Jak trening wpływa na psychikę?

, , 2 września 2015 Tagi , , ,

Wpływ treningu siłowego na ciało jest dla wszystkich jasny. Można go ujrzeć na własne oczy, a nawet poczuć. Wydaje się oczywisty. Jednak znacznie mniej czasu poświęca się na omówienie kwestii jak trening wpływa na umysł. Okazuje się, że warto uprawiać sport nie tylko dla idealnej sylwetki. Pozytywny wpływ ćwiczeń fizycznych na psychikę jest dostrzegalny przez wszystkich uprawiających sporty, ale mało który trener fitness się na nim skupia. Wpływ jest i to wcale nie mały. Pozytywne nastawienie, odpowiednie zdolności psychiczne wielokrotnie bardziej przydają się w życiu niż po prostu mocne mięśnie. W większości życiowych problemów trzeba użyć głowy, a użycie pięści kompletnie mija się z celem. Dlatego warto ćwiczyć nie tylko dla zdrowia fizycznego ale również psychicznego. Stale przekonuje się o tym setki tysięcy osób. Oto jak uprawianie sportu wpływa na psychikę człowieka.

      1. Trening z ciężarami poprawia pamięć i koncentrację. Ciężki trening obejmujący podnoszenie ciężarów jest w stanie poprawić koncentrację nawet o dziesięć procent. Badania i testy dokonane na grupie ćwiczących udowodniły, że regularny trening siłowy pomaga w nauce i zapamiętywaniu nowych informacji. Przyczyna takiego stanu rzeczy nie jest jeszcze do końca znana, ale przypuszcza się, że jest to wynik hormonu stresu, jaki wytwarzany jest wówczas w organizmie. Sprawia on, że mózg jest bardziej skoncentrowany na zadaniu i bardziej czujny. Dzięki temu lepiej przyswaja informację, skupia się tylko na jednej rzeczy w danym momencie.
      2. Ćwiczenia pomagają radzić sobie ze stresem. Aktywność fizyczna poprawia umiejętność radzenia sobie ze zdenerwowaniem. Badania wykazały, że osoby ćwiczące postawione wobec jakiegoś skomplikowanego zadania, wymagającego wysiłku intelektualnego lub fizycznego, wydzielały mniejszą ilość hormonu kortyzolu. Większa ilość tego hormonu wskazuje na większe zdenerwowanie.
      3. Ćwiczenia poprawiają pewność siebie. Jest to całkiem oczywiste. Pewność siebie wzrasta z kilku powodów. Zarówno dla mężczyzn jak i kobiet widoczne efekty ćwiczeń, czyli dobra sylwetka, lepiej zarysowane mięśnie są powodem do dumy. Kobiety czują się bardziej atrakcyjne, mężczyźni silniejsi. Przekonanie o wzroście tych atutów sprawia, że i inni traktują ich inaczej. Ponadto sport wiąże się z wieloma wyzwaniami. Umiejętność pokonywania trudności w sporcie przekłada się na umiejętność radzenia sobie z problemami w życiu codziennym.
      4. Kształtowanie się samodyscypliny. Sport jak żadna inna czynność uczy samodyscypliny. Pozwala lepiej poznać swoje słabe i mocne strony, oraz kształtować te mocniejsze. Uczy zaczynać jedną rzecz, po to by ją skończyć. Bez tej umiejętności postępy w żadnej dyscyplinie sportowej są niemożliwe. Tylko poprzez włożenie pracy i samozaparcia istnieje możliwość osiągnięcia czegoś.
      5. Wyznaczanie celu w życiu. Życie człowieka musi mieć jakieś cele, aby mógł on odczuwać sens życia. Wielu ludzi żyje będąc pozbawionymi tego sensu, a ich istnienie przypomina bardziej bezwolne płynięcie niż świadome działanie. Uprawianie sportu samo w sobie jest celem oraz motywacją do zdobywania kolejnych goli. Dzięki temu człowiek odzyskuje wiarę w to, że życie nie powinno opierać się na przypadku, a człowiek może i powinien wziąć ster w swoje ręce. Ponadto sport pozwala osiągnąć satysfakcję i spokój ducha. To właśnie sukces najdobitniej świadczy dla nas o tym, że jesteśmy wartościowymi ludźmi.
      6. Sport pozwala zwalczyć depresję. Depresja jest epidemią współczesnego świata. Leczy się ją przy użyciu psychoterapii i antydepresantów, ale w wielu przypadkach okazuje się to nieskuteczne. Tymczasem alternatywną metodą leczenia depresji jest uprawianie sportu, jakie realnie pomaga na wahania nastroju. Naukowcy nie dociekli jeszcze dlaczego. Wiążą to z gospodarką hormonalną, jaka istotnie przyczynia się zarówno do powstawania stanów depresyjnych, jak i odwraca ten efekt. Najważniejszym hormonem jest serotonina, na jakiej brak cierpią chorzy na depresję, a jaka pozwala na zminimalizowanie dolegliwości.
      7. Sport pozwala nauczyć się pokory. W zależności od dyscypliny okazuje się, że pewnych rzeczy po prostu nie da się przeskoczyć. Czasem będzie to przegranie kilku walk z rzędu, czasem niemożność uzyskania jakiegoś wyniku. Aby to przeskoczyć potrzeba wielkiej dawki cierpliwości. Okazuje się również, że człowiek wcale nie jest tak wszechmocny jak mu się wydaje i czasem doświadcza porażki, co jest całkowicie normalne. W ten sposób uczy się pokory, nie powinien być nastawiony wyłącznie na sukces. Po pewnym czasie przestaje być najważniejsze to, by komuś zaimponować.
      8. Sport wzmacnia obronę psychiczną. Obrona psychiczna to umiejętność radzenia sobie ze złymi intencjami ze strony innych. Nie można się ich pozbyć, trzeba z nimi sobie radzić. Okazuje się, że wielu ludzi myśli o kimś źle, nawet jeśli ten ktoś niczym sobie na to nie zasłużył. Czasem są to członkowie rodziny, czasem obcy ludzie. Sport wzmacnia poczucie pewności, pomaga rozwinąć siłę, jaka pozwala na stawienie czoła negatywnym intencjom innych ludzi.
Poprzedni

9 dowodów, że nie akceptujesz swojego wyglądu

Zdrowe odżywianie – co wybrać, a czego unikać?

Następny

Dodaj komentarz