Zasady diety eliminacyjnej

, 22 maja 2014 Tagi , ,

Jeżeli szukasz diety, która nie tylko pozwoli ci zrzucić zbędne kilogramy, ale także, a może przede wszystkim pozwoli pozbyć się alergii to warto rozważyć zastosowanie diety eliminacyjnej. To doskonały sposób na pozbycie się problemów z niestrawnością, bólem żołądka i innymi problemami zdrowotnymi, za którymi bardzo często stoi alergia.

Zasady diety eliminacyjnej

Aby stosować tego rodzaju dietę, trzeba na zasadzie eliminacji wykluczać z jadłospisu te produkty, które mogą uczulać . Zazwyczaj wyklucza się z jadłospisu na jakiś czas nabiał, gluten, cytrusy, orzechy, ryby itp. aby potem stopniowo wprowadzać je do organizmu stosując tzw. dietę prowokacyjną. Organizm swoją reakcją pokaże, które z produktów mu nie służą. Dietę tą najlepiej stosować pod opieką lekarza lub innego profesjonalnego specjalisty- dietetyka.

Dieta eliminacyjna krok po kroku

  •  W pierwszym etapie stosowania diety należy całkowicie wyeliminować te produkty, które twoim zdaniem powodują reakcje alergiczną. Dobrze jest zmienić sposób  odżywiania i jeść proste potrawy, najlepiej nie łączące w sobie wiele składników. Znacznie ułatwia to proces obserwacji organizmu, jego reakcji na odstawienie danego  produktu.
  •  W czasie stosowania diety trzeba dokładnie obserwować reakcje organizmu, a by stwierdzić, czy po wyeliminowaniu danego produktu niepożądane reakcje alergiczne  takie jak np. wysypka czy niestrawność, ustąpiły.
  •  Jeżeli zaobserwuje się, że organizm zdecydowanie lepiej czuje się bez danego produktu ponownie wprowadzamy go do diety, w czystej postaci, aby potwierdzić  przeprowadzoną obserwację i sprawdzić czy znowu pojawi się niepożądana reakcja organizmu

I tak stopniowo eliminujemy z diety poszczególne produkty, aż jednoznacznie stwierdzimy, że jakiś lub kilka zdecydowanie negatywnie wpływa na nasz organizm.

Dinner concept
Fot. Depositphotos

Czy to jest trudne?

Dieta sprawia problem tylko w swoim początkowym etapie, gdzie próbujemy znaleźć produkty, które działają niepożądanie na nasz organizm. W tym celu lekarz czy dietetyk mogą zlecić specjalne testy, które zdecydowanie ułatwiają prowadzenie diagnozy kierunku uczulających organizm produktów. Bardzo przydatnym narzędziem jest również dzienniczek obserwacji żywieniowych. Pozwoli on na wyłapanie ewentualnych reakcji na krzyżowanie jakiś produktów. Na pewno jego prowadzenie zalecie lekarz czy dietetyk, pod którego opieką będziemy.

Dzienniczek obserwacji żywieniowych- jak prowadzić?

Podstawową zasadą jest, że piszemy wszystko i dokładnie, nie wystarczy stwierdzenie np. zupa pomidorowa, ale trzeba napisać z jakich produktów była ona przyrządzona. Jeżeli nie jest to możliwe gdyż np. jemy w restauracji (czego należy unikać) trzeba to zaznaczyć w dzienniczku. Przez cały dzień również wpisujemy objawy organizmu np. biegunka, swędzenie skóry itp. i kiedy występują. Po kilku tygodniach obserwacji można zauważyć pewną prawidłowość np. dziennie jem banana, który wywołuje swędzenie skóry. Badania potwierdzają, że drogą eliminacji można wykluczyć „złe” dla organizmu produkty. Jednak pojaiwają się również głosy, że eliminacja całkowita z diety alergenu tylko zwiększa objawy alergii.

Poprzedni

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

Jakie są najlepsze odżywki na masę

Następny

Dodaj komentarz