykonanie automasażu, ponieważ nie zawsze znajdzie się ktoś, kto wykona profesjonalny masaż akurat po zakończonym wysiłku. W czasie cool down jest odpowiedni moment, aby uzupełnić płyny w organizmie, powinny to być elektrolity, najlepiej naturalne. Cool down sprawia, że już po pół godzinie od zakończenia wysiłku możemy wypić koktajl, a po czterdziestu minutach zjeść posiłek. Cool down pozwala na przejście do codziennych zadań. Jeśli po treningu czeka nas jeszcze praca, to nie jest już potrzebny żaden dodatkowy odpoczynek. Błędem jest rozleniwianie się i kładzenie podczas gdy czeka nas jeszcze cały dzień pracy i innej aktywności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.