Współczynnik aktywności fizycznej

, 29 kwietnia 2015 Tagi , , ,

Na początku musimy zadać sobie pytanie, czym w ogóle jest fizyczna aktywność, a potem na nie odpowiedzieć, by móc przejść do dalszych rozważań. Mianowicie aktywność fizyczna, to nic innego, jak po prostu wszystko to, co obejmuje stosowanie wysiłku fizycznego, ruchu, czyli wszelakie sporty, ćwiczenia, czy też na przykład samo bieganie. Aktywność ta pozwala nam lepiej troszczyć się o nasze zdrowie, zapobiegać wielu chorobom, ale również dbać o to, byśmy po prostu lepiej wyglądali, a nasze ciało było młodsze.

Jakie funkcje pełni aktywność fizyczna, co nam daje?

Dokładniej mówiąc, jeżeli stosujemy odpowiednie dla naszego wieku, kondycji i masy ciała ćwiczenia, to możemy oczekiwać dobrych wyników w takich kwestiach, jak wspomoże rozwoju fizycznego – czy to poprzez fakt, iż urosną nam mięśnie, a organizm się dotleni, czy przez to, że będziemy mieć więcej sił – nie tylko fizycznych – do tego, aby pokonywać wszelakie trudności, czy kłopoty oraz oczywiście pomoże nam wyeliminować zmęczenie.

Yoga class with their trainer in gym
Fot. Depositphotos

Jak obliczać i co to jest współczynnik aktywności fizycznej?

Warto jednak pamiętać, że nie dla każdej osoby wszystkie rodzaje ćwiczeń są tymi właściwymi. Trzeba się dobrze zastanowić nad wyborem, aby po prostu sobie nie zaszkodzić. To właśnie między innymi dla ułatwienia podjęcia takich decyzji powstał omawiany współczynnik.

W przypadku osób zajmujących się pracą w biurze wynosi on 1,4, a uprawiających sport – 1,7. Dzięki niemu będziemy mogli dowiedzieć się, ile kalorii wymaga tryb życia, jaki obecnie prowadzimy. Informacja ta, to wynik pewnego działania matematycznego. Obliczanie go polega na tym, iż najpierw wyliczamy zapotrzebowanie na energię, czyli podstawową przemianę materii – często oznaczaną skrótem jako PPM.

Bierzemy swoją wagę, na przykład 40 kg i mnożymy tą wartość razy 24. Potem uzyskany wynik – czyli w tym przypadku 960 – powie nam, ile ogólnie kalorii potrzebujemy dziennie. Potem wspomnianą już wyżej liczbę kalorii – w naszym przykładzie 960 – mnożymy przez współczynnik aktywności i otrzymujemy potrzebne nam spożycie kalorii przy naszym trybie życia.

Jak go stosować współczynnik aktywności fizycznej  w diecie?

Dowiedzieliśmy się już, ile nasze ciało wymaga kalorii do prowadzenia zdrowego trybu życia. Teraz możemy sprawdzić, czy przyjmujemy ich tyle, aby nie mieć kłopotów ze zdrowiem. Jeżeli nie, wystarczy po prostu zwiększyć ich liczbę. A jak to zrobić?

Rozejrzeć się w internecie, poszukując informacji, który posiłek dostarczy nam ich najwięcej i wprowadzić go do swojej diety. Nie można oczywiście zrobić tego tak po prostu, należy najpierw stosować go powoli, w zmniejszonych ilościach, aby organizm przystosował się do zmian. W każdej czynności konieczny jest umiar i stosowanie zdrowego rozsądku, nie inaczej jest również i w tym przypadku. Dobrym pomysłem jest też żonglowanie kaloriami tak, aby część z nich znalazła się na przykład w rybach, część w mięsie i tak dalej, aby posiłki nam się nie znudziły.

Poprzedni

Ujemny bilans energetyczny

Bolące stawy dłoni

Następny

Dodaj komentarz