Jak schudnąć po ciąży?

, 27 kwietnia 2015 Tagi , , , ,

Każda kobieta pragnie cieszyć się szczupłą sylwetką, ale w pewnym momencie może stanąć przed koniecznością znalezienia odpowiedzi na pytanie „jak schudnąć po ciąży?”. To przecież bardzo specyficzny moment. Nie dość, że ciąża pozostawia nam pamiątkę w postaci nadprogramowych kilogramów, to jeszcze sprawia, że w ciągu ostatnich miesięcy niemal odzwyczaiłyśmy się od wysiłku fizycznego. Może być i tak, że spoglądając w lustro, zbliżająca się misja powrotu do zadowalającej nas formy wyda nam się „mission impossible”. Zupełnie jednak niepotrzebnie. Trzeba tylko wiedzieć, jak do tego „zbijania” kilogramów się zabrać.

Moment, którego nie możemy przespać

Przede wszystkim… z głową. Stając więc przed tym lustrem na kilka dni przed porodem, pamiętajmy, że już w momencie pojawienia się dziecka na świecie zgubimy kilka (nawet osiem) kilogramów. Co więcej, w trakcie kilku następnych dni nasze ciało uszczupli się o kolejne, co będzie konsekwencją zmniejszenia się w naszym organizmie objętości wody. Dopiero wówczas będziemy w stanie powiedzieć, jakie tak naprawdę zmiany w naszej wadze wywołała ciąża. To najlepszy moment na ułożenie planu walki ze zbędnymi kilogramami. Jeśli moment ten prześpimy, później będzie nam znacznie trudniej.

Koniec z wilczym apetytem

Wszystko dlatego, że po ciąży nasz organizm najchętniej chudnął będzie przez kilka pierwszych miesięcy (jedni specjaliści mówią o czterech, inni wydłużają ten okres do pół roku). Zawdzięczamy to zmianom w gospodarce hormonalnej. Ujmując rzecz bardziej wprost – wraz z porodem tracimy łożysko, które przez ostatnie miesiące było odpowiedzialne za nasz wilczy apetyt. Skoro zaś to nasze zapotrzebowanie na jedzenie spada, grzechem wręcz byłoby z tego nie skorzystać. Można by powiedzieć, że to czas, który matka natura daje nam, by w najbardziej skuteczny sposób powalczyć o powrót do upragnionej sylwetki.

Szybkie jedzenie, napoje gazowane? Zapomnijmy o nich!

Jak powinniśmy ten czas spożytkować? Zacznijmy od odpowiedniej diety. Czyli takiej, której kluczowymi składnikami będą drób, ryby, makaron pełnoziarnisty, ryż naturalny, ciemne pieczywo, warzywa i owoce. Jednocześnie postarajmy się na dobre zapomnieć o wszystkim tym, co kojarzy się z niezdrowym trybem życia. Na myśli mamy więc wszelkiego rodzaju fast foody, tuczące przekąski i napoje gazowane. Gdyby nagle w barach i na sklepowych półkach ich zabrakło, nie powinno to zrobić najmniejszego nawet wrażenia. Pamiętaj, że to co spożywasz je także twoje dziecko, które karmisz piersią. O tym, że alkohol jest wykluczony w okresie karmienia niemowlęcia piersią nie trzeba nikomu wspominać.

Woman child outdoor
Fot. Depositphotos

Potrzebne nam będą silna wola i odrobina cierpliwości

Co innego częstotliwość, z jaką będziemy przyjmowały posiłki. Jeśli do tej pory nie funkcjonowałyśmy wedle zasady pięciu dziennie (pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja), mamy świetną okazję, by się z nią zaznajomić. Nieprzypadkowo bowiem zaleca się ją w wielu dietach. Zapewniamy, że efekty przyjdą, a potrzebna są jedynie silna wola i odrobina cierpliwości. Być może w którymś momencie – chcąc przyspieszyć proces chudnięcia – przyjdzie nam co prawda do głowy, by rozpocząć coś, co można by nazwać głodówką, ale szybko powinniśmy tę myśl porzucić. Taka głodówka nie jest ani czymś zdrowym, ani skutecznym. Nawet jeśli pozwoli szybciej zrzucić kilka kilogramów, niedługo potem zaserwuje nam efekt jojo. A tego byśmy nie chciały…

Przypomnijmy sobie, co oznacza aktywność ruchowa

To dlatego w parze z racjonalną dietę musi iść aktywność ruchowa. Jak już wspominaliśmy, ostatnimi czasy wiele jej nie było, stąd wracać do niej należy stopniowo, bez wykonywania gwałtownych ruchów. Chyba, że byłaś mądrą mamą i nie rezygnowałaś z aktywności w czasie ciąży. Dzięki temu znacznie łatwiej wrócisz do dawnej sylwetki.

Na początek idealne będą po prostu spacery, a kiedy przekonamy się, że nasz organizm dobrze je znosi, również takie formy aktywności jak na przykład jazda na rowerze stacjonarnym. Pamiętajmy jednak, że poród nie jest błahą sprawą, dlatego nie wolno nam przeszarżować. Musimy same wsłuchiwać się we własne ciało i jeśli tylko wyśle nam jakiekolwiek sygnały alarmowe, zmniejszyć intensywność ćwiczeń. O takich jak choćby te wykonywane na siłowni na tym etapie w ogóle zapomnijmy.

Najważniejsze – nie narzucaj sobie zbyt wiele

Kobiety, które mają dzieci często czują presję społeczeństwa aby być mamą idealną. Jeśli jakaś kobieta zbyt wolno gubi kilogramy może spotkać się nawet z krytyką. Nie przejmuj się nią. Dopiero co urodziłaś dziecko, jesteś tak samo ważna jak ono. Istotne jest by schudnąć trwale a nie zbyt szybko – to nie wyścigi, a ty jesteś potrzebna swojemu dziecku, zdrowa i silna.

Wiadomo, że w pierwszych miesiącach życia wszystko kręci się wokół dziecka, ale nie zapominaj też o sobie. Relaksuj się kiedy tylko możesz, staraj się spać osiem godzin na dobę. Stres i niedospanie nie sprzyjają chudnięciu, a być może wypoczęcie jest do niego wręcz kluczem. Angażuj swojego partnera w opiekę nad dzieckiem.

 

Poprzedni

Ile kalorii ma jajko?

Niedobór witaminy B12

Następny

Dodaj komentarz