Dieta pudełkowa – pomoc w budowaniu masy mięśniowej?

24 lutego 2021 Tagi , ,

Dieta pudełkowa kojarzy nam się z odchudzaniem i utratą kilogramów. Fit catering może być też jednak świetnym narzędziem przy robieniu masy i budowaniu rzeźby. Dieta przygotowana przez specjalistów bardzo ułatwi nam życie i zapewni potrzebne składniki odżywcze.

Dobierz odpowiednią kaloryczność diety pudełkowej

Potrzeby kaloryczne osób, które ćwiczą z obciążeniem i których celem jest zbudowanie masy mięśniowej, będą inne od tych osób na diecie redukcyjnej. Nieważne ile podniesiemy na sztandze, ile squatów z obciążeniem zrobimy, ile razy podciągniemy się na drążku – jeżeli do tego będziemy jeść 1200 kalorii dziennie, nie zobaczymy efektów. Ciało do utrzymania kilograma mięśni potrzebuje od 14 do 21 kalorii. Taka sama ilość tłuszczu zużywa tylko 4-6 kalorii. Właśnie dlatego osoby, które trenują lub uprawiają sport, powinny myśleć o zwiększeniu, a nie zmniejszeniu kalorii. Odpowiednią kaloryczność możesz obliczyć sam, np. za pomocą kalkulatorów internetowych albo z pomocą dietetyka.

Wraz z przyrostem mięśni zwiększaj kaloryczność

Każda osoba, która trenuje na przyrost masy wie, że w pewnym momencie następuje przestój. Pomimo że jemy i ćwiczymy tak samo, nagle przestajemy widzieć jakikolwiek progres. Jest to naturalna kolej rzeczy, ale to nie oznacza, że musimy się na to godzić. Taki zastój możemy pokonać poprzez zwiększenie kaloryczności diety. Wyjaśnienie jest bardzo proste – jeżeli ciągle jemy tyle samo, ale zwiększamy ilość mięśni, w pewnym momencie nowa tkanka mięśniowa nie będzie miała odpowiedniej podaży energii. Wzrost bilansu kalorycznego możesz ponownie skonsultować ze specjalistą albo sam spróbować zwiększyć swoje spożycie o 10-15%. Diety pudełkowe oferują szeroki zakres kaloryczny, więc bez problemu znajdziesz odpowiedni wariant. Będziesz też miał pewność, że odpowiednio zwiększyłeś ilość kalorii. Taka decyzja podjęta na własną rękę może skutkować przyrostem tkanki tłuszczowej, a nie mięśniowej.

Zanim jednak zdecydujesz się na taką decyzję, odczekaj kilka dni. Chwilowy przestój może się zawsze zdarzyć, ale już po tygodniu czy dwóch możesz nagle zobaczyć na wadze efekty. Dlatego mówimy o skokowości postępów. Dopiero jeżeli po 3-4 tygodniach treningów nie widzisz efektów, zastanów się nad nową dietą.

Składniki diety kluczowe w diecie sportowca

Nie tylko kaloryczność ma znaczenie. Drugą ważną kwestią jest skład diety. Do budowy mięśni niezbędne jest białko. Treningi zwiększają zapotrzebowanie na ten składnik. Jest on budulcem wszystkich tkanek w naszym ciele oraz jest niezbędny do regeneracji. Osoba trenująca powinna spożywać dzienną dawkę białka odpowiadającą 150% masy ciała w gramach, np. osoba ważąca 80 kilogramów, powinna spożywać 120 gramów białka. Liczy się również źródło białka. Bycie sportowcem nie musi oznaczać łykania suplementów i popijania odżywek białkowych. Całą potrzebną ilość budulca znajdziemy w naturalnym pożywieniu: mięsie, nabiale, roślinach strączkowych, rybach czy tofu.

Drugim ważnym składnikiem będą węglowodany. To one dostarczają energię potrzebną do wysiłku. Powinny zaspokajać 60% naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Najlepszym źródłem tego składnika diety będą produkty pełnoziarniste: pieczywo, płatki owsiane, otręby oraz warzywa i owoce. Sportowcy powinni łączyć białko z węglowodanami, dlatego w ich diecie powinny znaleźć się takie posiłki jak np. koktajl z bananami, płatkami owsianymi i jogurtem czy owsianka z owocami i nabiałem. Dieta pudełkowa zapewnia nam takie posiłki i dba o odpowiedni stosunek białka do węglowodanów.

Witaminy i składniki mineralne potrzebne sportowcom

Odpowiednia dawka białka i węglowodanów nic nam nie da, jeżeli nie dostarczymy ciału potrzebnych witamin i składników mineralnych. Ćwiczenia zwiększają zapotrzebowanie na witaminy B1 i B2, które są niezbędne do utleniania węglowodanów oraz aminokwasów. Witaminy z tej grupy są też niezbędne do wytwarzania energii i przekazywania impulsów nerwowych. Inna niezbędna witamina to witamina D. Oprócz zapewniania zdrowych kości pomaga też w utrzymaniu gospodarki wapniowo-fosforowej. Witamina D wzmacnia też nasz układ odpornościowy i wspomaga samopoczucie. Jest to jedyna witamina, która powinna być suplementowana, szczególnie w okresie zimowym.

Wraz z potem tracimy wiele składników, np. potas, sód, wapń czy magnez. Sód i potas są niezbędne do odpowiedniego przewodnictwa nerwowego oraz utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Brak magnezu we krwi może doprowadzić do bolesnych skurczów podczas treningów. Ważna jest też odpowiednia podaż żelaza, które transportuje tlen do naszych komórek. Poprawia ono naszą kondycję i zmniejsza zmęczenie. Wszystkie powyższe składniki dostarczy nam zdrowa dieta bogata w warzywa, owoce, strączki, mięso, ryby i nabiał. Dietetycy pracujący w firmie cateringowej dbają o odpowiednią podaż tych składników i różnorodność w diecie.

Dieta pudełkowa nauczy Cię regularności

Zbyt duży wysiłek fizyczny przy małej kaloryczności może prowadzić do katabolizmu mięśni. Potocznie mówiąc, jest to spalanie mięśni. Głodówka to nie jedyny powód. Do utraty mięśni można też doprowadzić jedząc zbyt rzadko. Tutaj też przychodzi na ratunek dieta pudełkowa. Jest to najlepsza metoda na naukę regularnego spożywania posiłków. Fit catering zapewnia nam każdego dnia 5 zdrowych posiłków. Nam pozostaje już tylko rozplanowanie tych posiłków w ciągu dnia. Osoby, które trenują powinny zwracać szczególną uwagę na rozłożenie posiłków wokół treningu.

Na 2 godziny przed wysiłkiem fizycznym powinniśmy spożywać posiłek bogaty w węglowodany, które zapewnią nam energię potrzebną do budowy mięśni. Jak najszybciej po treningu warto zapewnić swojemu ciału dawkę białka, potrzebnego nam do regeneracji.

Dieta pudełkowa to oszczędność czasu

Każdy kto regularnie trenuje albo uprawia sport wie, że jest to czasochłonne hobby. Zdrowe, ale pochłaniające dużą ilość czasu. A przecież sam trening to nie wszystko, musimy też doliczyć czas na dojazd oraz prysznic po. Dodajmy do tego pracę, czas na rodzinę, obowiązki i może nam już nie starczyć czasu na gotowanie, szczególnie zdrowe. Planowanie, zakupy, gotowanie i zakupy wymagają dużo czasu, którego osoby trenujące po prostu nie mają. Tutaj z ratunkiem przychodzi dieta pudełkowa. Nie wymaga ona żadnego wysiłku czy czasu przygotowania. Musimy tylko znaleźć czas na zjedzenie pysznego posiłku.

Dieta pudełkowa to ułatwienie naszych czasów, z którego jak najbardziej powinniśmy korzystać. Zdrowe odżywianie gwarantuje nam większą energię do ćwiczeń, rozsądne budowanie masy mięśniowej, lepszą regenerację i samopoczucie po ćwiczeniach. Fit catering ułatwia też nasze codzienne życie i oszczędza czas. Na rynku znajdziemy tysiące opcji, wiele z nich skierowanych właśnie do sportowców. Oferują one idealnie dobrane składniki odżywcze i skupiają się na produktach najważniejszych podczas budowania masy mięśniowej. Wybierz opcję, która najbardziej Ci odpowiada i pamiętaj, że wiele firm oferuje dni próbne. Skorzystaj z nich, żeby wybrać opcję idealnie skrojoną do Twoich potrzeb.

Poprzedni

Czy media społecznościowe mogą pomóc w odchudzaniu?

Błędy na siłowni – jak ich uniknąć?

Następny

Dodaj komentarz