Jak działa kolagen i czy warto go zażywać?

8 czerwca 2021 Tagi , , , ,

Kolagen często występuje w kremach i balsamach, dlatego może się wydawać sztuczną substancją. Jest to jednak jeden z najważniejszych składników wytwarzanych przez nasz organizm. Działa nie tylko na naszą skórę, ale też zdrowie kości i stawów. Pytanie brzmi – jeżeli wytwarzamy go sami, czemu powinniśmy go suplementować?

Kolagen jest głównym białkiem w naszych tkankach

Ta substancja znajduje się w naszej skórze, kościach, stawach. Odpowiada za gęstość, jędrność i elastyczność skóry – stanowi 60% wszystkich białek skóry. To właśnie kolagen odpowiada za odnawianie się komórek, dlatego jest nazywany białkiem młodości. Pomimo swojej elastyczności jest bardzo wytrzymały. Odpowiada nie tylko za nasz wygląd, ale też chroni organy takie jak nerki, żołądek i wątroba. Tworzy wokół nich warstwę ochronną. Znajdziemy go też w naszych kościach, zębach, ścięgnach, chrząstkach, naczyniach krwionośnych, rogówce – jednym słowem w całym ciele. Odpowiada też za naszą odporność – zapobiega interakcji drobnoustrojów, toksyn i komórek rakowych.

Jak kolagen wpływa na wygląd naszej skóry?

To białko zapewnia nam, a raczej naszej skórze, ciągłość procesu odnowy komórkowej. Dzięki kolagenowi nasza skóra jest też odpowiednio nawodniona, a tym samym sprężysta i miękka. Jeżeli mamy w ciele substancję, która zapewnia nam jędrną skórę, to dlaczego z czasem zauważamy zmarszczki? Ponieważ z wiekiem nasza zdolność tworzenia włókien kolagenowych robi się coraz słabsza. Naukowcy doszli do smutnych wniosków – ten proces zaczyna się już po 25 roku życia. Dlatego właśnie zauważamy kurze łapki, cellulit i wypadające włosy. Zaburzone tworzenie się kolagenu występuje też przy niektórych chorobach, np. tych autoimmunologicznych. Na gorszą produkcję kolagenu wpływa też intensywny sport, stres, a nawet … pogoda.

W jakim pożywieniu znajdziemy kolagen?

Kolagen jest produkowany przez nasze ciało, ale możemy go też znaleźć w kilku produktach spożywczych. Jeżeli chcemy zwiększyć jego ilość w naszej diecie, powinniśmy włączyć do niej żelatynę, a więc wszelkiego rodzaju galarety i galaretki oraz podroby i… kurze łapki. Należy jednak pamiętać, że produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają też dużo tłuszczów, więc mogą wpłynąć na poziom naszego cholesterolu. Kolagen pojawia się też w produktach roślinnych – tych, które zawierają koenzym Q10. Należą do nich rośliny strączkowe, ryby i kiełki pszenicy. Możemy też wzbogacić swoją dietę w produkty, które pomagają w wytwarzaniu kolagenu. Są to np. owoce i warzywa bogate w witaminę C (truskawki, cytrusy, brokuły, zielona pietruszka). Witamina E z kolei przeciwdziała usztywnianiu się włókien kolagenowych. Wskazane jest też gotowanie potraw zamiast smażenia czy grillowania.

Suplementy z kolagenem – kiedy zażywać?

Powodów zażywania kolagenu może być wiele – wynika to z jego różnorodności. Jest polecany szczególnie u kobiet w okresie pomenopauzalnym, ponieważ wtedy zasoby kolagenu w ciele drastycznie się zmniejszają. Suplementy z tą substancją pomogą też każdemu, kto zmaga się z rozstępami, cellulitem, czy bliznami. Kolagen jest bardzo popularnym suplementem wśród sportowców i osób intensywnie trenujących na siłowni. Właśnie podczas wysiłku fizycznego zużywamy dużo kolagenu. W suplementach występuje on w wielu formach: proszku, tabletek, napojów, kremów, balsamów. Zażywanie takich suplementów może poprawić wygląd naszej skóry oraz zwiększyć jej nawilżenie. Takie suplementy zmniejszą też ryzyko osteoporozy, ponieważ zwiększają gęstość kości.

Dlaczego kolagen warto zażywać przy treningach?

Obecnie kolagen jest reklamowany szczególnie wśród sportowców i osób trenujących. Wysiłek fizyczny taki jak bieganie czy podnoszenie ciężarów jest dużym obciążeniem dla całego ciała – kości, mięśni, ścięgien, skóry. Ćwiczenia przyspieszają zużywanie kolagenu i mogą skutkować przeciążeniem organizmu. Niedobór kolagenu sprawia, że ścięgna i więzadła robią się sztywniejsze, co może zwiększyć ryzyko kontuzji. Kiedy podczas treningów odczuwamy ból, oznacza to, że nasze ciało potrzebuje pomocy. Wspomaganie się kolagenem zalecają nawet fizjoterapeuci. Suplementacja pomoże nam też w regeneracji.

Kolagen pomaga też, kiedy jest już za późno i podczas ćwiczeń nabawiliśmy się kontuzji. Substancja pomoże nam w okresie rekonwalescencji. Zwiększy mobilność ścięgien, więzadeł, mięśni. Kolagen powinniśmy brać nie tylko dla bezpieczeństwa, ale też zoptymalizowania naszych treningów – pomaga on we wzroście i utrzymaniu masy mięśniowej. Według naukowców kolagen pomaga stymulować produkcję białek odpowiedzialnych za wzrost masy mięśniowej.

Szybkie przybranie masy mięśniowej może też oznaczać rozstępy. Często pojawiają się one na udach, pośladkach, czy ramionach, szczególnie u kobiet. Suplementacja kolagenem pozwoli na zwiększenie elastyczności skóry, co pomoże w zapobieganiu rozstępom.

Jak wybrać suplementy z kolagenem?

Na półkach w aptekach i w sklepach internetowych możemy znaleźć teraz kilkadziesiąt różnych produktów zawierających kolagen. Jak wybrać spośród wielu opcji i czym się kierować? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na typ i klasę kolagenu. Wyróżniamy dwa rodzaje:

  • kolagen typu I – jest to aż 90% białek kolagenowych, tym samym jest on najbardziej wartościowy dla organizmu. Jest budulcem skóry, więzadeł i nadaje im wytrzymałość.
  • kolagen typu II – wpływa na ścięgna, zapewniając im elastyczność i strukturę. Zalecany dla osób, które mają problemy ze stawami.

Najbardziej zalecany jest kolagen pochodzący z ryb, np. tuńczyka, rekina lub dorsza. Jest on najbardziej zbliżony do kolagenu ludzkiego, dzięki czemu jest wysoko przyswajalny. Dodatek witaminy C i kwasu hialuronowego będzie jeszcze bardziej stymulował produkcję kolagenu.

Suplementacja kolagenu w formie kosmetyków

Kolagen jest częstym składnikiem kremów i balsamów. Stosowanie takich kosmetyków pomoże odbudować zniszczone komórki, przywracając skórze nawilżenie, jędrność i gładkość. Chociaż kolagen nie odwróci procesu starzenia, to sprawi, że skóra będzie bardziej napięta, a zmarszczki mniej widoczne. Kosmetyki zawierające kolagen są też zalecane w przypadku osób z trądzikiem. Specyfik wyrówna koloryt skóry i zminimalizuje blizny potrądzikowe.

Twarz to nie jedyny rejon ciała, gdzie może pomóc kolagen. Poprawia on wygląd skóry z cellulitem, rozstępami i wszelkiego rodzaju bliznami. Kolagen wpłynie też na wygląd włosów i paznokci. Sprawi, że będą mocniejsze, błyszczące i niełamliwe. Przy stosowaniu „zewnętrznych” suplementów kolagenu należy pamiętać też o uzupełnianiu braków „wewnętrznych” przy pomocy diety albo suplementów.

Chociaż obecnie z każdej strony jesteśmy bombardowani informacjami o witaminach, składnikach mineralnych, antyoksydantach, kwasach tłuszczowych i wielu innych substancjach, które powinniśmy zażywać, to kolagen jest jednym z rzeczywiście nam potrzebnych składników. Biorąc pod uwagę, że zaczynamy produkować go mniej już po 25 roku życia, to nie ma co czekać. Lepiej zacząć zażywać kolagen profilaktycznie, zanim nasze ciało odczuje jego niedobór.

Poprzedni

Jak się przygotować na otwarcie siłowni?

Ćwiczenia w upale – jak zrobić to bezpiecznie?

Następny

1 komentarz do wpisu “Jak działa kolagen i czy warto go zażywać?”

  1. Jeżeli chodzi o peeling ze swojej strony mogę polecić świetną rękawicę peelingującą i antycellulitową od Glov. Mój niezbędnik 🙂
    https://glov.co/pl/produkt/spa/rekawica-do-masazu-ciala-glov-skin-smoothing/

    Odpowiedz

Dodaj komentarz