Strona główna Zdrowie Niedobór cynku – objawy i skutki

Niedobór cynku – objawy i skutki

Artykuł sponsorowany

564
0
PODZIEL SIĘ
Niedobór cynku – objawy i skutki
Oceń wpis

Cynk jest mikroelementem, który bierze udział prawie we wszystkich podstawowych procesach życiowych, choć fakt, że jest niezbędny dla organizmu, odkryto dopiero w latach 50. XX wieku. Niedobór cynku może objawiać się na różne sposoby, które łatwo dostrzec, na przykład przez pogorszoną kondycję włosów, skóry i paznokci. Warto jednak pamiętać, że wiele z tych objawów trudno jednoznacznie uznać za skutki niedoboru cynku. Jak rozpoznać czy cierpi się na niedobór cynku – a jeśli tak – jak go uzupełnić? Oto najważniejsze informacje na ten temat.

Dzienne zapotrzebowanie na cynk i objawy niedoboru

Dorosły człowiek w codziennej
diecie powinien przyjmować ok. 10 miligramów cynku. Warto jednak pamiętać o
tym, że jest to mikroelement, który powinien być obecny również  w diecie dzieci (do 8 mg) i niemowląt (do 3 mg).
Cynk pomaga między innymi zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie. Jeśli skóra
jest przesuszona bez wyraźnego powodu, a włosy i paznokcie słabe i łamliwe –
może być to spowodowane niedoborem cynku. Cynk pełni też ważną rolę w metabolizmie
węglowodanów oraz kwasów tłuszczowych i syntezie białek. Pomaga również w
prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz funkcji poznawczych.

Niedobór cynku – jak go uzupełnić?

Odpowiednia ilość cynku powinna
znaleźć się w każdej odpowiednio zbilansowanej diecie. To zawsze najlepszy
sposób na uniknięcie niedoboru tego mikroelementu. Co jeść, aby zapewnić
organizmowi odpowiednią ilość cynku? Dość nietypowym, ale jednocześnie
najbogatszym w cynk produktem na polskich stołachsą
ostrygi. Już 100 gramów tego specjału może zawierać nawet ponad 100 mg cynku,
czyli ilość znacznie przewyższającą dzienne zapotrzebowanie. Inne produkty
zawierają zdecydowanie mniej tego mikroelementu – między innymi wątroba cielęca
(8-12 mg w 100 gramach), kiełki pszenicy (do 12 mg), gorzka czekolada i kakao
(do 10 mg), pestki dyni (7-8 mg), wątroba wieprzowa (4-5 mg), orzechy ziemne
(3-6 mg), biała fasola (3-4 mg). Warto pamiętać też o tym, że jeśli dieta nie
zaspokaja zapotrzebowania organizmu na cynk, warto wspomóc się suplementami.
Przykład można znaleźć pod tym linkiem: http://www.pelafen.pl/.
Są wśród nich również preparaty zawierające cynk, opracowane z myślą o
dzieciach.

Cynk – zadbaj o jego prawidłowy poziom w organizmie

Bez względu na to, czy cynk
przyjmuje się w ramach zbilansowanej diety, czy wspiera się dietę różnymi
suplementami, warto zadbać o prawidłowy jego poziom w organizmie. Ma niebagatelny
wpływ na wiele funkcji organizmu, a jego niedobór może prowadzić do licznych
problemów – od tych prozaicznych, jak sucha skóra czy słabsze włosy, po o wiele
poważniejsze, dotyczące nieprawidłowości w procesach metabolizmu czy
odporności.

Artykuł sponsorowany

PODZIEL SIĘ