Zasady diety rozdzielnej

, , 28 maja 2014 Tagi ,

Na początku XX wieku amerykański lekarz dr William Howard Hay zauważył, obserwując swoich pacjentów, że choroby serca i układu trawienia są powiązane z zaburzeniami trawiennymi. Wyciągnął stąd wniosek, że rodzaj diety jest odpowiedzialny za nasz stan zdrowia. Zauważył, że produkty białkowe potrzebują do trawienia kwaśnego soku trawiennego, natomiast węglowodany wymagają środowiska alkalicznego.

Przy jednoczesnym dostarczaniu tych różnych grup produktów do żołądka następuje jednoczesne wytwarzanie soków o odczynie kwaśnym i alkalicznym, które się nawzajem neutralizują i w skutek tego nie mają siły prawidłowo strawić dostarczonego pożywienia. Niestrawione pokarmy, na skutek działania bakterii, fermentują lub gniją zatruwając nasz organizm. Z tych właśnie wniosków narodziła się dieta rozdzielna.

Dieta rozdzielna – główne zasady

Podstawową zasadą jest nie łączenie w jednym posiłku produktów pochodzących z dwóch podstawowych grup, a więc białek i węglowodanów. Nie powinno się jeść np. kotleta z ziemniakami, należy osobno zjeść kotlet z warzywami, należącymi do tzw. grupy obojętnej, a dopiero po 4 godzinach można zjeść ziemniaki – także z warzywami. Należy jeść trzy posiłki dziennie, w odpowiednich porach dnia, zawsze tych samych. Potrawy należy jeść powoli, dokładnie je rozdrabniając.

hand hits little cakes with closed fist
Fot. Depositphotos

Podział produktów

Dr Hay’es podzielił produkty żywieniowe na dwie podstawowe grupy: białka i węglowodany oraz trzecią tzw. naturalną – są to głównie warzywa i owoce, które można łączyć z obydwiema grupami. Grupę białek stanowią: mięso, wędliny, ryby, soja, mleko i żółte sery. W skład tej grupy wchodzą też owoce będące jakby nośnikiem enzymów i pomagające w trawieniu białek są to: jabłka, morele, owoce cytrusowe (pomarańcze, grejpfruty, ananasy), kwaśne śliwki, jeżyny, truskawki, maliny. Grupę węglowodanów stanowią: produkty zbożowe (pieczywo, kasze, makarony) oraz ziemniaki, nośnikiem enzymów są tu: banany, słodkie gruszki, słodkie śliwki, rodzynki, daktyle, figi, mango i papaja. Trzecią grupę produktów neutralnych, które można łączyć z obydwoma pozostałymi stanowią: tłuszcze, śmietana, kwaśne mleko, kefir i jogurt, serek mascarpone, większość warzyw (z wyjątkiem ziemniaków zaliczonych do grupy węglowodanów), grzyby, zioła, herbaty ziołowe, orzechy i nasiona.

Tak więc na śniadanie zjedzmy np. jajko gotowane z pomidorem, lub jogurt z owocami. Na obiad – kotlet z piersi kurczaka z surówką z sałaty zielonej i ogórka polaną jogurtem, lub warzywa z ziemniakami lub makaronem. Na kolację zaś kromka pieczywa z miodem lub omlet z jajek z pomidorami i łososiem. W trakcie diety powinno się dużo pić wody mineralnej niegazowanej, herbaty ziołowe itp. w ilości co najmniej 1,5 l dziennie. Owoce można jeść pomiędzy posiłkami, ale należy też zachować odpowiedni odstęp czasowy – po posiłku z białek 4 godziny, a po węglowodanach 2 godziny. Desery, które składają się głównie ze skrobi i cukru można jeść tylko po posiłkach złożonych z węglowodanów

Czy dieta rozdzielna jest rzeczywiście ratunkiem dla naszego zdrowia?

Obecnie bardzo popularna szczególnie w Ameryce. Są różne opinie specjalistów co do jej stosowania. Lekarze w większości podchodzą do niej sceptycznie, a dietetycy polecają dietę zrównoważoną. Entuzjaści diety rozdzielnej nie mogą zrozumieć tej postawy. Choć poza badaniami dr Hay’esa nie ma niepodważalnych dowodów naukowych co do jej skutków. Niewątpliwie żeby dawała efekty konieczny jest bardzo ostrą dyscyplinę żywieniową, co w naszym zabieganym świecie nie zawsze jest możliwe do osiągnięcia. Bardzo ostro przestrzegane godziny posiłków, konieczność gotowania w domu z odpowiednio dobranych produktów sprawia, że nie wszyscy mogą sobie na nią pozwolić. Niewątpliwie, stosowanie tej diety usuwa toksyny z organizmu, a przy dokładnym liczeniu kalorii daje dobre skutki odchudzające, a ponieważ dostarcza wszystkich składników potrzebnych dla prawidłowego działania organizmu, wcale nie jest szkodliwa, czego nie można powiedzieć o wielu innych „cudownych” dietach odchudzających.

Poprzedni

Zasady diety plaż południowych

Zasady diety trzustkowej

Następny

Dodaj komentarz