Zdrowa dieta na lato

12 kwietnia 2014 Tagi , , , , ,

Lato wystawia nasz organizm na działanie wysokich temperatur co jest głównym powodem do tego, żeby zadbać o prawidłowy sposób odżywiania. Zdrowa dieta na lato powinna być więc odpowiednio zbilansowana, żeby dostarczać nam niezbędnych w tym okresie składników odżywczych i witamin oraz co najważniejsze powinna być również lekka, żeby nie przeciążała za bardzo naszego organizmu. Przedstawiamy najlepszą dietę na upalne dni, która pozwoli ci przetrwać lato w dobrej formie.

Przede wszystkim owoce i warzywa

Latem powinniśmy korzystać z dobrodziejstw, jakie daje nam matka natura. Sezonowe owoce i warzywa pełne witamin i minerałów to niekwestionowany numer jeden wśród składników letniej diety.

[AdSense-A]

Dostarczą nam niezbędnej ilości witamin i soli mineralnych, które tracimy wraz z litrami wylewanego potu. Wśród owoców najbardziej chłodząco na organizm wpływa arbuz i cytryna. Zalecane w trakcie trwania upałów warzywa to natomiast sałaty, kiełki, ogórki oraz herbaty z mięty lub pokrzywy.

Arbuza możemy schłodzić w lodówce. Po takim wcześniejszym ochłodzeniu go będzie smakował wprost bajecznie. Warzywa warto spożywać na surowo po uprzednim umyciu w wodzie. Mogą to być np. pomidory (zwykłe lub koktajlowe), ogórki szklarniowe lub gruntowe, sałata, papryka, rzodkiewka i inne, które łatwo znajdziemy na sklepowych półkach. Podczas obiadu zamiast gorącej zupy postawmy na orzeźwiający chłodnik, np. z dodatkiem ogórka i rzodkiewki. Połączenie zimnego jogurtu bądź zsiadłego mleka z warzywami może okazać się idealnym pomysłem na letni chłodzący posiłek. Chłodnik jest zdrowy i niskokaloryczny, dlatego doskonale nadaje się do jedzenia nawet podczas diety.

Zamiast gorącej herbaty czy kawy wybierzmy chłodny napar z mięty lub melisy. Herbata miętowa/ mięta działa regulująco na układ trawienny, wspomaga pracę jelit i usprawnia pracę dróg żółciowych. Zamiast tradycyjnej herbaty możemy także zaparzyć pokrzywę, która słynie z właściwości leczniczych, między innymi bardzo dobrze uzupełnia niedobory żelaza.

Nawadniajmy nasz organizm

W czasie upałów nasze ciało produkuje duże ilości potu, który wychodząc z naszego organizmu zabiera z niego również zapasy wody. Dlatego też niezwykle ważne jest przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów, szczególnie wody, co zapobiec ma odwodnieniu organizmu. Niezależnie od tego, czy jesteśmy spragnieni czy nie, powinniśmy wypijać minimum 2 litry płynów dziennie. Nie bez znaczenie jest również rodzaj oraz jakość przyjmowanych przez nas płynów. Zrezygnujmy z napoi kofeinowych oraz słodzonych jak również wysokokalorycznych napojów gazowanych. Postawmy raczej na świeżo wyciśnięte soki z dostępnych owoców, herbatki ziołowe i oczywiście wodę mineralną. Bardzo ważne jest, żeby często spożywać napoje ciepłe, gdyż wzmogą one wydzielanie potu, co ochłodzi nasz organizm. Spożywanie zbyt dużych ilości zimnych napojów zaburza procesy trawienia i powoduje skurcze żołądka.

Ograniczmy spożywanie zbyt dużych ilości białka

Zdrowa dieta na lato to również rezygnacja z substancji odżywczych, które przyjmowane w zbyt dużej ilości mogą powodować senność i apatię. Właśnie dlatego w  czasie upałów jedzenie zbyt dużych ilości produktów zawierających białka może spowodować, że będziemy się czuli zmęczeni, senni i zdemotywowani.

Nie przejadajmy się

W okresie letnim warto zadbać o to, żeby jeść regularne posiłki składające się z małych porcji. Objadanie się tylko dodatkowo obciąży nasz organizm. Produkty, jakie będziemy jeść powinny być lekkostrawne i niskokaloryczne. Najważniejsze jest śniadanie, które powinno nam dostarczyć odpowiednia porcję składników odżywczych i zapewnić energię, która będzie nam niezbędna do normalnego funkcjonowania przez cały dzień. Na śniadanie można zjadać płatki owsiane lub jaglane zalewane na noc gorącą wodą i rano miksowane w blenderze razem ze świeżymi truskawkami lub malinami. Obiad również nie powinien być zbyt ciężkostrawny mogą to być ziemniaczki z jogurtem naturalnym, ogórkiem lub koperkiem. W formie przekąsek najlepiej sprawdzą się owoce i warzywa.

Zdrowa dieta na lato zakłada, że rezygnujemy z częstego spożywania posiłków ciężkostrawnych, a właśnie za takie uchodzą potrawy smażone oraz pieczone. Latem warto zrezygnować z jedzenia dań typu Fast-food oraz produktów, które mogą doprowadzić do zatrucia w organizmie. Mowa tu przede wszystkim o produktach, które w upały mogą ulec szybkiemu psuciu się, np. majonez, kremy do tortów, dania z grzybami itp. W upalne dni, kiedy nasza produktywność spada i trudniej nam zmotywować się do ćwiczeń i treningu, warto postawić na oczyszczanie organizmu. Zamiast alkoholu pić wodę, zamiast słodyczy jeść surowe niskokaloryczne owoce i warzywa. Zamiast sosów i ciężkostrawnych mięs postawić na sałatki,  dania z makaronami i ryżem oraz ryby.

Poprzedni

5 pomysłów na zdrową i niskokaloryczną kolację!

Jak wzmocnić organizm po chorobie?

Następny

1 komentarz do wpisu “Zdrowa dieta na lato”

  1. Uwielbiam sobie robić sok z arbuza na trening 🙂 Nawet mój trener personalny powiedział że to super sposób na nawodnienie organizmu i dostarczenie witamin. Arbuzy są teraz po 2 zł to mnie wychodzi mniej niż pseudo soki z marketu a ja nie lubię przepłacać dlatego też wybrałam siłownię w Saturn Fitness bo mają bardzo tanie karnety zwłaszcza dla studentów i na poranne treningi bo wtedy wychodzi półdarmo.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz