Sporty wpływające na dobrą postawę ciała

, , 19 września 2016 Tagi , , , ,

Kiepska postawa ciała to jeden z najbardziej uwidocznionych współczesnych problemów ze zdrowiem. W większym niż kiedykolwiek stopniu widzimy dziś na ulicach całkiem młode osoby poruszające się o kulach. Już nawet trzynastoletnie dzieci mają poważne zwyrodnienia kręgosłupa. Czym to grozi i jaki sport uprawiać, by zwalczać te problemy?

Zła postawa a zdrowie

Przybieranie niewłaściwej postawy ciała na kilka godzin dziennie niesie ze sobą poważne zagrożenia. Jest to przyczyną wszelkich zwyrodnień, a co za tym idzie ogromnego bólu. W wieku pięćdziesięciu lat jesteśmy zmuszeni łykać tabletki przeciwbólowe oraz przyjmować zastrzyki z blokady sterydowej by jakoś funkcjonować bez bólu. Zła postawa to nie tylko zwyrodnienia i schorzenia kręgosłupa, to również schorzenia różnych stawów, na przykład biodrowego, również stawów ramiennych. Kiepska postawa ciała bywa przyczyną takich pozornie niezwiązanych ze sobą schorzeń, jak krzywy zgryz, czy migrenowe i klasterowe bóle głowy. W wyniku wieloletniej złej postawy dochodzi do schorzeń mięśni, mogą one na przykład zostać naderwane, co jest już procesem nieodwracalnym, choroba może jedynie postępować, uniemożliwiając poruszanie się. Jeśli do tego dopuścimy już na zawsze będziemy musieli walczyć z bólem. Zła postawa to mniejsza pojemność płuc, płytszy oddech, szybsze męczenie się. W wyniku notorycznego przyjmowania złej postawy wiele kobiet wygląda na znacznie bardziej tęższe niż są w rzeczywistości, przyjmowanie złej postawy wpływa również na wzrost, może on być nawet kilka centymetrów niższy niż w rzeczywistości. Długotrwałe skutki złej postawy, począwszy od dziecka do wieku dorosłego są opłakane i w realny sposób powodują znaczące pogorszenie jakości życia.

Złe nawyki a wada postawy

Okazuje się, że mimo edukacji tak naprawdę niewielu ludzi wiąże bóle kręgosłupa z kiepskimi nawykami. Tymczasem błędy w postawie są notoryczne i często nieświadome. Na przykład spędzanie długich godzin siedząc na twardym krześle to bardzo duże obciążenie dla kręgosłupa. Dla wygody często zakładamy nogę na nogę lub pochylamy się do przodu. Powoduje to zwyrodnienia w obrębie miednicy, kiepski dopływ krwi do mięśni, drętwienie kończyn dolnych, skrzywienie boczne kręgosłupa na odcinku lędźwiowym. W dodatku większość osób pracujących przy komputerze nie uprawia żadnej aktywności fizycznej. Oznacza to, że ich mięśnie są bardzo słabe, a przez to również bardzo podatne na zwyrodnienia, oraz dolegliwości bólowe. Przyczyną chorób pleców spowodowanych postawą to również kiepska dieta, uboga w białka, kwasy tłuszczowe oraz witaminy. Powoduje to jeszcze większe osłabienie mięśni i więzadeł kręgosłupa oraz kończyn. Przyczyną poważnych chorób związanych ze złą postawą jest również ignorowanie sygnałów ostrzegawczych wysyłanych przez organizm. Gdy pojawia się ból łykamy tabletkę przeciwbólową, ale nic poza tym. Nie przychodzi do głowy, że warto by zmienić nawyki, na przykład, o ile to możliwe, częściej siadać w pracy stojącej lub wstawać w pracy siedzącej, aby wykonać kilka ćwiczeń gimnastycznych.

Sporty pozwalające zadbać o lepszą postawę

W sporcie odpowiednia postawa jest bardzo istotna. To pierwsze, co musi wypracować osoba, która chce w ten sposób spędzać czas. Jednak istnieją rodzaje sportów, które wyjątkowo dobrze wpływają na kręgosłup.

Jazda na hulajnodze i deskorolce. Hulajnoga to rozrywka, która spodoba się dzieciom, a także dorosłym. Jazda na desce i hulajnodze sprawia, że pracują mięśnie całego ciała, również mięśnie pleców. Wzmacnia to je, oraz dodatkowo powoduje umocnienie mięśni pleców. Jazda na nich wymusza wyprostowaną postawę, szczególnie w przypadku deskorolki, ze względu na to, że tylko taka postawa gwarantuje najlepszą równowagę. Instynktownie człowiek jadący na desce prostuje plecy. W hulajnodze uchwyt jest umiejscowiony na wysokości przepony dziecka, przez co naturalnie również jest ono wyprostowane w czasie jazdy.

Pływanie. Pływanie jest niezwykle pożyteczne w przypadku profilaktyki chorób kręgosłupa oraz przy leczeniu lekkich schorzeń, takich jak na przykład nadmierna kifoza kręgosłupa. Doskonale prostuje go, powoduje wzmocnienie mięśni oraz więzadeł. Ponadto woda doskonale odpręża i masuje mięśnie, odciąża je i stawy, dzięki czemu pobudza proces leczenia i działa jako bardzo dobra rehabilitacja.

Tenis. Tutaj trenerzy od początku zwracają uwagę na jak najlepszą postawę ciała. W przeciwnym razie dojść może do zwyrodnień krążków między stawowych podczas skrętów ciała. Dla tenisistów wyprostowana postawa to bardzo ważny nawyk.

Bieganie. Również bieganie doskonale wpływa na mięśnie pleców, ale wyłącznie bieganie w pewnych warunkach. Wykluczony jest jogging po twardym chodniku i jezdni. Na bieganie trzeba wybierać tereny zróżnicowane, o dość miękkiej powierzchni, czyli na przykład leśne ścieżki czy park. Bieganie po nadmiernie twardej powierzchni obciąża kręgosłup, powoduje silne wstrząsy i ból. Nie należy również zapominać o odpowiednim obuwiu do biegania, amortyzującym stopy, nogi, a co za tym idzie również kręgosłup.

Poprzedni

Sposoby na natychmiastową lepszą sylwetkę

Błędne twierdzenia o otyłości

Następny

Dodaj komentarz