Zdrowe przekąski – czyli jakie?!

, 27 kwietnia 2015 Tagi , ,

Trzy lub pięć posiłków dziennie w wyznaczonych porach? Chociaż to możliwe, to jednak wymaga sporej samokontroli i najczęściej pałaszujemy coś pomiędzy nimi. Uwielbiamy różnego rodzaju przekąski – do podjadania przyznaje się większość z nas, ale w większości wybieramy te niezbyt zdrowe.

Chipsy, słodkie wypieki czy batony to królowie przekąsek. Chociaż często wyjątkowo smaczne, to jednak na ogół pod kątem składników odżywczych całkowicie bezwartościowe. Dodatkowo jemy je w biegu, pomiędzy zajęciami czy w przerwie w pracy, ponieważ to one są najłatwiej dostępne. To jednak szybka droga nie tylko do dodatkowych kilogramów, ale ponadto gorszego samopoczucia. Coraz więcej osób narzeka na nadwagę i otyłość, co dotyczy także dużej liczby dzieci – maluchy z Polski są jednymi z najszybciej przybierających na wadze w Europie!

Zamień na coś zdrowszego

Dlatego warto zamienić wszystkie niezdrowe przekąski na ich zdrowe odpowiedniki. Wcale nie musi przy tym odbywać się to kosztem ich smaku, ponieważ teraz zarówno w sklepach czeka mnóstwo pyszności dla osób dbających o linię oraz swoje zdrowie, jak i można przygotować je samemu w domu. Ta druga opcja wymaga oczywiście czasu, ale przyszykowanie warzyw z sosem czy upieczenie ciasteczek z ziarnami wcale nie jest wyjątkowo trudne. Przekąski w związku z tym nie muszą być wcale niezdrowe – co warto wybrać, żeby błyskawicznie zaspokoić głód?

Owoce i warzywa

To najlepszy zakup, jeżeli ma się ochotę na coś pysznego i łatwego do zdobycia. Sklepowe półki uginają się nie tylko od jabłek, brzoskwiń czy malin, ale czekają także bardziej egzotyczne owoce. Warzywa także są świetnym rozwiązaniem – pokrojona w słupki marchewka, papryka, ogórek, cukinia czy kalarepa są doskonałą przekąską pomiędzy posiłkami, a będą jeszcze pyszniejsze z czosnkowym sosem jogurtowym (wystarczy tylko jogurt naturalny, przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku oraz ulubione zioła).

[colored_box color=”eg. blue, green, grey, red, yellow”]W sklepach można znaleźć także soki ze świeżych warzyw i owoców oraz musy warzywne i owocowe. Nie należy przesadzać ze spożywaniem słodkich owoców – one w nadmiarze także tuczą.[/colored_box]

Orzechy i suszone owoce

Bogate w witaminy i minerały, cenne nienasycone kwasy tłuszczowe – wyjątkowo pyszne i doskonałe jako przekąska każdego dnia. Orzechy makadamia, orzechy brazylijskie, nerkowce, orzechy włoskie, rodzynki, suszone jabłka, mango, brzoskwinie czy żurawina – wybór jest ogromny. W sklepach czekają także miksy takie jak Mieszanka Studencka. Gdy wybierasz orzechy i suszone owoce, pamiętaj jednak o tym, że są dość kaloryczne, dlatego nie przesadzaj z ich ilością!

Na biało

Kefir, maślanka, jogurt czy też twarożek to szybki i zdrowy sposób na przekąskę. Nabiał zawiera dużą ilość wapnia oraz białka, a także naturalne probiotyki, które sprzyjają prawidłowemu trawieniu. Gdy wybierasz w sklepie tego rodzaju produkty, sprawdzaj ich składy – najlepsze są te całkowicie naturalne i bez dodatku owoców (często zawierają cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, barwniki). Do jogurtu możesz samodzielnie dodać świeże owoce, żeby przekąska była jeszcze bardziej wartościowa i wyśmienita.

Pieczywo ciemne i nie tylko

Zamiast słodkich wypieków, które są bombami kalorycznymi, wybieraj zdrowe pieczywo – wafle ryżowe, chrupki chleb, macę czy suchary. Są bogate w błonnik, witaminy z grupy B – B1 oraz B2, magnez, cynk oraz żelazo. Najlepsze będą te pełnoziarniste, które są wypiekane bez wykorzystania tłuszczu. To pieczywo doskonale nadaje się też na śniadania i kolacje.

Coś słodkiego

Gdy masz ochotę na coś słodkiego do przekąszenia, zamiast batonów i cukierków postaw na naturalne słodycze. Gorzka czekolada, masło orzechowe (tylko nie za dużo), ciasteczka zbożowe bez cukru, sorbety owocowe (warto sprawdzić skład) czy chipsy lub frytki warzywne bez tłuszczu z piekarnika i pieczone jabłka z rodzynkami i cynamonem – jest w czym przebierać i można znaleźć coś wyśmienitego zarówno w sklepach, jak i wykonać tego rodzaju słodkości w domu.

Zatem gdy masz ochotę na coś słodkiego, postaw na zdrowe przekąski – wraz z nimi dostarczysz swojemu organizmowi wiele wartościowych składników, w tymi minerałów oraz witamin. Nawet jeżeli nie masz czasu na samodzielne przygotowywanie zdrowych przekąsek w domu, na półkach dobrych sklepów i delikatesów znajdziesz mnóstwo propozycji dla siebie!

Poprzedni

Wszystko o: testosteron propionat

Dieta zespołu jelita wrażliwego

Następny

Dodaj komentarz